Jag skulle behöva få loss låset i min ytterdörr.

Låscylindern står det ASSA på och på låshuset står det boda 444. Mitt problem är, att jag inte vet hur jag får loss låscylindern, så att jag kan dra ut den. Låshuset går ju inte att dra ut sålänge cylindern sitter och blockera.

Tilläggsfråga: Går det att ha kvar det gamla boda 444 huset och enbart byta assa cylindern?

om någon vet vilka delar som i så fall passar ihop?

Så här ser låset ut:

Närbild på en gammal vit ytterdörr med ett slitet brunsvart låshus märkt Boda 444 och en ASSA låscylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med ett inbyggt lås märkt "ASSA" ovanpå, och "boda 444" på låshuset som är integrerat i dörrens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ASSA låscylinder i en vit ytterdörr med texten ASSA synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ASSA låscylinder i en vit ytterdörr med synliga märken och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ytterdörr med en synlig ASSA-låscylinder och ett tomt låshus märkt boda 444 som behöver bytas eller tas loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tänkte at det kanske går att hitta en ny cylinder som kan passa, typ som denna, men vilken model till boda 444 i så fall?

ASSA låscylinder med nycklar, modell text synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men fram för allt skulle jag vilja veta hur jag får loss cylindern som sitter där nu.
 
Det brukar vara fastskruvat från vredsidan
 
menar du från insidan af dörren där vredet sitter? Jag får inte ut vredet, och jag hittar ingen skruv eller stift el likn på cylinders på från utsidan av dörren. Ka man kanske dra ut den med nycklen på något fiffigt sätt?
 
richardtenggren
Du får ta bort vredet inkl skylten, troligen sitter den på grund av lite färg bara.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
montering_grande.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.