Hej! Jag och min sambo är på husjakt och ska titta på ett hus med nyrenoverat badrum där vatten inte är indraget till det nya badrummet.
Jag tycker att säljarna har gjort fel när de först har gjort i ordning och kaklat badrummet för att sedan lämna indragning utav vatten till efteråt, bör man inte dra in rör för vatten i rummet först innan man tätskiktar och kaklar? Förstör man inte tätskiktet om det ska borras i väggen för rören i efterhand eller är det godkänt att göra så med lite silikon runt rörens inlopp?
 
Absolut, så gör man bara inte. Finns det verkligen inget vatten alls in på något ställe? Det är klar att det går att lös i efterhand på ett säkert sätt, men det kan bli lite krångligare och fulare. Man får ta in vattnet på ett ställe i rummet som aldrig kommer att utsättas för fukt (annat än ånga från t.ex. dusch) och sedan dra utanpåligande rör därifrån. Det är mpnga badrum som set ut så ändå, men skillnaden är att om det görs från början kan man t.ex. dra in vattnet inne i väggen och ut vid handfatet. Tätar man där enligt konstens alla regler blir det en bra lösning. Ska man göra samma sak efteråt kanske man får ta upp väggen i det angränsande rummet för att komma till samma punkt, vilket oftast är ogörligt, och sedan skulle inte jag vilja ha en otät genomföring ens vid handfatet. Kolla noga var det finns vattenmatning och om det skulle gå att dra rör därifrån till någon bra punkt i badrummet utan för mycket påverkan. Väggmaterial och övrigt skick är så klart avgörande. Ett renoveringsobjekt med lättbetongväggar och källare (som vårt var) skulle jag inte tveka att bila upp badrumsväggen, fast från intilliggande rum, och dra upp rören en bit på väggen och sedan bryta tätskiktet uppe vid taket. En nyare villa skulle det nog kännas tråkigare att gå loss på...

Det finns säkert metoder som VVS:are kan tipsa om som gör att en genomföring är möjlig även på något fuktutsatta platser, men det är inget jag har koll på.

/Fredrik
 
Ända och bästa sättet måste väl bli att knacka bort en platta där de går in i badrummet o försiktigt slipa/ta bort fixet ner till tätskikt sen borra hålen, dra igenom rören sen manchett och ny platta, avigt men borde funka bara de lämnat någon platta i reserv:oops:
 
Enligt mäklaren så finns det inget vatten alls, hur det är med el vet jag ej ännu. Vi ska titta på det i eftermiddag så ska undersöka närmare. Det är en helt ny tillbyggnad som innehåller kök, hall, badrum och tvättstuga varav det bara är köket som har vatten, det bästa vore väl att dra ledningarna från kök utanpåliggande genom vägg till hall - vägg till tvättstuga - vägg till badrum.
Hur blir det med genomföringar i tvättstugan då de har lagt matta på väggarna istället för kakel, är de bara riva hela den och göra om för att få det gjort på ett säkert och bra sätt?

Bifogar bild på planlösning och den övre delen med "nyare kök, hall, badrum och tvättstuga" är tillbyggnaden.
 
  • Planritning av en bostad med nyare kök, hall, badrum och tvättstuga samt områden för vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det ett badrum eller en toalett?

På bilden så är tvättstugan vägg i vägg med en toalett.

Är det en toalett så är det ok då du bara har krav på tätskikt på golv samt 100mm upp på väggen.

Frågan är snarare, är det ett tätskikt på golvet och är det t.ex. rätt bakom med reglar 30cc osv för att kaklet skall sitta kvar.

/N
 
Det är/skulle bli ett badrum, ja det kan man fråga sig, jag tänker att om man bygger ut utan att vare sig dra in vatten eller avlopp innan man färdigställer det hela hur mycket då har man gjort tokigt från första början. Fick veta nu att de inte fanns vatten eller avlopp alls i tillbyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.