AXS
Finns det borrar som klarar av att borra i betong utan slagfunktion? Utan att det tar extremt lång tid.

Skulle vilja borra runt 4-6mm och 40mm djupt.
 
AXS
Hittade Bosch multi construction som verkar vara rätt grej. Har det kommit något bättre än dessa?
 
Är det på grund av att du inte har någon slagborr eller någon annan orsak?
 
AXS
Har en bra borrhammare men tycker hålen blir för grova. Speciellt vid små dimensioner tycker jag hålen både får konstig form och gärna blir för stora.

Har hårda betongväggar med stora stenar i, verkar vara kast för borrhammare.
 
C
AXS AXS skrev:
Hittade Bosch multi construction som verkar vara rätt grej. Har det kommit något bättre än dessa?
En "multi-construction"-borr är rätt grej. Finns från flera olika tillverkare.
Borrade ett tiotal hål av den dimension du är ute efter i konstruktionsbetong i ett smalt utrymme där det bara gick att komma åt med vinkeladapter. Det tar inte extremt lång tid, men räkna med att du behöver ordna något sätt att lägga ordentligt med tryck på borret.
 
  • Gilla
bennybanjo och 1 till
  • Laddar…
”Multi construction” funkar också bra när man som jag behövde borra i stål som låg an mot betong. Ett vanligt snabbstålsborr hade förstörts direkt vid kontakt med betongen.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Tack för svar! Då ska jag bara hitta ett set någonstans utan skyhög frakt.
 
C
AXS AXS skrev:
Tack för svar! Då ska jag bara hitta ett set någonstans utan skyhög frakt.
De brukar finnas i en välsorterad bygg-/järnhandel och brukar av någon anledning alltid vara ljusblåa.
 
Man kan ju även köra diamantborr. Finns en del set till väldigt överkomligt pris på ex. Jula, så länge man håller sig till små dimensioner. Det är då små kärnborrar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det borrhammare du har eller slagborr? Borrhammare brukar det då inte vara några problem med att "fisköra" till 5,5mm hål för plugg om det är en hyfsad maskin och fräsch borr. Den ska ju inte börja hamra innan man börjat köra järnet.
 
AXS
Har typ en sån här: https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-800w-hr2630j-sds-plus

Borr från Bosch och Milwaukee(tror jag eller liknande med röd logga). De små med fyra skär, men blir ändå ojämt resultat.

Tror det är väggarna från 50-talet som är ojämt hårda och med mycket sten.

Testar med blå borrar och återkommer.
 
Har också haft problem ibland med att hålen blir för stora. Har kompenserat för det genom att gå ner i storlek på borren. Tex 7mm-borr som egentligen är rätt ”udda” kan många gånger bli ett perfekt 8mm-hål :)
 
Köp en billig slagborr och multi constructionborr.
 

Bästa svaret

C
AXS AXS skrev:
Borr från Bosch och Milwaukee(tror jag eller liknande med röd logga). De små med fyra skär, men blir ändå ojämt resultat.
Tvivar dock på att du får ett "bättre" hål med ett multi-construction-borr. Om materialet varierar i hårdhet kommer den att vandra precis som hammarborret. En av, mig veterligen, de olösta utmaningarna med att ta upp mindre hål i betong. Problemet är att det är borret som styr, så det är först när du kommit ner en bit som du får någon styrning att tala om.
 
AXS
C cpalm skrev:
Tvivar dock på att du får ett "bättre" hål med ett multi-construction-borr. Om materialet varierar i hårdhet kommer den att vandra precis som hammarborret. En av, mig veterligen, de olösta utmaningarna med att ta upp mindre hål i betong. Problemet är att det är borret som styr, så det är först när du kommit ner en bit som du får någon styrning att tala om.
Tack! Ska ändå testa den där diamantborren från Jula.

Kanske slinker med någon 6mm multi-borr bara för att, men låter vettigt att det blir samma resultat som nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.