Vi har precis byggt om köket hemma och anlitade en firma för jobbet. De gav en totaloffert inklusive el och VVS. Hela offerten var ca 60,000 före ROT. Det är ett kanske mellanstort kök utan några egentliga konstigheter. De hade varit och sett köket i förväg. Enligt offert skall allt arbete och material (givetvis utom själva köket, stommar, luckor, vitvaror) ingå utöver vad som är ÄTA.

Vi gjorde några ök om ÄTA under arbetet som följer:
a) flytt uttag kyl+frys ca 2 meter

b) 2 st nya eluttag, inom 2 meter från befintliga uttag

c) flytta taklampa några cm

d) nya uttag för ugn och micro på samma plast som uttag för kyl/frys fanns tidigare

e) ny dimmer i badrum och 2x ny dimmer i kök

Dimmer i badrum hade vi ök om i förväg och betalar för separat.

Nu har de skickat faktura för vad de anser vara ÄTA - enbart relaterat till EL, arbete och material.
14,700 för arbete. De menar att de lagt endast 7 timmar på standard (sådant som ingår) och sedan 28 timmar på vad som är ÄTA enligt ovan.
18550 för material kopplat till ovan nämnda ÄTA.
Vidare menar de att de varit tvungna att göra arbetet vid 5 olika tillfällen och vill ha 695:- för servicebil varje gång.

Totalt är fakturan de skickat för dessa ÄTA nästan lika mycket som hela ordinarie offerten för köksrenoveringen....

Det står dessutom i deras offert att det skall finnas en blankett på arbetsplatsen där vi dagligen skall godkänna ÄTA. Det har aldrig funnits, men nu menar det att någon sådan blankett behövs inte eftersom att vi har bett dem göra dessa arbeten?

Kan inte mkt om el. Verkar det här rimligt? Hur svarar man på bästa vis? Tacksam för lite råd!
 
Låter mycket med 28 timmar för detta men det beror ju bla på hur mycket dom fått dra om, byta i centralen mm.
Stämmer materialet och vad är dom tunga posterna?
Vad gäller blanketten spelar det väl ingen roll då jag uppfattar att ni är överens om jobbet men inte om fakturan?
 
V Vippo skrev:
Vi har precis byggt om köket hemma och anlitade en firma för jobbet. De gav en totaloffert inklusive el och VVS. Hela offerten var ca 60,000 före ROT. Det är ett kanske mellanstort kök utan några egentliga konstigheter. De hade varit och sett köket i förväg. Enligt offert skall allt arbete och material (givetvis utom själva köket, stommar, luckor, vitvaror) ingå utöver vad som är ÄTA.

Vi gjorde några ök om ÄTA under arbetet som följer:
a) flytt uttag kyl+frys ca 2 meter

b) 2 st nya eluttag, inom 2 meter från befintliga uttag

c) flytta taklampa några cm

d) nya uttag för ugn och micro på samma plast som uttag för kyl/frys fanns tidigare

e) ny dimmer i badrum och 2x ny dimmer i kök

Dimmer i badrum hade vi ök om i förväg och betalar för separat.

Nu har de skickat faktura för vad de anser vara ÄTA - enbart relaterat till EL, arbete och material.
14,700 för arbete. De menar att de lagt endast 7 timmar på standard (sådant som ingår) och sedan 28 timmar på vad som är ÄTA enligt ovan.
18550 för material kopplat till ovan nämnda ÄTA.
Vidare menar de att de varit tvungna att göra arbetet vid 5 olika tillfällen och vill ha 695:- för servicebil varje gång.

Totalt är fakturan de skickat för dessa ÄTA nästan lika mycket som hela ordinarie offerten för köksrenoveringen....

Det står dessutom i deras offert att det skall finnas en blankett på arbetsplatsen där vi dagligen skall godkänna ÄTA. Det har aldrig funnits, men nu menar det att någon sådan blankett behövs inte eftersom att vi har bett dem göra dessa arbeten?

Kan inte mkt om el. Verkar det här rimligt? Hur svarar man på bästa vis? Tacksam för lite råd!
Spontant låter det som att dom "fulat" sig och trixat med tiden. Tycker det låter alldeles för mycket. Dom dagar dom tagit betalt för bil gjorde dom bara äta jobb då eller annat oxå, för isf borde du inte betala för hela bilen en gång till.

Kolla på materialspecen vad sakerna kostar och vad dom tagit betalt för.
Är det en vanlig vriddimmer borde den kanske ligga på 500:-, max 1500 och då är det en dyr dimmer.
Uttag ca 150kr + moms.

Uttag för ugn och mikro är det nya matningar från central kan timmarna dra iväg lite.
Sen får man räkna med att man får betala för tiden det tar för montör att handla material oxå.
 
Claes Sörmland
Saknar ni helt avtal om priset för ÄTA? I så fall ska ni enligt konsumenttjänstlagen betala vad företaget eller lokala aktörer vanligen skulle ta för att utföra motsvarande jobb. Det är ett så kallat skäligt pris som det så vackert står i lagen.
 
