Ska köpa en mindre hyresfastighet av min mor, kommer köpa det för en mindre summa kanske 1/4 av marknadsvärdet.

Vilka dokument behövs?

Måste energibesiktning göras? Huset kommer att få tilläggsisolering och ny fasad efter jag tagit över även fönster kommer bytas... så energibesiktning känns värdelöst
 
Du borde bara behöva ett köpebrev, som skickas in till lantmäteriet.

Om det är något lån inblandat, så kan banken ha krav på värdering, och säkert en hel del mer som gäller för en hyresfastighet.
 
H hempularen skrev:
Du borde bara behöva ett köpebrev, som skickas in till lantmäteriet.

Om det är något lån inblandat, så kan banken ha krav på värdering, och säkert en hel del mer som gäller för en hyresfastighet.
Bank delen är löst så det är lugnt
 
Energideklaration är du som fastighetsägare skyldig att ha. Såvitt jag vet finns det ingen myndighetskontroll överhuvudtaget över om man verkligen har en deklaration. Men det kan vara värt att kolla om det är lika slappt även för en näringsfastighet. I andra sammanhang kan man ju som företagare åka på fantasibelopp i böter för saker som en privatperson möjligen får en tillsägelse för.

Tänker på bonden som eldade upp en plastsäck, och fick böta 5 eller 10 000 för otillåten miljöpåverkan, eller vad det kallades för. Hade jag som privatperson slängt en plastsäck på trädgårdsbrasan, och samme miljöinspektör råkat köra förbi, så hade jag väl möjligen blivit utskälld.
 
harry73
nino nino skrev:
Ska köpa en mindre hyresfastighet av min mor, kommer köpa det för en mindre summa kanske 1/4 av marknadsvärdet.
Jag vet att jag inte svarar på din fråga, men ville bara poängtera att om du köper fastigheten av din mor till underpris, ses det av skatteverket som en gåva. Det betyder att modern inte betalar reavinstskatt över försäljningen, men att du vid framtida försäljning betalar reavinstskatt över skillnaden mellan moderns anskaffningsvärde och din försäljning.
Eftersom det ses som en gåva, blir det också förskott på arv. Finns det fler bröstarvingar, kan det vara bra att skriva ett gåvobrev som tar hänsyn till dagens värde, latent skatteskuld, mm. Då blir det enklare den dag din mor går bort och ni ska ordna upp dödsboet.
 
  • Gilla
byggnisse99
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Måste energibesiktning göras?
Har du läst vad Boverket skriver om energideklaration?
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/
Dessa byggnader ska ha en energideklaration
  • Byggnader med en golvarea över 250 kvadratmeter och som ofta besöks av allmänheten ska ha en energideklaration.
  • Byggnader som upplåts med nyttjanderätt ska också ha en giltig energideklaration. Nyttjanderätt är ett begrepp som innebär att man har rätt att använda egendom som tillhör någon annan. Exempel på nyttjanderätter är bostäder och lokaler med hyresrätt, bostadsrätt, arrende och lån av fast egendom.
  • Byggnader som är nyuppförda eller som ska säljas.
Så vitt jag förstår sidan så borde det redan finnas en energideklaration eftersom det är hyresrätter.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag vet att jag inte svarar på din fråga, men ville bara poängtera att om du köper fastigheten av din mor till underpris, ses det av skatteverket som en gåva. Det betyder att modern inte betalar reavinstskatt över försäljningen, men att du vid framtida försäljning betalar reavinstskatt över skillnaden mellan moderns anskaffningsvärde och din försäljning.
Eftersom det ses som en gåva, blir det också förskott på arv. Finns det fler bröstarvingar, kan det vara bra att skriva ett gåvobrev som tar hänsyn till dagens värde, latent skatteskuld, mm. Då blir det enklare den dag din mor går bort och ni ska ordna upp dödsboet.
Ok Ja det visste jag inte, nu är det inte speciellt mycket mer än det hon köpte för så det är lugnt.

