Har en lysrörsarmatur från Reiss Lightning, det är två lysrör 115 cm med lysrören Osram HE 28w/830. Sockeln för inkoppling har 5 ingångar märkta L, N, (skyddsjord), D1 och D2. Under D1 och D2 står det Refer to instructions. Jag har inga instruktioner. Kopplade fas till L och nolla till N samt skyddsjorden. Tänder inte. Hur gör man?
 
S svenbertil skrev:
L, N, (skyddsjord), D1 och D2
Säkert ett Dalidon i armaturen och D1 ,D2 ska ha styrsignal anyingen tryckknapp eller Dalidimmer, armaturen går säkert att dimmra med
 
Mikael_L
Isåfall troligen trasig armatur.

Dali ballaster brukar vara default programmerade att ge 100% ljus vid brott på dali-slingan.


edit:
Fast nu börjar jag tänka efter (det är inte bra att sitta och svara på fredag kväll efter pizza och vin ! :oops:), om det är en kombinationsingång DALI/switchdim, så blir det ju lite annat.

Jag tror det är bra att försöka googla fram en brux.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Har kollat i armaturen. Där står Tridonic PCA 2x28/54 T5 eco lp Art no 22 185 100 Digital dimmable ballast DALI. Har hittat en fil på Tridonics hemsida. Bifogas. Någon som kan hjälpa?
 
Mikael_L
Nu är det inga problem. Du har en ganska avancerad ballast i den armaturen, dimbar, kan styras med DSI, DALI och switchdim, och har korridorsfunktion och ställbar dim-tid.

Jag förmodar att den är begagnad, och var helt släckt då den monterades ner, ty troligen är den från fabrik ställd i minnet på att lysa fullt vid första påslag.

Nåväl, du kör väl knappast med DALI-styrning (då hade du nog inte frågat något här, utan redan vetat) och ännu mindre chans att du kör med det stendöda DSI. :)

Men vill du få ut de finesser ballasten har så bör du skaffa en återfjädrande strömbrytare, eller utrusta din befintliga med impulsfjäder (det kan vi också reda ut).
Och sen tänkte jag rita en bild över inkoppling, men provade först googla och hittade en bild så jag slipper rita själv. :)
images
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Är du verkligen inte det minsta intresserad av att dimma armaturen så tror jag att du kan göra en sån här koppling tillfälligt, täna armaturen (till önskat dimringsläge) och sen koppla som du gjorde allra först, ty jag misstänker att den har minne för senaste dimringsnivå och återtar det vid strömpåslag.
Ingen garanti på detta.
Jag skulle nog också börja med de där 10 klicken som man ska göra för att reseta drivdonet, så det inte finns kvar någon knäpp störande programmering, ballasten har ju även korridorsfunktion.
 
S svenbertil skrev:
Har kollat i armaturen. Där står Tridonic PCA 2x28/54 T5 eco lp Art no 22 185 100 Digital dimmable ballast DALI. Har hittat en fil på Tridonics hemsida. Bifogas. Någon som kan hjälpa?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är du verkligen inte det minsta intresserad av att dimma armaturen så tror jag att du kan göra en sån här koppling tillfälligt, täna armaturen (till önskat dimringsläge) och sen koppla som du gjorde allra först, ty jag misstänker att den har minne för senaste dimringsnivå och återtar det vid strömpåslag.
Ingen garanti på detta.
Jag skulle nog också börja med de där 10 klicken som man ska göra för att reseta drivdonet, så det inte finns kvar någon knäpp störande programmering, ballasten har ju även korridorsfunktion.
Tack. Jag kommer inte att använda dimmer och det är en gammal armatur, ca två år. Jag kopplar en vanlig brytare enligt din ritning och slår till och från 10 gånger (borde väl fungera?). därefter borde den väl lysa kanske litet svagt. Jag slår då till-från tills den lyser på max. därefter kopplar jag bort den. Hör av mig med resultatet..
 
Mikael_L
Jag misstänker som sagt att default i minnet är 100% ljus, från leverans, och det borde blir det som en reset också fixar, men du får helt enkelt prova.
Och sen tror jag också att när det är 100% ljus och lyset igång att detta sparas vid strömavbrott, dvs att din armatur kommer tändas och släckas om strömbrytare istället bryter/sluter den konstanta spänningen till armaturen, alltså där drivdonet egentligen ska ha konstant spänning.

Nu finns det absolut ingen garanti på att det funkar just såhär med din armatur/ballast, men det är nog lite troligare än 50% åtminstone. :)

Sen är ju nästa sak, om armaturen, kanske pga av någon störning eller så, "kommer av sig" så blir det ju krångligt. :)
 
Det fungerar. Efter reset släckte jag och kopplade ner. När jag kopplade på igen kunde jag stega upp från svagt till starkt, där jag slutade och kopplade ner och avlägsnade strömbrytaren. När jag sedan anslöt armaturen startade den på max. Tack för all hjälp!
Bertil
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.