Nu behöver jag er expertis och rekommendation. Lite förtvivlat läge...

Har ett avstyckningsärende som är igång där avloppsrören ställer till det. Jag tror att rören går enligt blått streck på bilden. Längst upp i bilden finns befintligt hus som rören går till och röda strecken är avstyckningstomten.

Svarta fyrkanten är nya huset med garaget till höger (märkt med "G") och som ni ser kommer det placeras ovanpå rören. Det finns inte så mycket utrymme att dra om rören så vad är alternativen? Hur ska man rent praktiskt lösa detta? Gör det någon skillnad om garaget istället blir en carport? Hur stor är den "fredade" zoonen på sidorna om rören där man inte får bygga?

Får man bygga ovanpå rör och det då är mitt problem om grannen ovanför får trasiga rör och måste gräva upp dessa (= jag måste riva mitt garage)?

Många frågor men all hjälp från er välkomnas!
 
  • Flygbild med markerade avloppsrör i blått, befintligt hus, avstyckningstomt i rött och planerat hus med garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ändå skall bygga hus och gräva för detta borde det vara en mindre sak att flytta rören till vägen bredvid om det nu inte är berg i vägen. Går rören över din tomt sjunker ju värdet så det borde vara win win om de flyttades.
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Om du ändå skall bygga hus och gräva för detta borde det vara en mindre sak att flytta rören till vägen bredvid om det nu inte är berg i vägen. Går rören över din tomt sjunker ju värdet så det borde vara win win om de flyttades.
Ja det kanske är bästa lösningen, dock är den vägen (en längre garageuppfart) nyligen iordninggjord med plattor så antar att det kommer kosta en del.

Är det någon som vet om en sådan här situation sätter stopp för ett bygglov? Vill helst få bygglovet på plats så snart det går och sedan dra om befintliga avloppsrör när jag ändå ska gräva in det till det nya huset.
 
Claes Sörmland
L Lund skrev:
Är det någon som vet om en sådan här situation sätter stopp för ett bygglov? Vill helst få bygglovet på plats så snart det går och sedan dra om befintliga avloppsrör när jag ändå ska gräva in det till det nya huset.
Du söker ju bygglov för hur du vill ha det och inte för omdragning av grannens avloppsrör så jag ser inget problem. Sök ditt bygglov och flytta på grannens avloppsrör när du fått startbesked och ändå schaktar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du söker ju bygglov för hur du vill ha det och inte för omdragning av grannens avloppsrör så jag ser inget problem. Sök ditt bygglov och flytta på grannens avloppsrör när du fått startbesked och ändå schaktar.
Alright, vore kanon om det var så. Har dock läst att en del kommuner är inne och petar i dessa beslut men kanske tolkat det fel. Jag kan ju tycka att om befintliga huset har servitut för avloppsröret så är det mitt problem om jag bygger på/nära det.
 
Claes Sörmland
L Lund skrev:
Jag kan ju tycka att om befintliga huset har servitut för avloppsröret så är det mitt problem om jag bygger på/nära det.
Ja, finns det servitut för rören så är det ett annat scenario. Men det verkar ju olämpligt att stycka av en tomt och låta stamfastighetens gamla avlopp hindra att den kan bebyggas på ett lämpligt sätt.
 
Att du har skyldigheter mot grannen om hen har ett servitut över din tomt ligger i sakens natur. Råden om att inte låta rören gå under huset/garaget är kloka då du förmodligen måste ge grannen tillträde till rören om det blir problem med dem.

Så ut med rören till tomtgränsen på din bekostnad, det är den rimliga ordningen givet vad vi känner till.
 
Varför inte bygga garaget på andra sidan och på så sätt inte ha någon byggnad alls över rören?
 
Går det inte att flytta på rören kan man lägga dem i skyddsrör under huset, på så sätt kan man byta ut dem om de någon gång skulle gå sönder.
 
Cheesen
L Lund skrev:
Nu behöver jag er expertis och rekommendation. Lite förtvivlat läge...

Har ett avstyckningsärende som är igång där avloppsrören ställer till det. Jag tror att rören går enligt blått streck på bilden. Längst upp i bilden finns befintligt hus som rören går till och röda strecken är avstyckningstomten.

Svarta fyrkanten är nya huset med garaget till höger (märkt med "G") och som ni ser kommer det placeras ovanpå rören. Det finns inte så mycket utrymme att dra om rören så vad är alternativen? Hur ska man rent praktiskt lösa detta? Gör det någon skillnad om garaget istället blir en carport? Hur stor är den "fredade" zoonen på sidorna om rören där man inte får bygga?

Får man bygga ovanpå rör och det då är mitt problem om grannen ovanför får trasiga rör och måste gräva upp dessa (= jag måste riva mitt garage)?

