Jag har ett problem som jag trodde ha en lösning på. När jag murade skorstenen (ISOKERN pimpstensskorsten) för ett år sen, var jag dumsnål och murade ett fundament av fyra skift LECA-block under pipan för att spara några decimeter skorstensmaterial. Planer fanns på en murspis och då sitter ju anslutningen högt upp. Efter att jag murat färdigt började jakten på kaminer till de respektive våningarna. Jag föll fullkomligt pladask för Dovres modell "Vintage 50", den passar inte bara mig perfekt i smaken, utan även rummet som sådant och det är även bra med en kamin med lite högre effekt och som tar lite större vedträn på källarvåningen där den kommer hamna. Denna kamin har bara ett litet problem, den är väldigt låg. Den går att toppansluta, men det ser inget bra ut och det skulle verkligen vara en sista utväg, jag vill försöka lösa det på annat vis.

Dovre vintage 50, tappar hela sin charm om den toppansluts:
dovre-vintage-50-wood-burning-stove3-v3-1024-1024.jpg
Jag trodde att jag kunde lösa problemet genom att mura ett podie som kaminen får stå på och på så vis kommer den upp i lämplig höjd för skorstenen, men när jag nu mäter och funderar kommer jag fram till att podiet måste bli väldigt högt. Jag slängde snabbt ihop en schematisk skiss på problematiken:

Schematisk skiss visar höjdrelationen mellan en kamin och en skorsten med dess fundament och schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bästa fall kunde man koppla in kaminen på ca en meters höjd över golvet. Ska då kaminens bakre anslutning linjera med detta, måste podiet vara ca 50cm högt. Förutom att toppansluta, finns det några andra vägar att gå? Att ansluta kaminen med en S-formad rökkanal är väl mindre lämpligt sett till draget? (Sen hur det blir visuellt/estetiskt får jag fundera på). En annan variant är att kompromissa mellan de båda idéerna, mura ett halvhögt podie och sen dra ett rökrör från kaminens bakstycke lite snett uppåt genom två böjar. Ett mindre intressant alternativ är att börja se sig om efter en annan kamin.

Bäst hade ju varit om pipan gick ända ner men det finns väl inget sätt det är möjligt att staga upp pipan så att man kommer åt att förlänga den nedåt? Den lär ju vara rätt tung med sina sju meter även om den delvis sitter ihop med pipan till andra våningen. Om man bilar bort LECAN, som den står på kommer väl vibrationerna snarast främja sättningar och potentiellt öka risken för ras? Sen ska man ha lite tur med avstånden också dvs att antal borttagna cm ur fundamentet motsvarar antal ersatta med pipa. Känns kort och gott som ett omöjligt uppdrag utan att riva hela pipan. Eller?

Hur hade du gjort? Ser du någon lösning som jag missat? Vad är tekniskt gångbart?
 
Mina jobbarkompisar säger att ett podie på en halvmeter inte alls är för högt. Tanken är även att inhysa vedförvaring i podiet. kanske kan man göra något mer häftigt när man ändå håller på, för att motivera det valet helt enkelt?
 
Claes Sörmland
Jag skulle satt ett stålrör som rökgång i lecafundamentet. Du ska inte bila i lecan utan den är lättarbetad med hålsåg, tigersåg med lecablad, borr och ett litet handhållet huggjärn och hammare. Hugg ut minimalt för att passa in röret och mura fast med eldfast bruk. Se till att det finns en ny sotlucka längst ned i kanalen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är såklart ett alternativ jag inte tänkt på. Bra förslag! Lite "tricky" att få till det, att gröpa ur fundamentet med den begränsade åtkomligheten men med rätt jävlar anamma kan det gå.

Jag kommer dock att pröva att dra ett rör snett uppåt bakåt i rummet, med kaminen på ett lägre fundament. Jag tror det kan bli en bra kosmetisk kompromiss. Röret kommer synas framifrån, men förhoppningsvis kommer det inte störa. När fundamentet är på plats så ska jag göra en "mock-up" för att se om det är ett gångbart alternativ.
 
Kör med ett rökrör i luften upp och in i skorsten, du kan inte ana hur mycket extra värme du får av röret
 
Jo jag kan ana,;) men ursprungsproblematiken gällde främst det estetiska. Dock är det ju en liten tröst att jag med ett rör i rummet får ännu lite mer värmeutbyte.
 
Keexet Keexet skrev:
Mina jobbarkompisar säger att ett podie på en halvmeter inte alls är för högt. Tanken är även att inhysa vedförvaring i podiet. kanske kan man göra något mer häftigt när man ändå håller på, för att motivera det valet helt enkelt?
Håller helt med detta. Vedförvaring måste du ju ändå ha och om det estetiska är viktigt har du ju världens chans att få det precis som du vill.
 
Jag kommer köra på den ursprungliga idén, med ett podie om ca 20-25cm högt och ett bakanslutet rökrör som dras snett uppåt mot pipan. Kaminen bör få ca 30-graders vinkel från väggen.

Jag göt podiet igår, nu hoppas jag att jag inte missat ngt när det kommer till måtten. :surprised:

Vedförvaring har jag en annan idé för, en som faktiskt var med i den ursprungliga planen. Mer om detta i min projekttråd som jag ska damma av när det finns något nytt att uppdatera med och tid finnes.;)

Jag håller helt med om att jag kan bygga precis som jag vill, här är det ingen contura med premodulskorsten rakt i genom bjäklaget installerad av en stressad och dyr installatör, här är det "hand made custom options"...:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.