Kommer en elektriker och ska koppla på en undercentral i en stuga, till stora husets proppskåp(äldre hus från 1947) . (Lillstugan kommer ha JFB, vilket redan stora huset har).

Går en 6 kvadrats 5 ledare ut till stugan, Elektrikern frågade vid genomgången varför, då han bara vill använda 3 faser och jord.

I min stilla undran som icke-elektriker varför använder man inte den dragna neutralledaren ?

Jag vill dessutom att han kopplar direkt efter huvudsäkringarna i stora huset för att eventuell felström i lillstugan ska slå sin egen jordfelsbrytare och inte ska slå stora husets JFB . Han vill dock koppla direkt på fasskenorna i huvudskåpet, mest tror jag för att huvudsäkringarna är plomberade. Upplys mig, tänker jag fel ?
 
  • Gilla
calidris02 och 9 till
  • Laddar…
Byt elektriker, han verkar inte ha någon koll alls.
Finns det en bef. femledare använder man den fullt ut.
PEN-ledaren i ett fyrledarsystem måste dessutom vara minst 10mm2.
 
  • Gilla
Hashe och 27 till
  • Laddar…
Håller med föregående.
Byt elfirma.
 
  • Gilla
Teddybjörne och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om det är gammal befintlig el i stugan kan det möjligen vara så att det är TN-C någonstans där, som gör det omöjligt att koppla TN-S mellan stuga och stora huset.

Men då borde elektrikern kläckt ut sig det, jag tror också att han helt enkelt saknar koll.

I InsidersUnited skrev:
Jag vill dessutom att han kopplar direkt efter huvudsäkringarna i stora huset för att eventuell felström i lillstugan ska slå sin egen jordfelsbrytare och inte ska slå stora husets JFB . Han vill dock koppla direkt på fasskenorna i huvudskåpet, mest tror jag för att huvudsäkringarna är plomberade. Upplys mig, tänker jag fel ?
Känns väl klokt tänkt.
Och "kundens utgående plint" typ, brukar alltid finnas tillgänglig och utan plombering, så det skulle vara rätt mystiskt ifall det inte går att koppla in sig efter mätare och mätarsäkringar.
Dock får man ge akt så kabelareor matchar möjliga säkringsstorlekar.
 
  • Gilla
Vispen74 och 5 till
  • Laddar…
Att koppla in på fasskenor kan vara ok.
Om huvudsäkringarna är plomberade så är det troligen mätarsäkringarna du menar,
Att koppla direkt efter mätarsäkringarna är inte tillåtet då det är före kwhmätaren. Dvs omätt ström. = otillåten kraftavledning.

Att elektrikern inte kopplar med alla fem ledare är inte ok i ditt fall.
 
  • Gilla
k1elektric och 4 till
  • Laddar…
Krokben
Tycker att det är rätt skrämmande när man anlitar en riktig elektriker så får man det där svaret. Som kund ska man kunna lita blint på att människan man anlitar kan arbetet utan och innan. Sen kan man ju inte kunna precis allting men då ser man ju till att ta reda på exakt hur det skulle vara.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 7 till
  • Laddar…
Är det verkligen en riktig elfirma?
 
  • Gilla
johanoloflindberg och 6 till
  • Laddar…
Tack för era bra svar ! ) Hmm, jo det är en behörig elektriker. Lillstugan är nybyggd, men stora husets huvudskåp är gammalt plåtskåp så kan vara original från -47 tyvärr.

Finns det gamla skåp utan separerad PE och N skenor eller vad kan vara skälet att han vill göra så?


Jag antar att rätt kopplat skall vara att lägga nollan på "nollskena" och jord på jordskena. Lite svårt att dra om till 10 mm nu, då det är grävt ca 30 meter så får laga efter läge tror jag.
 
I InsidersUnited skrev:
Tack för era bra svar ! ) Hmm, jo det är en behörig elektriker. Lillstugan är nybyggd, men stora husets huvudskåp är gammalt plåtskåp så kan vara original från -47 tyvärr.

Finns det gamla skåp utan separerad PE och N skenor eller vad kan vara skälet att han vill göra så?


Jag antar att rätt kopplat skall vara att lägga nollan på "nollskena" och jord på jordskena. Lite svårt att dra om till 10 mm nu, då det är grävt ca 30 meter så får laga efter läge tror jag.
Det du har beskrivit ger som sagt inga skäl till att du inte skulle både kunna använda kabeln som är helt rätt val eller koppla in den utan att ligga under befintliga JFB eller central. Har du möjlighet att ta några bilder på där du vill utgå från så går det att svara mer i detalj. Som nämnts blir det fel med den kabeln om inte både nolla och jord används därför kan man undra hur det står till med kompetensen hos den du anlitar. Samma kring hur man ska kunna koppla in den det går i princip alltid bra oavsett nuläget.
 
