D Dr.L skrev:
Nu vill jag flika in att minsta montagehöjden mellan golv & radiator vid nyinstallation enligt vvs-branschens riktlinjer är 200mm. Då snackar vi om minimum måttet. Detta måttet framgår av Teknikhandboken VVS, kapitel: Mått & montering, Radiatorer.

Självklart kan man sätta dom lägre om man kommer överens om ett sådant montage, men 200 minimum är riktlinjerna som skulle gälla vid en besiktning.

I detta fallet hade en rördragning under radiatorerna varit snyggare, men i det stora hela är det elektrikern som grusat vvs-arbetets planer då dom helt i onödan behövt göra en höjning av rördragningen, det framgår tydligt av bilden där rören kommer ut från vägg.
Dock så rekommenderar lvi en installationshöjd på 15cm på deras Termopaneler V4 som föreslogs av rörmokaren. Och jag antar att det är pga att standard höjd på uttag är 200mm.
http://cleverheating.se/frga/thermopanel-v4-monteringshojd-over-golv/
 
Efter sökning på namnet och google mapsat lite så verkar 11.5 h för att åka till östersund vara lång tid, eller att man åkt flera flera gånger.
 
P Patrick Blomstrand skrev:
Dock så rekommenderar lvi en installationshöjd på 15cm på deras Termopaneler V4 som föreslogs av rörmokaren. Och jag antar att det är pga att standard höjd på uttag är 200mm.
[länk]
Visst är det så att man sätter radiatorer på andra höjder än vad som föreskrivs då omständigheterna inte alltid tillåter att man följer rekommendationerna slaviskt. Men stora frågan är ju huruvida det är fel monterat eller ej. Jag tror fortfarande att eluttaget mellan radiatorerna är orsaken till att du fick detta slutresultatet. Beträffande rördragningen så ska det vara minst 100mm mellan golv och understa rör
 
  • Gilla
jallejar och 1 till
  • Laddar…
C Centermonterad_tumme skrev:
Efter sökning på namnet och google mapsat lite så verkar 11.5 h för att åka till östersund vara lång tid, eller att man åkt flera flera gånger.
1,5 inte 11,5.
 
  • Gilla
HRBM och 2 till
  • Laddar…
Ska inte rören vara vita??
 
H HansOT skrev:
Ska inte rören vara vita??
Det finns inga krav på vita rör om man inte beställd detta specifikt. Vanligast förekommande är obehandlade elförzinkade rör
 
Men hur snyggt är det ?
 
Radiatorerna sitter inte superhögt dom brukar monteras 20-25cm ovan golv när rören ska dras under radiatorerna. (Sockel plus rör samt en liten bock på avsticken bygger en del) det är den märkliga rördragningen som ställer till det mest.
 
L lostinsweden skrev:
De hade säker bara de raka koppel med sig och det var kanske för mycket jobb att byta ut grejorna.
Dom åkte till Östersund för att handla mer prylar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Just i källare är det ju inte ovanligt att man ser radiatorer hänga en bit upp på väggen.
Så är det gjort i mitt gamla hus. De på ovanvåningen sitter på lägre höjd under fönstren.
Orsaken till att radiatorer sitter högre i källaren i gamla hus var att de var installerade innan det fanns cirkulationspump och behövde sitta högre än värmepannan för att självcirkulationen skulle fungera.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Ska inte rören vara vita??
Kanske. TS valde koppar för att enkelt kunna måla dom i valfri kulör.
 
T toyboy skrev:
Radiatorerna sitter inte superhögt dom brukar monteras 20-25cm ovan golv när rören ska dras under radiatorerna. (Sockel plus rör samt en liten bock på avsticken bygger en del) det är den märkliga rördragningen som ställer till det mest.
Håller med dig, man hade nog inte reagerat på radiatorerna höjd om rördragningen hade gjorts på en vettig höjd.
 
Det är kul att se att det inte bara är där jag bor (Sydafrika) som man måste vara med varje sekund. Jag håller på att renovera ett hus och varje gång jag åker till järnhandlaren (ja, det finns fortfarande sådana här och de är fulla med anställda som vet vad de håller på med) och kommer tillbaka så har någon hittat en "lösning" som vi behöver göra om, men eftersom lönekostnaden är en fraktion av vad vi betalar i Sverige är det inget man behöver bli upprörd över. För det mesta skrattar vi tillsammans och sedan gör vi om så som jag vill ha det (vilket inte alltid stämmer med hur sydafrikaner oftast vill ha det).
 
  • Gilla
svengunnar och 8 till
  • Laddar…
Hej.
Dessa radiatorer ifrån thermopanel går att underkoppla. I ditt fall billigare, då förbigångna kopplen är rätt dyra. Lite mer jobb, men mycket finare installation. Angående tiden så är det svårt att säga utan att veta förutsättningarna med storlek på hus, avtappning, luftning av system avstängningar osv.
Men ett par öppna rörändar med föravstängningar så säger jag max 4 Tim för en man.

Mvh
 
  • Gilla
R.Wallin och 2 till
  • Laddar…
C Centermonterad_tumme skrev:
Efter sökning på namnet och google mapsat lite så verkar 11.5 h för att åka till östersund vara lång tid, eller att man åkt flera flera gånger.
Hej
jag tror att han menade 1 1/2 ( en och halv timme) och inte 11/
C Centermonterad_tumme skrev:
Efter sökning på namnet och google mapsat lite så verkar 11.5 h för att åka till östersund vara lång tid, eller att man åkt flera flera gånger.
Hej
jag tror att han menade 1 1/2
C Centermonterad_tumme skrev:
Efter sökning på namnet och google mapsat lite så verkar 11.5 h för att åka till östersund vara lång tid, eller att man åkt flera flera gånger.
C Centermonterad_tumme skrev:
Efter sökning på namnet och google mapsat lite så verkar 11.5 h för att åka till östersund vara lång tid, eller att man åkt flera flera gånger.
Han menade 1 1/2 ( en och halv timme ) inte 11/5 !
men siffrorna sitter lite för nära varandra!:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.