Tack för svar!

Själva materialdelen är jag lite osäker på. Kan inte elmaterial. I offerten står att ”Material som ingår är kablage, kopplingsdosor, VP-rör och liknande. Krävs ny dimmer, strömbrytare, eluttag eller liknande är det en tillkommande kostnad”. Vidare anger offerten att allt ”Förbrukningsmaterial för installation av kök” ingår. Det står också på ett annat ställe i offerten att ”Allt material ingår förutom inredning”.

Vad jag frågat om / ifrågasatt är
11 st vägguttag (vi har bara 4 vägguttag)
2 lamputtag (inga nya lamputtag har gjorts)
Jordfelsbrytare
4 stickproppar (har inte satt in några
11 st dosor (skall ingå enligt offert utom de 2 nya vi satt in)
11 st dosskruv
120 meter FK kanel
4 dimmer (vi har bara satt in 3 - denna svarade de var en ”släpande butiksretur” när jag ifrågasatte, men vägrar ändra fakturan utan ”skall betala tillbaka senare”)
4 leddrivdon (här svarade de att 2 av dem var en ”släpande butiksretur” när jag ifrågasatte, men vägrar ändra fakturan utan ”skall betala tillbaka senare”)
Ram 2-fack, förhöjningsram 2-fack, brytare 1-pol, dvärgbrytare, dubbeltrapp, perilexsladdställ, perilexuttag (dessa mest för att jag inte förstår vad det är)

På allt material har de också lagt på 20% påslag. Inget vi kommit överens om, men det kanske är standard? Offerten anger ”Kostnader för övriga arbeten debiteras löpande kostnader enligt timtaxa”.

Den större frågan var gällande arbetet där jag inte kan förstå hur det kan bli så att 28 timmar skulle lagts på ÄTA och endast 7 timmar på resten. Offerten anger att det som ingår är demontering av befintligt kök inklusive vitvaror, urkopplingsbar av el, vatten och avlopp, montering och installation av belysning i köksinredningen samt inkoppling av vitvaror och befintlig belysning i köket.

Jag har efter detta fått ytterligare en faktura för material till köket (ej elrelaterat). Som sagt anger offerten att allt förbrukningsmaterial ingår. Nu vet jag inte vad som är den precisa definitionen på förbrukningsmaterial? De fakturerar i alla fall, med 20% påslag, för sådant som sopsäckar, tejp, våtservetter, golvpapp, fogmassa, fogdkum, brytarblad, spackel, skruv m.m.

När jag ifrågasätter detta då säger de tillslut att det enda de anser vara förbrukningsmaterial är golvpapp. Men den fakturerar de också för av någon orsak.

Hade en dialog med dem via mail eftersom jag tyckte det var tydligt. Bad dem där också skjuta förfallodatum några dagar så vi kunde reda ut det. De vägrar skjuta förfallodatum alls och efter 2 mail säger de plötsligt att de inte tänker ha någon mer kommunikation per mail alls utan begär att jag skall komma till deras kontor istället. Eftersom jag i veckorna bor 25 mil från där de har ditt kontor så föreslår jag istället ett telefonmöte. Det vägrar de också. Nu svarar de inte alls längre, varken per mail eller telefon. Förfallodag på fakturorna är idag.

Vad är bäst att göra i ett sådant här fall? Skall man bestrida fakturan - i så fall vilken risk tar jag? Om jag anser att delar av fakturan är ok, skall jag betala de delarna och bestrida resten? Om man skall bestrida, räcker det att jag skickar dem ett mail och säger att jag bestrider dem?
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Oj solklart!!
Bestrid fakturan.

Är du nöjd med vad dom gjort och det är färdigt så skulle jag rekommendera att betala fullt belopp enligt offerten och bestrida resten.

Avbryt all vidare kommunikation tills dom återkommer med korrekt faktura. Kommer en ny felaktig faktura så bestrid den också, dom har bevisbördan, du behöver inte peka på vad som är felaktigt. O i detta fallet är det ju fler fel än rätt.

Edit: ta en kopia på fakturan, stryk över och skriv bestrides, spara originalet o skicka tillbaka kopian.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
V Vippo skrev:
. Som sagt anger offerten att allt förbrukningsmaterial ingår. Nu vet jag inte vad som är den precisa definitionen på förbrukningsmaterial? De fakturerar i alla fall, med 20% påslag, för sådant som sopsäckar, tejp, våtservetter, golvpapp, fogmassa, fogdkum, brytarblad, spackel, skruv m.m.