Många frågor men all hjälp från er välkomnas!
Vart i Sverige är det? Är det nånstans där du får snö på vintern så är väl ändå den garageuppfarten ändå idiotiskt placerad... Grannens stickväg plogas och din uppfart brevid, utan plats för att sätta snön som plogbilen som plogar gatan skickar iväg.
För övrigt så verkar det som om ditt garage kommer för nära tomtgräns. 4,5m brukar väl vara generellt hur nära tomtgränsen man får bygga.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, finns det servitut för rören så är det ett annat scenario. Men det verkar ju olämpligt att stycka av en tomt och låta stamfastighetens gamla avlopp hindra att den kan bebyggas på ett lämpligt sätt.
Ja det kommer bli servitut eftersom rören måste gå på min blivande tomt oavsett. Det jag vill f till är att det på ett så smidigt sätt som möjligt går att komma åt dessa.


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du har skyldigheter mot grannen om hen har ett servitut över din tomt ligger i sakens natur. Råden om att inte låta rören gå under huset/garaget är kloka då du förmodligen måste ge grannen tillträde till rören om det blir problem med dem.

Så ut med rören till tomtgränsen på din bekostnad, det är den rimliga ordningen givet vad vi känner till.
Ja det känns som det bästa. Frågan är ju bara hur stort avstånd från rören man kan bygga? Finns det regler eller rekommendationer?


P Prodigys skrev:
Varför inte bygga garaget på andra sidan och på så sätt inte ha någon byggnad alls över rören?
Det är västerläge och naturligt för uteplats samt att prickmark och tomtens "djup" gör det lite svårt att få till.


N NoOne2k skrev:
Går det inte att flytta på rören kan man lägga dem i skyddsrör under huset, på så sätt kan man byta ut dem om de någon gång skulle gå sönder.
Det känns ju som ett väldigt lockande alternativ, det är det som kallas kulvert gissar jag? Vet du om kommunen lägger sig i detta och kan säga nej till den typen av lösning?


Cheesen Cheesen skrev:
Vart i Sverige är det? Är det nånstans där du får snö på vintern så är väl ändå den garageuppfarten ändå idiotiskt placerad... Grannens stickväg plogas och din uppfart brevid, utan plats för att sätta snön som plogbilen som plogar gatan skickar iväg.
För övrigt så verkar det som om ditt garage kommer för nära tomtgräns. 4,5m brukar väl vara generellt hur nära tomtgränsen man får bygga.
Det är en garageuppfart till ett hus, det finns plats till höger för att dumpa snö. Nuvarande fastighetsägare kommer bevilja att jag bygger närmare än 4,5 meter.


STORT tack till alla som engagerar sig och hjälper mig. Känner mig lite klokare kring hur jag ska tänka. Största frågan nu är om kommunen lägger sig i hur nära rören man bygger och vilket avstånd man måste hålla (eller om det är rekommendationer) till närmaste byggnad.
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
Jag har gjort en lite bättre skiss, röda strecket är där jag tror att befintligt avlopp går (totalt 30 meter långt). Tror ni det skulle gå att böja av avloppet mellan det orange och lila strecket (markerat med "1") och dra det till höger om byggnaderna längs med östra gränsen (lila strecket)? Eller blir det för snäv böj?

Antar att detta kostar omkring 100.000?
 
  • Skiss med markerade avloppssträckor i rött och planerade områden i orange och lila på en tomtkarta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där borde väl gå att lösa med två trettiogradersböjar, så det är nog inga problem med snäva vinklar. Kan inte heller tänka mig att vi ens är i närheten av 100.000 kr om det inte är berg du ska igenom. 30 meter rör, några ton singel och en grävare du redan har på plats när du ska gräva för grunden.

Andra kan nog skatta kostnaden bättre än jag, men skulle bli förvånad om det blev ens en tredjedel av det.
 
Kan inte vara några som helst problem att flytta rören till höger, kostnad nära noll i sammanhanget såvida det inte är berg för då är det definitivt görbart bara lite dyrare.
Grävarn är ändå på plats, kostnad i stort sett noll.
Rör, återanvänd eller nya 30 m plus lite skarvar, någon/några tusen.
Återfyll gratis, markrör behöver inte ligga i grus.

Kan dock inget om ev servitut behöver ändras eller om nya sträckningen är inom felmarginalen, så det kan ju kanske dra med sig kostnader?
 
Så länge grannen är överens om ändringen så handlar det om att registrera ett nytt avtalservitut. Kostar under 1000 kr.


Kommunen kan neka bygglov nära gränsen även om grannen medger det. Och de kan bevilja det även om grannen motsätter sig det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.