Eric Öbo
Ola C Ola C skrev:
Du måste skämta.
Klart det är ett skämt.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Skippa knopparna.

Köp långa handtag, borra ett till hål längre ner, sätt handtagen lodrätt och sen kommer det se bra ut.
Hade också den tanken igår kväll. Bör jag även byta ut de på överskåpen då? Eller kan det se ok ut om jag köper handtag i samma ”stil”?
 
Intressant placering. Ser annorlunda ut och bryter av lite.
Bara du själv som kan avgöra om det ska ske någon ändring.

Detta belyser vikten av klara instruktioner till personen som ska utföra arbetet.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
V
E etompau skrev:
Intressant placering. Ser annorlunda ut och bryter av lite.
Bara du själv som kan avgöra om det ska ske någon ändring.

Detta belyser vikten av klara instruktioner till personen som ska utföra arbetet.
Viktig och billig läxa (oavsett vilken åtgärd jag väljer) inför stundande köksmontering!
 
  • Gilla
Detlovsson och 3 till
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Vad tycker ni? Lära mig att leva med detta eller köpa nya dörrar och be honom göra om det? Ingen större kostnad, men synd att slänga nya dörrar..?
Du kan inte bara byta plats på dörrarna och vända dem upp och ner.
Så kommer knopparna lägre, men kanske för lågt.
Vägg med vita skåpdörrar och röda pilar som visar att dörrarna är vända upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
carljohanb och 4 till
  • Laddar…
Såna här missförstånd är vanligt i den digitala världen. Hade du instruerat en dator eller industrirobot att sätta i knopparna på "mitten" av dörrarna hade de hamnat så här:
Vit garderobsvägg med knoppar placerade i mitten av varje dörr istället för i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan skratta åt det, men det kan ha allvarliga implikationer. Ta t.ex. programmering av självkörande fordon. Ska man säga åt dem att köra i mitten av vägen, körbanan, körfältet eller något annat? Det kan bli en väldig skillnad...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur mäter du om du menar att det där på något sätt är i mitten av något mått i det rummet? Det är INTE i mitten av totalhöjden +/- 2-3 cm, det syns med blotta ögat.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kan inte bara byta plats på dörrarna och vända dem upp och ner.
Så kommer knopparna lägre, men kanske för lågt.
[bild]
E etompau skrev:
Intressant placering. Ser annorlunda ut och bryter av lite.
Bara du själv som kan avgöra om det ska ske någon ändring.

Detta belyser vikten av klara instruktioner till personen som ska utföra arbetet.
Blir för lågt tyvärr. Lagom för barnen då visserligen. Vilket är enda fördelen med denna placering. Ettåringen och treåringen kommer inte in i garderoberna.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag tror 99.9999% på frågan "var ska knopparna sitta på stora dörrarna?" tolkar svaret "på mitten" som mitten av just de stora dörrarna. Resterande 0.00001% ska nog inte arbeta med ett yrke som kräver aningen eget tänkande och en viss känsla för det estetiska. Om jag monterat de där garderoberna och tolkat svaret som mitt på hela garderobens höjd hade jag frågat minst tre gånger extra om kunden var helt säker eftersom det är en väldigt oortodox placering av knoppar.
Något jag stöter på ofta i mitt yrke inom datakom är att något som är absolut självklart ur en synvinkel, bara är ett av många alternativ ur en annan synvinkel. För att då göra kunden nöjd ställer det krav på utförare att tänka igenom hela användarscenariet så man kan utvärdera sin tolkning av kravet. I detta fall är "montera ihop ikea-garderob" något som sannolikt utföres av billig arbetskraft som snarare har betalt att utföra än att tänka på olika sätt att använda resultatet. Det finns ofta fler synsätt än att tycka att det sätt 'jag' tycker att något ska se ut är det enda som korrekt.

Om det som Anna skriver diffar mycket från mitten av totala höjden (jag ser inte om så är fallet eller inte på min telefon) ska man såklart klandra hantverkaren för att ingen tolkning av instruktionen bör ge det slutresultat som blev.
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Hade också den tanken igår kväll. Bör jag även byta ut de på överskåpen då? Eller kan det se ok ut om jag köper handtag i samma ”stil”?
Nädå, behåll knopparna och köp bara handtag i någorlunda lika stil. Ingen kommer anmärka på det och långa handtag inger en viss känsla av lyx :)
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
ser förjävligt ut enligt mig.
Hur kan man tolka "i mitten" som något annat än mitten på dörren?

Sen om det är värt att bråka om är en annan femma...
Jag hade klagat och begärt kompensation från firman, men kanske valt att leva med felet ändå för miljöns skull.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tibron skrev:
Jag hade klagat och begärt kompensation från firman, men kanske valt att leva med felet ändå för miljöns skull.
Har bestämt mig för att köpa handtag 130mm långa i samma serie som knopparna och byta ut på nedre dörrarna. Blir aningen mer symmetriskt ändå. Lärt mig en läxa för de tillfällen då man inge gör saker själv!
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Det var inte vackert, nej.

Det är självklart att du ska kompenseras av hantverksfirman. Kan du sedan montera handtag enligt "Holmspel" här ovan så vore det förstås det bästa ur ett miljöperspektiv, annars återstår att borra nya hål och lägga igen de befintliga så snyggt det går, eller att byta dörrar. På firmans bekostnad förstås.

Trist läxa, men från och med nu kommer du och jag och säkert många fler vara mer exakta i instruktionerna. Alla har uppenbarligen inte sinne för vare sig estetik eller funktion.

Lycka till! ☆
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Risk för att verka larvig med detta inlägg men i allt stök och beslutsfattande för tillfället behöver jag hjälp att avgöra vad som är mer och mindre viktigt. Nya garderober skulle sättas upp i gästrummet och i brist på tid anlitade jag hantverkare (genom större förmedling) igår för att skruva ihop Ikea-grejerna. Hade ritat en detaljerad beskrivning av hur det skulle se ut, mått m.m. Han ringde på slutet och frågade om knopparnas höjd på stora dörrarna. Jag sa på mitten. Kom hem till detta. istället för på mitten av dörrarna verkar han ha räknat på mitten totalt med överskåp... Jag tycker att det ser tokigt ut, min man tycker att det är ok. Vad tycker ni? Lära mig att leva med detta eller köpa nya dörrar och be honom göra om det? Ingen större kostnad, men synd att slänga nya dörrar..?
Jobbigt om man är kort i rocken ser inte proffsigt ut!
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
@
H Holmspel skrev:
Skippa knopparna.

Köp långa handtag, borra ett till hål längre ner, sätt handtagen lodrätt och sen kommer det se bra ut.
Det får få vara LÅNGA handtag :crysmile:
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser helt tokigt ut. Ska du byta till handtag skulle de i så fall vara väääldigt långa för att det ska bli snyggt. Jag hade inte heller låtit knopparna vara kvar på överskåpen och haft handtag på dörrarna.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.