När jag ifrågasätter detta då säger de tillslut att det enda de anser vara förbrukningsmaterial är golvpapp. Men den fakturerar de också för av någon orsak.
Allt som betingar ett ringa värde och förbrukas är förbrukningsmaterial.
Mao allt du räknat upp och en hel del till om det är små mängder.
Ta spackel som exempel, är det åtgång för att lägga i 3 hål så är det förbrukningsmaterial, om dom däremot ska bredspackla hela köket så är det fakturerbart material.
Det är dock inte tillämpbart här då //Det står också på ett annat ställe i offerten att ”Allt material ingår förutom inredning”// och spackel är inte en inredning.
Summa sumarum. Du ska inte betala för spacklet eller något annt heller som behövs för installation.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jösses! :oops:

Skulle allt det du räknar upp som ingående i offerten tagit 7 timmar medans extraarbetena skulle tagit 28? Låter som ett uppenbart exempel på lurendrejeri. Likaså att försöka få det till att sopsäckar och vårservetter inte skulle vara förbrukningsmaterial. :rolleyes:

Och det här med ”släpande butiksretur”... Vadå, är det ditt fel att de inte returnerat material de inte satt upp? Enda möjligheten till att det skulle ha någon tillstymmelse till relevans är väl om du i sista stund meddelat att du inte vill ha material som du tidigare sagt att du vill ha. Men även då borde det ju kosta dem mer i tid att behöva "betala tillbaka senare"....

Håller med TomasJor, betala offertfakturan, bestrid resten. Du kan ju möjligen försöka få en skälig prisuppfattning på de ÄTA-arbeten som faktiskt utförts och betala detta också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack igen!

Nu fick jag till slut ett svar från dem och vi skall organisera ett telefonmötet imorgon. Avvaktar med vidare aktivitet tills jag ser vad det mötet ger.

Att de lägger 20% påslag på material utan att vi kommit överens om det innan är inte mycket att sägs om väl? Förstått det som att det är mer eller mindre standard.
 
Materialpåslget är normalt.
 
Mikael_L
Bara att bestrida.
Egentligen bör ni uppskatta vad som är rimligt och betala det (såsom ostridigt) och bestrida resten.

Det du räknat upp som ÄTA borde varit något runt 10-15 timmar, max.
Det beror på om de behövt bila i väggar eller dra VP-rör/flex-slang i befintliga väggar, där kan det ju rasa iväg någon timme, samt ifall de har behövt slanga in nya matningar genom hela lägenheten (de har ju angivit 120m FK). De har inte lagt in några nya säkringar ser det ut som, varför har det gått så mycket FK?

Men om jobbet istället har varit riktigt lätt, dvs ingen bilning, inga rör i väggar, och inga långa dragningar och inkopplingar i elcentralen så är faktiskt även 10 timmar för mycket.

Berätta vad de debiterat för några prylar, t.ex. ett uttag, JFB , FK, dimmer. , pris + e-nummer eller vad det var för märke-beteckning. Så ska vi se hur mycket ljugfaktor det verkar vara här.


Det är nog bara att konstatera, ni har råkat ut för den sämre sortens s.k. hantverkare. :(
 
Mikael_L
K kimpano skrev:
Materialpåslget är normalt.
+ 20% på vad?

GNP kanske, då är TS sååå herrejösses blåst ....



Om det är på deras inköpspris så är det nog inte något att orda om, nu när inget annat avtalats, det motsvarar säkert vad man i KTjL skriver "I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Ty det är nog inte värre än de flesta andra elfirmor.
 
B
Jag skulle rekommendera att betala det som är enligt offert samt skäligt pris för de ÄTA som ni kommit överens om, bestrid resten.

Telefonmöte... se till att ha utrustning för att spela in, all kommunikation som ni haft kan komma att vara användbar om ni inte lyckas komma överens.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hej igen

Diskussionen fortsätter och de har nu skickat mig någon form av ”specifikation” på de 28 timmar arbete de menar utförts som tillägg. Det är märkligt att de inte nämnt något över huvud taget om detta medan de höll på utan detta kommer först nu när jag ifrågasätter fakturan. Gör man så rent generellt (inte stämmer av extra arbeten/debiteringar med kund löpande under arbetet).

De menar i alla fall att de lagt 28 timmar vid 5 olika tillfällen för att gör följande:
Nya matningar (får inte skarva) - varför är det inte standard undrar jag också?
Spåra i väggar (till de 2 nya vägguttagen tror jag)
Trådar gammal el (omdragning gammal befintlig kabel)
Montera ny tråd (omdragning gammal befintlig kabel)
Defekt jordfelsbrytare bytes
Gamla (brända/skadade) kablar byts i badrum vid installation av spots

Allt (utom spots i badrum) har gjorts i ett kök på ca 20 m2. Elcentral ligger i hallen som är vägg i vägg med köket.

Verkar tidsåtgången någorlunda rimlig och känns det rimligt att detta inte betraktas som standard? Kan inte mkt om el tyvärr. Verkar det också rimligt att ta betalt 5 servicebilar för detta?

Att de tog betalt för hela 120 m FK kabel tyckte jag verkade mkt, men känns det rimligt med ovan arbete?

Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
JETH
  • Laddar…
Glömde fråga en sak. De hade felaktigt debiterat oss (inom dessa 28 timmar) för installation av spotlights. Totalt 9 spotlights under överskåpen, detta skulle ingå. Någon ungefärlig gissning på tidsåtgång för just detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.