Hej, idag var vi på Ikea och tittade på kök. Det är svårt att bestämma sig!
När vi stod och tittade på bänkskivor så kom en man fram och sa; köp massiva bänkskivor på Bauhaus istället. Där är det bra pris och de sågar till skrivan på en gång.
Vad säger ni andra?
Är Ikeas bänskivor någonting att ha?
Vi vill inte ha laminat då vi har det idag och sidlistorna har spruckigt, därför är vi ute efter massivt trä ex ek, björk eller bok.

Mvh Iram
 
Vi har gjort ett barbord av Ikeas bok och fortfarande efter 5 år så är den lika fin :). Det bordet används flitigt varje dag och även som bakbord. Så den kan jag rekommendera i alla fall.
 
Jag har Ikeas Bokskivor och de fungerar bra. Jag har tillochmed en skiva utomhus under tak under som fortfarande ser nästan ny ut. Inga fogar har släppt!

I övrigt kan jag rekommendera mörk granit till köksbänkar. Är helnöjd med våra och det är fräschare än trä. Jag vill också passa på att varna för träskivor av oprövade träslag på byggfirmor. Kolla först att det lämpar sig som köksskiva först. Ett par kompisar har ett täslag som får mörka ringar efter varma eller våta kastruller trots ihärdig inoljning och annan behandling.
/CC
 
Det som jag sett är att IKEAs massiva bänkskivor ur Numerär serien håller ganska god kvalitet i förhållande till priset. Det som kan tala emot IKEAs bänkskivor är längden - behöver du en bänkskiva som är längre än 246cm så har IKEA inte mycket att erbjuda förutom det måttbeställbara sortimentet (vilket är betydligt dyrare och tar lång tid).

Lite att tänka på när det gäller bänkskivor; priset på skivan står oftast i relation till kvaliteten. Med kvalitet menas här längden på stavarna, färgskillnader mellan stavarna, synliga kvistmärken etc. Billiga skivor görs ofta av det material som ratats vid tillverkningen av de dyrare.

En skiva av god kvalitet tillsammans med ett grundligt jobb gällande inoljning vid installationen betalar sig i det långa loppet...

Kan för övrigt rekommendera bänkskivor från Ljungbergs som säljs via K-Rauta. Dyrare kanske, men bättre IMHO...

// WM
 
Jag köpte massiv Ek-skiva på SILVAN för ett par veckor sedan och den kostade 495:- för en 2-meters och 695:- för en 3-meters.
 
Hej och tack för era svar!
Jag undrar vad Silvan är för något, är det en affär? Jag tror inte vi har den i Stockholm, eller?

MVH Iram
 
Silvan Bygg - dansk GDS kedja, finns i bl.a Kungens kurva...
www.silvan.se

// WM
 
bauhaus massiva bänkskivor är helt okej köpte en på strax över 3 meter i björk och det gick inte på mer än 1600kr. samt att kvaliten är god men jag oljade in skivan ca 6 gånger innan jag använde den./joel
 
Någon som handlat massiva bänkar på
www.Sigro.se ?
Kvalité, pris?
 
SIGRO säljer LG Collections sortiment.
SIGRO tar 85-90% av det pris som Beijer tar för LG skivor, gäller i alla fall laminat.

Bahaus ekskivor verkar prisvärda, ngn som vet om det finns bredder på över 1100mm ?

/micke
 
Vi köpte IKEA:s massiva bokskivor. 2 st måttbeställda, en på 210X64 cm och en vinkelskiva på 363X60 och 62 djup. (11000:) Vi är helnöjda med finishen. Hade låneskivor från IKEA innan det redde ut sig med leveransen. De skivorna var av billigare sort och skillnaden är som natt och dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.