H Husqvarna220Ac skrev:
Vad jämför du besparingen med?
Jag har en nibe 310 nu!
Jämför med den, Ivt302, Bosch compress 3000, Comfortzone Ex50, Nibe 730/750 och Ivt840

Ivt 840 är den enda som har A+++ på databladet!
 
Har de satt dit dessa själva på kartongen?
 
Det är samma energiklass på F730 som IVT840. Men Nibe publicerar scop siffror och diagram i databladen så dom känns mer ärliga.
F730 har också A+++

F730 SCOP 4,35 vid golvvärme (35°) 3,38 med element (55°)
F2120 SCOP 4,05 vid golvvärme (35°) 3,33 med element (55°)
Det skiljer väldigt lite mellan luft-vatten och FLVP i scop. Men med skillnaden att med luft-vatten värmepumpen behöver du inte värma upp luften som ventileras ut extra på grund av frånluftsvärmepumpen.
 
Ok vad ska jag köpa för pump? Har fått ventrören rensade av sotaren nu.
 
Nibe F730 eller IVT840 eftersom du redan har en frånluftsvärmepump. Annars får du bygga om ventilationen också
 
Lutar då åt en ivt840 som är tillverkad av Comfortzone.
Nibe 730 är dyrare och onödigt hög effekt.

Det som stör mig är att jag tror ivt har en ny egenutvecklad varvtalsstyrd modell på gång att komplettera ivt302 med i modellprogrammet. Men vet inte när.
De kommer då sluta sälja pumpar från comfortzone.
 
Bosch ska släppa en modul till sin 3000ew så den ska ge varm tillluft också i slutet av q4. Är själv inne på boschen med den modulen när den kommer.
 
  • Gilla
Skyflakes
  • Laddar…
L Ljunkis skrev:
Bosch ska släppa en modul till sin 3000ew så den ska ge varm tillluft också i slutet av q4. Är själv inne på boschen med den modulen när den kommer.
Ja den är ett alternativ. 1,6kW värmeeffekt. Räcker nog långt om huset är mindre, välisolerat och man inte använder massor av varmvatten. Annars kan det vara ide’ satsa på en med högre effekt tror jag.
 
Sitter med en NIBE 410p. Vill gärna veta vad extra modulen kommer kosta. Huset är på 180 kvm från 87. Fyra i familjen.
Vill gärna välja boschen, men man saknar ju lite referenser på den.
 
Det är IVT som gör Bosch pumparna och dom har ju hållit på ett tag så skulle inte vara speciellt orolig
 
  • Gilla
Ljunkis
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är IVT som gör Bosch pumparna och dom har ju hållit på ett tag så skulle inte vara speciellt orolig
Gör Bosch något mer än "byter logga" på pumparna innan de går ut till kund?
 
Tror inte det, men man vet ju aldrig säkert
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nibe F730 eller IVT840 eftersom du redan har en frånluftsvärmepump. Annars får du bygga om ventilationen också

Har inte köpt något än. Bosch Ivt har visst en ny varvtalsstyrd på g men det tar tydligen till nästa år innan den kommer och pensionerar ivt840/860!

Jag ska ha ventilationsflöde 47/s.
Går åt en del varmvatten så därför jag funderar på en dyrare varvtalsstyrd modell.

Vilken är det du har?
 
Jag har en luft-vatten värmepump (REC VP) det är energy save som gör den.

F730 och IVT 840 är bra pumpar och jag räknar med att en ny från IVT/Bosch är motsvarande eller marginell skillnad.
IVT 840 är en ommärkt comfortzone vad jag förstått. Så jag tänker mig att dom bara vill ha en helt egen modell.
 
Redigerat:
Fick pris och då är Nibe 730
8000kr dyrare men då ingår även överskåp, effektvakter och innetempgivare!

Ivt-installatören sa att det är bättre köra med bara utegivaren för att annars stannar värmepumpen när jag eldar i kaminen. Men det är väl det som är avsikten.

Effektvakter ingår tydligen inte vid Ivt 840!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.