Hej !
Bor i en bostadsrätt i södra Sverige ägd av en känd kedja . För ett år sedan så fick vi en ny granne , som stör oerhört mycket. Mest på nätterna , vänner kommer och går, dom festar hela nätterna . Nu har det gått så långt att föreningen har hyrt en vaktfirma ,men han bara skrattar åt detta . Eftersom han inte behöver betala utryckningarna , det gör föreningen ..
Han betalar inte avgiften så kronofogden är inkopplad . För 3 v sedan blev han delgiven att KF skulle ta över bostadsrätten , men det bestred han . Och nu händer inget !!
Finns det ngn som har ett tips ell råd hur man kan gå tillväga nu ? Vi har vår drömbostad och vill bo kvar , men orkar snart inte längre .
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Låter ju som att föreningen tagit tag i det och är på väg att lösa problemet. Lär inte finnas så mycket mer du kan göra som enskild mer än möjligen dokumentera din egen störning så att det finns bra med bevis.

För jag antar att grannen inte vunnit i någon rättslig instans, utan bara fördröjer processen.
 
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
Han fördröjer verkligen , det är bara att gilla läget då ...
 
E Emma7777 skrev:
Han fördröjer verkligen , det är bara att gilla läget då ...
Man ska nog vara glad att det inte går att förverka bostadsrätter hur som helst.

Låt rättvisan ha sin gång. Det kommer ta lite tid.
 
Om han inte betalar sin avgift, så kommer det att gå relativt fort att få bort honom. Det är en objektivt bevisbar förseelse. Det är också en typ av skuld som har superprioritet hos kronofogden, skulder till bostadsrättsföreningar går före allt annat.

Men se till att hålla föreningen informerad om störningarna.Skriv i en kalender eller liknande vilka tider på de olika dagarna som han stör. Och håll föreningen informerad (kanske inte varje dag, då blir de trötta på dig).

När man sitter i en bostadsrättstyrelse så är avhysningar en av de mest otrevliga uppgifter man har. Och om det finns någon möjlighet att en medlem kan komma igen och klara en avbetalningsplan eller liknande så erbjuds sådana lösningar. Att det verkligen går till avhysning försöker man undvika så länge som möjligt.

Men om det då är en medlem som dels inte betalar sina avgifter, och dels är ett problem på fler sätt, så kan ju tålamodet tryta avsevärt snabbare, om styrelsen är informerad om problemen.
 
  • Gilla
Emma7777 och 3 till
  • Laddar…
Om kronofogden är inkopplad, så är ju frågan om betalning sker eller inte. Utebliven betalning är ju normalt liktydigt med förverkad bostadsrätt och att BRF kan sälja lägenheten på nytt. Kan bli komplikationer med vräkning, flyttstäd och liknande, men efter ett tag löser det sig . Håll ut.
 
  • Gilla
Emma7777
  • Laddar…
Jag är nog mest förvånad över hur lång tid det kan ta , enligt vår ordförande så ska det räcka med tre varningar sen ryker han .Styrelsen har även pratat med honom ett antal ggr och då är han jättetrevlig ;)
I somras så hotade han min man och shit vad jag ångrar nu att vi inte ringde polisen. Jag är så trött , jag kan räkna på fingrarna hur många nätter vi har fått sova en hel natt . Och sen få det slängt i ansiktet av styrelsen att det är en jobbig situation för dom , då blir man helt lack !! Dom får ju sova ... iallafall !
Vi har spelat in dom massor av ggr som bevis !!
 
Fast lagligt så kan föreningen begära bostadsrätten förverkad direkt om inte avgiften betalas. Behöver inte ens skicka påminnelse.

Däremot så kan medlemmen slippa bli av med sin lägenhet om alla skulder till föreningen regleras innan ärendet avgörs i rätten.
 
  • Gilla
Emma7777
  • Laddar…
Försök att föra noggranna anteckningar om störningarna. Försök hålla det till sakligt.
 
  • Gilla
Emma7777
  • Laddar…
Husen byggdes 1982 och det är första gången som detta sker , så jag förstår styrelsen att dom är lamslagna ..
Och dom är är så trötta på ” oss ” som sköter oss medan han lever livet ;
 
Det är komplicerad juridik, med ett starkt stöd för boende, om någon orsakar störningar av detta slag. Föreningen måste noga dokumentera störningarna. Det finns en formalia för hur varningar ska ske, mycket viktigt att allt sköts korrekt. Styrelsen består av lekmän som inte är experter på området. Ni kan själva hjälpa till och kanske även föreslå att ni går in i styrelsen. Föreningen måste troligen anlita en kompetent jurist för att driva frågan, vilket kan bli dyrt. Om er förening är med i en organistation så kan det finnas kompetens där, till exempel har HSB en sådan funktion. För er del blir frågan enklare att hantera om den störande inte betalar avgiften , då finns större möjligheter att agera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Läget förenklas ju avsevärt, när medlemmen inte betalar sin avgift.
 
E Emma7777 skrev:
Och sen få det slängt i ansiktet av styrelsen att det är en jobbig situation för dom , då blir man helt lack !!
Det är klart att det är en jobbig situation för dem. Du gnäller på dem. Din granne kan inte uppföra sig som folk. Det är definitivt ingen rolig situation för styrelsen. Men att han inte betalar underlättar att vräka honom, så det är nog bra i sammanhanget. Men visst tar processerna lite tid, och sannolikt en hel del extrajobb för styrelsen.
 
Ja det är klart att man blir förbannad , och gnäller . När man inte får sin nattsömn så blir man rätt lack efter ett antal månader ! Och när man ber honom att lugna ned sig så räcker han typ fingret och svarar ” Jag äger min lgh jag bestämmer ” ....
och när man vänder sig till ordförande , så svarar hon att nu är det semester och att hon är ledig . Hon är då i sin sommarstuga vid havet och får SOVA ...,
Men jag har ingen sommarstuga ell hotell !
Men jag är inte bitter ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.