Vi ska köpa en liten "stereo" som har kraven att den ska vara liten och kunna spela radio + cd med mp3-filer. Vi har hittat en del intressanta, men alla har högtalare som är stora som hus!
Jag vet att jag någonstans sett högtalare som hänger från taket....de såg lite ufo-liknande ut (kan ha varit på någon butik eller frisör eller liknande). Någon som vet vart man kan få tag på något liknande eller andra små vägg/tak-högtalare till köket?

Vi är inte ute efter några värstinghögtalare för flera tusen, utan bara något enkelt så man kan få lite skval medan man lagar mat....
 
T
UFO-högtalare nedan, ligger mellan 1500 - 2100:- ex moms.
Du skrev laga mat, kolla med tillverkaren om modellen klarar av kök med tanke på den fettbeläggning som blir. Jag vet inte om plasten kan gulna efter ett par år, så kolla detta innan. Själv köpte jag bilstereohögtalare från hifikit och smällde upp i taket, kostade c:a 600:- paret. Annars kan du ju prova och snickra till ditt eget ufo, typ skära upp en gummiboll i 2 lika delar-fylla med cement med uttag för högtalare och hänga upp.

http://www.visonomedia.com/main.php?prodid=135&bottom=art.php

"Beam me upp, Scotty".................
 
Oh.....de var snygga! Det var inte de jag menade dock.....de jag tänkte på såg mer ut som ovala ufon. :cool: Bilstereohögtalare kanske är ett alternativ, bara vi slipper bygga in dem i taket, men man kanske kan sätta dem "utanpå".
Tack för länken!
 
T
Tror att de ovala "ufon" du nämner är s.k rariteter från 50-talet som man fixat från någon kuriousa-butik, har sett dem också men inte från någon existerande tillverkare idag, men jag kan ha fel på den punkten. Antingen får du tillverka dina "ufon" själv, kanske snickra ihop 2 djupa tallrikar från Ikea eller något annan idé.

Vårt hus hade "fusk-takbalkar" original från byggnadsåret -33 i matsalen, så vi gjorde exakt likadana och satte i köket där jag fräste upp "balklådorna" och satte in 4st JBL bilstereohögtalare, totalkosnaden för 4st högtalare landade på ca: 1200:-, och balkarna gick på c:a 200:-, som vi betsade med mörkbrun lasyr för att matcha det andra rummet, blev över förväntan bra-liksom ljudet.

Du kan också ev göra små lådor-lägga ovanpå köksskåpen och rikta snett uppåt, då syns inte högtalarna alls. ljudet studsar från taket och rätt ner och sprider ut ljudet mjukt och bra, testa med en liten transistor och gå runt i köket för att kolla hur din "ljudbild" i köket blir. Ska du "poppa" rejält får du skaffa en s.k "subba" och gömma under skåpen mot golvet, men risken är stor att det slamrar friskt från skåpen med dina koppar/talllrikar m.m.

Lycka till.
 
Attans....jag som tyckte de var så coola..... :(

Problemet med vårt kök är att det inte finns någon plats för högtalare. Ovanför köksskåpen sitter en passbit mot taket och taket är gipsskivor med struktur. Det bästa hade varit att hitta ett par relativt platta OCH små högtalare som vi kunde sätta på den lilla väggsnutt som finns kvar mellan dörröppning och tak.
 
T
Vi hade samma problem. Det slutade med att vi köpte jamos äggformade högtalare begagnade för en tusing (5st med väggfästen + sub som gömdes i skåp) och så köpte vi philips MCD 708 för 2995:- (med dvd, rds-radio mm. där högtalarna fick stå åt sidan) alltihop ihopkopplat dolt via väggar och golv med 23" lcd-tv....... blev riktigt bra.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.