M
Hej på er,

Hur hanterar folk risken med att bli nekad lån vid bostadsköp?

Spontant känner jag mig väldigt obekväm med detta, dvs. om lånelöftet omvandlas till en godkänd låneansökan, man sedan skriver kontrakt och man mot förmodan blir arbetslös innan tillträde så är det ju kört. De banker jag talat med kräver ju att man på tillträdesdagen skriver under att inget har förändrats i tidigare givna uppgifter, annars får man inte låna och måste således bryta kontraktet med allt vad det innebär, skadestånd m.m.

Vi ska snart köpa, men när jag föreslog en låneklausul giltig fram till tillträde med full återgång av köpet vid nekat bolån sa mäklaren att någon sådan kan vi absolut inte skriva.
 
Känns det inte bra så är det väl bara att avstå och försöka på nått senare.
Det är ju inte bara ett lånelöfte du ska ha du ska ju även kunna betala lånen och för det krävs i allmänhet ett jobb.
 
Men självklart måste du betala om du tvingas avbryta köpet pga nekat lån. Det är ju liksom på grund av sådant man tar handpenning. Annars står ju säljaren plötsligt där med dubbla boendekostnader, eller så tvingas hen i sin tur avstå från att köpa sin nya bostad.
 
  • Gilla
magganzabka och 1 till
  • Laddar…
Testa att se detta från den andra sidan. Säljaren har kanske gjort ett köp och räknar med sin försäljning som betalning. Säljaren har gjort ansträngningar för att fixa till lägenheten och tackat nej till övriga budgivare. Då är det knappast rimligt att du som köpare hoppar av.
 
  • Gilla
Wuaaa och 1 till
  • Laddar…
M
Tack för svar, det är ju rimligt som ni säger, speciellt ur köparens synvinkel också. Kanske mest förvånande att banken får hållas med den typen av villkor, kan jag tycka :)
 
Som sagt finansieringsklausuler är idag väldigt ovanliga. Och skulle det hända, så är jag ganska övertygad om att banken hjälper dig, antingen genom att acceptera att du är mellan arbeten ett tag, eller om det ser ut som mer långdragna problem, genom att hjälpa dig att fullfölja köpet, och sedan får du sälja igen.
 
Känner man att det kan bli tajt vid arbetslöshet kan ju extra inkomstförsäkring vara en idé, kostar inte så mycket. Den brukar gälla 12 månader, tillräckligt förhoppningsvis för att hitta nytt jobb.
Sedan behöver man ju inte tala om allt för banken, så länge du klarar lånen.
Dagens kalkyler räknar med 6-7% ränta, jämfört med de 1,5-2% som du betalar, så även med A-kassa bör man reda ut det ett tag iallafall.
 
M
Med bunden ränta på 5 år klarar vi oss på en lön, min tanke rör oro kring rykten om varsel på min partners arbetsplats vilket är en reell risk vid typ 3-4 månader till tillträde. Dock löser det sig nog ändå, vi har precis signat kontrakt för ett dödsbo och fick ner tillträdet till 3,5 vecka från kontraktskrivning.
 
M Muuuuurtin skrev:
Med bunden ränta på 5 år klarar vi oss på en lön, min tanke rör oro kring rykten om varsel på min partners arbetsplats vilket är en reell risk vid typ 3-4 månader till tillträde. Dock löser det sig nog ändå, vi har precis signat kontrakt för ett dödsbo och fick ner tillträdet till 3,5 vecka från kontraktskrivning.
Ska inte vara tyken. Men om ni är så osäkra på ekonomin så köp inte. Bo kvar. Spara. Rid ut jobbsituationen.
 
M Muuuuurtin skrev:
Hej på er,

Hur hanterar folk risken med att bli nekad lån vid bostadsköp?

Spontant känner jag mig väldigt obekväm med detta, dvs. om lånelöftet omvandlas till en godkänd låneansökan, man sedan skriver kontrakt och man mot förmodan blir arbetslös innan tillträde så är det ju kört. De banker jag talat med kräver ju att man på tillträdesdagen skriver under att inget har förändrats i tidigare givna uppgifter, annars får man inte låna och måste således bryta kontraktet med allt vad det innebär, skadestånd m.m.

Vi ska snart köpa, men när jag föreslog en låneklausul giltig fram till tillträde med full återgång av köpet vid nekat bolån sa mäklaren att någon sådan kan vi absolut inte skriva.
M Muuuuurtin skrev:
Hej på er,

Hur hanterar folk risken med att bli nekad lån vid bostadsköp?

Spontant känner jag mig väldigt obekväm med detta, dvs. om lånelöftet omvandlas till en godkänd låneansökan, man sedan skriver kontrakt och man mot förmodan blir arbetslös innan tillträde så är det ju kört. De banker jag talat med kräver ju att man på tillträdesdagen skriver under att inget har förändrats i tidigare givna uppgifter, annars får man inte låna och måste således bryta kontraktet med allt vad det innebär, skadestånd m.m.

Vi ska snart köpa, men när jag föreslog en låneklausul giltig fram till tillträde med full återgång av köpet vid nekat bolån sa mäklaren att någon sådan kan vi absolut inte skriva.
M Muuuuurtin skrev:
Tack för svar, det är ju rimligt som ni säger, speciellt ur köparens synvinkel också. Kanske mest förvånande att banken får hållas med den typen av villkor, kan jag tycka :)
M Muuuuurtin skrev:
Hej på er,

Hur hanterar folk risken med att bli nekad lån vid bostadsköp?

Spontant känner jag mig väldigt obekväm med detta, dvs. om lånelöftet omvandlas till en godkänd låneansökan, man sedan skriver kontrakt och man mot förmodan blir arbetslös innan tillträde så är det ju kört. De banker jag talat med kräver ju att man på tillträdesdagen skriver under att inget har förändrats i tidigare givna uppgifter, annars får man inte låna och måste således bryta kontraktet med allt vad det innebär, skadestånd m.m.

Vi ska snart köpa, men när jag föreslog en låneklausul giltig fram till tillträde med full återgång av köpet vid nekat bolån sa mäklaren att någon sådan kan vi absolut inte skriva.
Försök att få till snabbt tillträde så minskar du risken att din situation ändras.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.