Hej!

I mitt sjuttiotals garage har jag 6 lysrör. Säljaren var snäll och lämnade kvar en kartong med extra rör.

Nu har jag gått igenom takarmaturerna och bytt de som var trasiga. Då uppstår ett par frågor:

Jag skriver ett par påstående nedan och önskar respons.

1. Lysrör är samma som rörljus.
2. När ett lysrör blinkar är det trasigt.
3. När ett lysrör inte blinkar utan endast lyser i ändarna är glimtändaren trasig.
4. Tar man bort glimtändaren "under drift" lyser hela röret svagt utan att tändas upp.
5. Glimtändaren slits för varje tändning, inkl när ett trasigt rör blinkar.
6. Man byter lysrör genom att vrita t ex 45 grader åt ett håll och sedan nedåt. Det spelar ingen roll hur hårt det sitter, det är bara att vrida...(sitter benhårt...).

Detta är mina teorirer. Jag önskar som sagt respons pga att påståendena ovan borde vara frågor.

Jörgen
 
6. Gamla lysrörshållare brukar vara väldigt spröda och trilla i bitar när man "våldsvrider" på röret, finns speciell teflonbaserad "torr" spray att spraya på hållarna före vridning (vissa säger att 5-56 funkar lika bra) skulle hållaren ändå gå sönder så finns dom flesta modeller att köpa/beställa för rimlig penning på någon el-firma !
 
1. Antagligen
2. Japp!
3. Kan det vara.
4. Har det väl tänt kan du ta bort glimtändaren och röret lyser som vanligt.
5. Ja.
 
2. Jag har lagat åtskilliga blinkande lysrörsarmaturer genom att byta glimtändaren... :-/
 
Byt till Deos tändare. Dom släcker röret när det är dags att byta rör inget mer blinkande eller varmgång pga att det enbart lyser i ändarna. Många bränder har uppstått tack vare överhettade lysrör.

 
1. Lysrör är inte samma som rörljus. Rörljus används tex i gamla badrumsarmaturer och är en annan utformning av den gamla hederliga glödlampan. Inget hokus pokus, inga GT och inga drosslar.
6. Om du vrider 90 grader går det nog lättare ! ;D ;D
 
Blinkande lysrör har startat många bränder. Laga omedelbart!!

Det som händer är att glimtändaren kan bli så varm att den börjar brinna. Man ska undvika de billigaste glimtändarna och istället köpa glimtändare med inbyggd vämesäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.