Klipparen säger att det inte finns någon slingsignal, och resistansätningar bekräftar det:

AL <-> G1 ~3kΩ
AL <-> G2 ~0Ω => Grön signal
AL <-> AR ~3kΩ
G1 <-> G2 ~3kΩ
G1 <-> AR ~0Ω => Grön signal
G2 <-> AR ~3kΩ

Använder jag däremot Husqvarnas slingtestare, så piper den var jag än testar.

Mätningarna ovan kan tyckas begränsa felområdet, men det är ändå många hundra meter kortaste vägen (koppling AR/G1 till koppling AL/G2).

Hur felsöker man detta? Kan man ställa ner "kraften" i slingtestaren på något sätt (om det nu skulle hjälpa...)?
 
Kanske testa med klassikern - en batteridriven AM-radio!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag vet inte hur slingtestaren fungerar. Men om vi gissar att den skickar ut en signal, och så följer du kabeln med en detektor. Om du då kopplar in den på båda ändar av en slinga, så kanske den skickar signal åt båda hållen. Prova att bara koppla den mot ena änden. Och sedan andra änden.
 
E etompau skrev:
Kanske testa med klassikern - en batteridriven AM-radio!
Nu har jag ingen slinga att felsöka, men blev nyfiken på ditt inlägg.
Hur funkar det?
 
K knipo skrev:
Nu har jag ingen slinga att felsöka, men blev nyfiken på ditt inlägg.
Hur funkar det?
Kabeln funkar som en antenn, signalen strålar ut signaler som radion och dessa ferritantenn kan plocka upp och detektera.
Ratta in radion på mellanvåg och lyssna efter "knattret" och försök avgöra var det minskar i styrka=avbrott/defekt koppling.
 
Jag får inte ihop dina mätningar när jag försöker lokalisera på vilken delslinga det är. Men det är en stor risk för tankevurpa jag kanske måste rita upp det.

Jag antar att det är typ (_|_|_) med alla terminaler på toppen.
 
Nu insåg jag: 3k är dåligt 0 är bra. Då hänger det ihop.
 
  • Gilla
magnusj
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kabeln funkar som en antenn, signalen strålar ut signaler som radion och dessa ferritantenn kan plocka upp och detektera.
Ratta in radion på mellanvåg och lyssna efter "knattret" och försök avgöra var det minskar i styrka=avbrott/defekt koppling.
Ser man på!(y)
 
H hempularen skrev:
Jag vet inte hur slingtestaren fungerar. Men om vi gissar att den skickar ut en signal, och så följer du kabeln med en detektor. Om du då kopplar in den på båda ändar av en slinga, så kanske den skickar signal åt båda hållen. Prova att bara koppla den mot ena änden. Och sedan andra änden.
Jag skickar bara åt "ena" hållet. Men får signal hela vägen till andra änden.
 
E etompau skrev:
Kanske testa med klassikern - en batteridriven AM-radio!
Radio-metoden är väl samma princip som kabelsökaren arbetar med?
 
Grundläggande princip för en "riktig" avbrottstestare (typ vad jag köpte direkt från Kina för en dryg hundralapp) är att du kör ner ett hyfsat jordspett för ena polen av testaren, andra änden går in i slingans ena del (båda slingdelarna ska vara bortkopplade från robotens laddstation.

Därefter går man utmed slingan och lyssnar efter där den utsända signalen slocknar i detektorenheten. Finns ofta mjlh att koppla in hörlur så man kan avgöra mera exakt. Proceduren kan göras från båda ändarna av den losskopplade signalslingan men som sagt utan ett bra jordspett funkar det inte.

Kan säga att även absolut skitbilliga prylar fungerar utmärkt om man förstår hur testet fungerar och gör därefter. Har felsökt åtskilliga felaktiga avgränsningskablar med denna enkla utrustning och lokaliseringen av avbrottet har varit inom några decimetrar. Skitenkelt och smidigt.
__
PS. "Bra jordspett"... i vanlig normalfuktig gräsmattejord så har det funkat fint med ett typ 40 cm metallgrillspett som man kör ner i jorden. Eller en spade eller grep eller vad som helst som har litet metallyta och kommer ner en bit i fuktig jord. Konstigare är det inte för den polen man ska jorda.
 
Redigerat:
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Grundläggande princip för en "riktig" avbrottstestare (typ vad jag köpte direkt från Kina för en dryg hundralapp) är att du kör ner ett hyfsat jordspett för ena polen av testaren, andra änden går in i slingans ena del (båda slingdelarna ska vara bortkopplade från robotens laddstation.

Därefter går man utmed slingan och lyssnar efter där den utsända signalen slocknar i detektorenheten. Finns ofta mjlh att koppla in hörlur så man kan avgöra mera exakt. Proceduren kan göras från båda ändarna av den losskopplade signalslingan men som sagt utan ett bra jordspett funkar det inte.

Kan säga att även absolut skitbilliga prylar fungerar utmärkt om man förstår hur testet fungerar och gör därefter. Har felsökt åtskilliga felaktiga avgränsningskablar med denna enkla utrustning och lokaliseringen av avbrottet har varit inom några decimetrar. Skitenkelt och smidigt.
__
PS. "Bra jordspett"... i vanlig normalfuktig gräsmattejord så har det funkat fint med ett typ 40 cm metallgrillspett som man kör ner i jorden. Eller en spade eller grep eller vad som helst som har litet metallyta och kommer ner en bit i fuktig jord. Konstigare är det inte för den polen man ska jorda.
Precis vad jag gjort. Problemet var att jag fick signal överallt (hela vägen till andra änden på kabeln).
Nu verkar den dock ha lagat sig själv, för nu funkar det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.