Hej, jotun Sverige har stängt för helgen så testar här.

Tänkte måla om en hel del fönster på landstället, och fönsterfärg är hyffsat billigt på Bauhaus.

Men de säljer Jotun Optimal, med text på norska. Har hittat datablad för denna, och de är inte detsamma som demidekk ultimate.

Någon som vet vilken färg som är bäst? Är demidekk nyare (och mer miljövänligt/eventuellt sämre egenskaper?)

Tackar på förhand.
 
Jag skulle använda linoljefärg för att måla träfönster.
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle använda linoljefärg för att måla träfönster.
Tack, men det var inte riktigt det frågan gällde.

Någon som har jämfört dessa två färger?
 
  • Gilla
jehn och 1 till
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Någon som har jämfört dessa två färger?
På den tiden jag målade fönster, det var nog ca 40 år sedan, var det Alcro fönsterfärg som var bäst.
Det var nog något med att färgen var väldigt ång-genomsläpplig.
Använde sedan samma färg på trämöbler och utebord i enkel brädkonstruktion,
och plötsligt slutade färgen att flaga av varje vår.
Så måla inte fönstren med vanlig väggfärg! (om dessa inte har förbättrats mycket)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På den tiden jag målade fönster, det var nog ca 40 år sedan, var det Alcro fönsterfärg som var bäst.
Det var nog något med att färgen var väldigt ång-genomsläpplig.
Använde sedan samma färg på trämöbler och utebord i enkel brädkonstruktion,
och plötsligt slutade färgen att flaga av varje vår.
Så måla inte fönstren med vanlig väggfärg! (om dessa inte har förbättrats mycket)
Vill ju inte vara otrevlig, men kan snapsen spela in lite på läsförmågan? :)

Jag undrar om någon vet skillnaden på dessa två fönsterfärger, ifrån jotun, inget annat.
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Vill ju inte vara otrevlig, men kan snapsen spela in lite på läsförmågan? :)

Jag undrar om någon vet skillnaden på dessa två fönsterfärger, ifrån jotun, inget annat.
Sorry, jag läste inte inläggen efter mitt när jag skrev.
Men det verkar som vi tycker ungefär samma.
Om man väljer den ena eller det andra tillverkaren för samma produkt tror jag spelar mindre roll.
 
De verkar ju ha olika system med grundfärg, men båda är väl liknande hybridfärger med ett troligt grundproblem att vara för täta. Med tiden uppstår sprickor där fukt kommer in men inte ut, man litar på första grundmålningen för all framtida målning.

Just fönster tycker jag man ska överväga linoljefärg på. Men alla gör förstås som de vill.

Vad är fönstren målade med tidigare? Det är ju lite av en avgörande faktor. Även om jag tror i detta fall de två du väljer på är "same shit - diffrent name"...
 
Demidekk Ultimate är uppföljaren till Demidekk Optimal.

Jag målar precis ett hus som i sin tid blev målad med Demidekk. Det är 19 år sedan och målningen såg suveränt bra ut. Fönstren var inte bra, men jag är inte säker på att dom använde sig av Demidekk på dom. Säljaren betonade att han målade med Demidekk då vi köpte.

Till frågan: Jag TROR Demidekk Ultimate och Demidekk Optimal är samma produkt.

Orsaken tror jag är följande: Jotun fick inte registrerad varumärken "Demidekk Ultimate" i Norge!

AVGJØRELSE

  1. 2 Saken gjelder klage over Patentstyrets avgjørelse av 11. oktober 2018 hvor ordmerket DEMIDEKK ULTIMATE, med søknadsnummer 201701454, ble nektet registrert for følgende varer:

    Klasse 2: Maling, fernisser, lakker; groehindrende maling for båter, skip og olje-rigger; rust- og korrosjonsbeskyttelsesmidler og trebeskyttelsemidler; overflatebehandlingsmidler i form av maling for båter, skip og oljerigger; pulverlakk; pulverlakk for beskyttende eller dekorativ overflatebehandling av metallprodukter, plastprodukter, MDF-produkter eller treprodukter.

  2. 3 Varemerket ble nektet som følge av at det ble ansett å være beskrivende, jf. varemerkeloven § 14 andre ledd bokstav a, og at det ble ansett å mangle nødvendig særpreg, jf. § 14 første ledd.

  3. 4 Klage på Patentstyrets avgjørelse innkom 11. desember 2018. Patentstyret har vurdert klagen og ikke funnet det klart at den vil føre frem. Klagen ble deretter oversendt Klagenemnda for videre behandling den 4. januar 2019, jf. varemerkeloven § 51, andre ledd.

Kolla https://kfir.no/avgjørelser/varemerke/demidekk-ultimate


Frågan är om inte Jotun Optimal är parallelimporterad från Norge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.