  • Gilla
Teddybjörne och 2 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Tycker att det är rätt skrämmande när man anlitar en riktig elektriker så får man det där svaret. Som kund ska man kunna lita blint på att människan man anlitar kan arbetet utan och innan. Sen kan man ju inte kunna precis allting men då ser man ju till att ta reda på exakt hur det skulle vara.
 
  • Gilla
flexbygg
  • Laddar…
Mikael_L
I InsidersUnited skrev:
Jag antar att rätt kopplat skall vara att lägga nollan på "nollskena" och jord på jordskena. Lite svårt att dra om till 10 mm nu, då det är grävt ca 30 meter så får laga efter läge tror jag.
Om det är nytt elsystem som matas så finns det absolut ingen anledning att köra med TN-C (fyrledarsystem där jord och nolla är kombinerat till en PEN-ledare).
Och då har du grävt ner en lämplig kabel.

Sen hur den kopplas in i matande ände beror på ifall det är TN-S eller TN-C där.
Är det TN-C så läggs både nolla och jord i kabeln på PEN i skåpet.

Finns det uppdelat PE och N i skåpet man tar matningen från så gör man som du skrev, sätter N->N och PE->PE.

Aningens förenklat.

edit:
Det jag förenklade var att det kan finnas lite olika sätt och skäl till att koppla från matande punkt på lite olika vis. Men hur det än ser ut i den matande punkten så finns det aldrig något problem att fortsätta med TN-S, dvs den fina 5-ledarkabeln du valt. Det är bara att det kan utföras på lite olika sätt.

Det som kunde ha omöjliggjort att använda TN-S är om det i matad ände, dvs lilla stugan, hade fortsatt med TN-C någonstans. Men nu är det ju ett nytt elsystem där, som jag förstår, så då är det knappast fallet här.
 
Redigerat:
  • Gilla
mangeurds och 5 till
  • Laddar…
Aha, tack för svar, jag tog inte min egen elektriker denna gången tyvärr, utan en på rekommendation i trakten där huset står.

I det stora huset med gamla systemet så tror jag det är TN-C, (känns väldigt orört förutom jfb), så då får han lägga nolla och jord på PEN som du skriver. Ska kolla detta när han kommer.

Men då det sedan tidigare sitter en JFB i det stora huset, borde inte detta vara uppdelat redan ?
 
  • Gilla
Teddybjörne och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Aha, tack för svar, jag tog inte min egen elektriker denna gången tyvärr, utan en på rekommendation i trakten där huset står.

I det stora huset med gamla systemet så tror jag det är TN-C, (känns väldigt orört förutom jfb), så då får han lägga nolla och jord på PEN som du skriver. Ska kolla detta när han kommer.

Men då det sedan tidigare sitter en JFB i det stora huset, borde inte detta vara uppdelat redan ?
Uppdelningen sker med hjälp av JFB i det fallet dvs nollan ut från brytaren är den uppdelade och före är det gemensam PEN. Från PEN kan man ta både jord och nolla men när man delat upp till skilda plintar/skenor/ledare får man hålla var sort för sig därefter. I ditt fall är det säkert TN-C in och oberoende vad som är gjort vid komplettering med JFB kan du få din nya kabel kopplad före husets anläggning precis som du vill.

Du får se till att hälla fast vid din linje så det inte börjar gå snett beroende på vad elektrikern kommer med.
 
  • Gilla
Falkhjerta och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår, så ska han lägga på den nya kabeln på fasskenorna som ska ligga efter stora husets JFB så ska nolla / jord kopplas separat.

Lägger han dem innan stora husets JFB kan han ta jord/nolla från samma PEN plint.

Trodde av någon anledning att PE / N alltid frånskildes när man kopplade in JFB ?
 
  • Gilla
AndersX
  • Laddar…
Mikael_L
I InsidersUnited skrev:
Trodde av någon anledning att PE / N alltid frånskildes när man kopplade in JFB ?
Jodå, precis så blir det ...

... för den delen som skyddas av JFB.

Men om det är TN-C före JFB och man kopplar in något mer, före JFB (t.ex. din kabel till stugan), då blir det inte skyddat av JFB och får inte heller tillgång till den separerade nollan efter JFB.
Och är det TN-C in till den centralen så finns det troligen bara en PEN-skena att tillgå (dock inte helt säkert) och då lägger man kabelns jord och nolla på denna PEN, så delar man upp till TN-S redan i början av kabeln.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.