Är ensam barn så det är också lugnt

Ok ja det finns det iaf inte.
Har inte det på mitt andra hyreshus heller men det är ju också under renovering
 
Vi ”körde” vanlig ”traditionell försäljning”, på följande vis:
Beställde tid hos våran bank. Av dom ”köpte” vi tjänsten...(mot timpenning) och att dom skickade in ”köp handlingarna till rätt myndighet. (Billigt)
Därtill// banken lägger i ”samma veva” lånen på nya (sonen/dottern/sambon el,dyl) ägaren. Din anhörig ”säljer Närings fastigheten” för samma belopp som hen:s lån är just då, exakt på dagen.
Det måste framgå vad priset är. Det hjälper banken Er med.
Vi behövde ingen mäklare! Vi behövde ingen Energideklaration.
På frågan varför vi tekniskt sett inte utnyttjade (””Sveriges generösa gåva formulär””) var följande:
Ett gåvobrev skall skivas på ett speciellt sätt för att bli godkänt, om det förekommer oklarheter eller fel kanske det inte blir godkänt, och det blir då fördröjning. Dessutom dyrt. Det måste skrivas juridiskt korrekt!!
Vi ville inte heller äventyra, och fördröja processen. (Negativt om någon dör innan allt klart.)

Beträffande avskrivningarna, så fortsätter ny ägare bara på ”dessa gamla avskrivningar ”, ( mycket bra). Hänger samman med slut deklarationen, när skatteverket granskat ”försäljningen”.....

Sammanfattningsvis: skatteverket bestämmer om en försäljning bedöms vara ”gåva” eller ”försäljning”.
* En gåva, som inte uppfyller kriterierna kan ”bli skatte objekt” och ”löser ut” diverse skatter och ev försenings avgifter.
* Däremot, kan ”försäljning” bedöms vara gåva. (om priset är onormalt billigt). Det är mycket förmånligt.
Se bara till att fastigheten inte belastar mer lån än......XX% av fastighetens värdering.
Ligg gärna med lite marginal.

// det dubbelkollar du på; Vilkor / gåva / skatteverket xx procent.... kommer inte i skrivandes stund ihåg, procent satsen...men har du endast ”en fjärde del” ”i lån” av fastigheten värde så finns marginaler.

//Tror vi hade ca 60%//
 
...tillkommer....tror det hette ”stämpel avgift” (den är annars avdragill, men eftersom man inte kunde kvitta 2 stämprl avgifter, så var den inte avdrags gill...vare sig mot hyres intäkter eller ”den dagen du säljer näringsfastigheter.
Det första beloppet, (stämpel Avg) som din anhörig betalat en gång i tiden fick/får räknas som utgift, vid nästa försäljning.....
Om någon tråd läsare hittar felformulerade detaljer ser jag med fördel att det rättas:D
 
Läst lite under helgen och det verkar ju som om det bästa vore att jag får hos er som gåva mot kontanter, tror priset är under halva taxeringsvärdet.
Som gåva går det ju även att få det som enskild egendom.
Blir bara en mindre avgift för att ändra lagfart.

Nackdelen är ju att jag får mer reavinst den dagen jag säljer men det kan jag leva med...


Finns det några nackdelar?
 
Det går ju inte kom jag på...
Jag lånar ju pengar till huset och får jag det som en gåva så kan jag kanske inte dra av räntor och amorteringar i bokföringen?
 
Ang #8 och #9, avser hyres/-näringsfastighet som inte är i ett bolag. Ang enskild egendom, så undrar jag om du menar att fastigheten ska stanna i familjens ägo, oavsett giftemål/ sambo avtal eller dödsfall? Det är löser ni med att skriva med en klausul där din anhörig vill att fastigheten är förskott på arv
I våran stad hade PWC, gratis info 15 minuter, när det var aktuellt. (där fanns en skatte expert) som var mycket kunnig. Inget bindande att anlita dom.
Summa sumarum...det kostar inget att skicka mejl, och fråga hur mycket dom tar, priset beror på hur många minuter dom lägger ner.
Oavsett, rekommenderas att göra rätt på engång, i synnerhet om ”förskott på arv” skall utnyttjas.
( ps. När du sedan säljer fastigheten:....
detta ”förskott på arv” slutar att gälla om du säljer fastigheten. Pengen som du får är inte längre skyddad, //-så som jag minns det..//.)
 
Svar #11:
Ränte kostnader som följde med ”övertagandet” är naturligtvis avdragsgilla mot hyres intäkterna. Och det är även framtida räntor som kommer, när du underhåller och renoverar och måste utöka lånen.
Inga konstigheter där.
 
Har varit i kontakt med några, revisor och mäklare/jurist, och det blir gåva mot vederlag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.