Hej,

Vi har ett laminatgolv i vår hall 8kvm. Vi gillar inte terrakotta-färgen och då vi köpte huset sade besiktningsmannen att några plattor är lösa (han studsade pingisboll på dem för att lyssna :) )
Vi har vattenburen golvvärme i plattan.

Vi vill ha grått hallgolv. En kompis har lagt grått Pergo laminat (Slab hette det) som vi tycker är fint.

Är det en dum idé att lägga detta på befintligt klinker? Tänker på en framtida försäljning också, och vad en besiktningsman då anser?

Att ta bort och lägga nytt klinker vill jag inte göra själv, man måste även akta golvvärmen i plattan med. Så gissar då på 15-20” inkl Klinker.

Ett pergo lägger jag in själv lätt för 3000.

Vad säger ni?
 
  • Terrakottafärgat klinkergolv i en hall med skor och barnvagn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte bara tillägga att varför jag undrar/är orolig är för att några plattor är lösa... :)
 
KristinaRT
En tanke: Barnvagn + laminat är inte en superbra kombination....
Känsligheten gentemot fukt är väldigt mycket sämre för ett laminatgolv jämfört med ett klinker/kakel. Du kan inte rulla in barnvagnen och sätta den på ett laminatgolv om den är minsta fuktig eller blöt. Golvet blir förstört ganska snart. Säger detta eftersom jag haft laminat i hall + barnvagn. Skulle absolut avråda från det.

Med detta sagt, lösa plattor kan man sätta fast med rätt ”lim”. Om de är så lösa att de vinglar, annars är det inget man behöver åtgärda direkt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
En tanke: Barnvagn + laminat är inte en superbra kombination....
Känsligheten gentemot fukt är väldigt mycket sämre för ett laminatgolv jämfört med ett klinker/kakel. Du kan inte rulla in barnvagnen och sätta den på ett laminatgolv om den är minsta fuktig eller blöt. Golvet blir förstört ganska snart. Säger detta eftersom jag haft laminat i hall + barnvagn. Skulle absolut avråda från det.

Med detta sagt, lösa plattor kan man sätta fast med rätt ”lim”. Om de är så lösa att de vinglar, annars är det inget man behöver åtgärda direkt.

Tack. Nej de är inte så lösa att de vinglar. Mer att det är ett ihåligt ljud när man knackar på vissa.
Jag har hört att Pergo Slab skall vara både fukttåligt och slittåligt. Men självklart inte som ett klinkergolv.
 
En klinker kan låta bom (lösa) fast dom sitter fast iaf, har fogen börjat lossa ngt runt dessa plattor?
Åandra sidan, om du lägger ett laminatgolv ovanpå så är det inga problem iaf.
En besiktningsman med pingisboll tycker jag inte låter som en säker källa...…:)
 
Nä, fog och allt ser estetiskt bra ut.

Oops, det var en golfboll han studsade, inte pingisboll. :) (5 år sedan).
 
BirgitS
W Nordberg84 skrev:
Jag har hört att Pergo Slab skall vara både fukttåligt och slittåligt.
Pergo listar inte Big slab bland sina vattentåliga golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.