Hej! Jag är ute efter en halv-avancerad mjukvara för att rita hus. Till exempel vill jag kunna rita ett badrum, placera ut alla "möbler" och så ska den berätta för mig att jag behöver X meter av avloppsrör av dimensionerna X, Y och Z samt U meter koparrör i X mm.

Finns det något sådant?
 
disconnected disconnected skrev:
Hej! Jag är ute efter en halv-avancerad mjukvara för att rita hus. Till exempel vill jag kunna rita ett badrum, placera ut alla "möbler" och så ska den berätta för mig att jag behöver X meter av avloppsrör av dimensionerna X, Y och Z samt U meter koparrör i X mm.

Finns det något sådant?
Sketchup!
 
Sketchup talar inte om materialåtgången, bara ytor och sidlängder.
Jag känner inte till något sånt program, men det finns säkert något dyrt för proffs...

Man får summera längderna själv, vilket iofs inte är så jättesvår. Om man är noga och lägger saker i olika lager så ärddet enkelt att gömma alla andra saker när man ska räkna ihop t ex tappvattenledningarna.


Det finns program typ Purmo Master för att projektera t ex värmesystemet för sig. Det blir lite mer bök, men då får man en lista på exakt varje rör och koppling med rätt dimension.
 
useless useless skrev:
Sketchup talar inte om materialåtgången, bara ytor och sidlängder.
Jag känner inte till något sånt program, men det finns säkert något dyrt för proffs...

Man får summera längderna själv, vilket iofs inte är så jättesvår. Om man är noga och lägger saker i olika lager så ärddet enkelt att gömma alla andra saker när man ska räkna ihop t ex tappvattenledningarna.


Det finns program typ Purmo Master för att projektera t ex värmesystemet för sig. Det blir lite mer bök, men då får man en lista på exakt varje rör och koppling med rätt dimension.
Komple
useless useless skrev:
Sketchup talar inte om materialåtgången, bara ytor och sidlängder.
Jag känner inte till något sånt program, men det finns säkert något dyrt för proffs...

Man får summera längderna själv, vilket iofs inte är så jättesvår. Om man är noga och lägger saker i olika lager så ärddet enkelt att gömma alla andra saker när man ska räkna ihop t ex tappvattenledningarna.


Det finns program typ Purmo Master för att projektera t ex värmesystemet för sig. Det blir lite mer bök, men då får man en lista på exakt varje rör och koppling med rätt dimension.

Komplettera med Excel...
 
Jag kan varmt rekomendera Autodesk Revit. Programmet har funktioner för att beräkna ALLT. Dock kan det anses mer avancerat än vad du efterfrågar. Du kan ladda ner Revit under en testperiod.
Alla "möbler" du behöver finns på http://www.bimobject.com , här finns inredning ochj material från samtliga leverantörer
 
Problemet med alla proffsprogram är att inlärningskurvan är hög och lång (och priset). Sketchup med en intelligent lagerhantering (olika funktioner läggs i olika lager som kan tändas och släckas allt efter behov) som @useless föreslår är mer realistiskt.
 
  • Gilla
twangrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.