Har du "visual snow"

  • Antal röster
    29
Världen kanse inte upplevs på samma sätt från den enas ögon till den andras.

För mig är det visual snow som det kallas, så upplever jag världen med lite brus visuellt.
Har alltid haft det, och trodde det var normalt. Tills nån gång under sen tonnåren jag frågade av nån anledning ifall det är så. Och dom svarade nej, dom ser inget brus.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Visual_snow.gif

Här är en länk till en gif hur det upplevs.

Vad jag läst om det, sägs det vara sällsynt. Därför av intresse görs en omröstning ifall andra upplever samma.
 
Däremot minns jag från min tonårstid, när vi låg på en klipphäll nere vid fjorden och tittade upp på en klar himmel, att man kunde se lite prickar som dansade i synfältet.
Men genom att blunda med det ena eller det andra ögat förstod vi snabbt att det var lite småpartiklar som simmade runt i ögonens kammarvatten, eller kanske glaskroppen, och ibland fanns i "synfältet".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men genom att blunda med det ena eller det andra ögat förstod vi snabbt att det var lite småpartiklar som simmade runt i ögonens kammarvatten, eller kanske glaskroppen, och ibland fanns i "synfältet".
Det var inte dåligt snabbtänkt av en tonåring:)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Däremot minns jag från min tonårstid, när vi låg på en klipphäll nere vid fjorden och tittade upp på en klar himmel, att man kunde se lite prickar som dansade i synfältet.
Men genom att blunda med det ena eller det andra ögat förstod vi snabbt att det var lite småpartiklar som simmade runt i ögonens kammarvatten, eller kanske glaskroppen, och ibland fanns i "synfältet".
Det är kollagentrådar man ser som ser ut som maskar/amöbor/damm om man tittar på en blå himmel. det kallas "eye floaters" på engelska om man vill läsa om det. Det kan även vara "Scheerers phenomen", kanske tom den mest troliga orsaker om det är dansande prickar.

Jag ser alltid visual snow i olika former och har för övrigt alla de vanliga "synfel" som förekommer tillsammans med visual snow så som Palinopsia, Scheerers phenomen, star bursts m.m. men har grymt bra syn i övrigt och mörkersyn som ingen jag känner kan jämföra sig med.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det var inte dåligt snabbtänkt av en tonåring
Tack, jag rodnar av berömmet :love:
Men det är väl rätt naturligt, att om man ser samma prickar vart man än riktar blicken så sitter det nog inne i ögat.

Men hur är det med tinnitus, som många som har några år på nacken och varit på några rockkonserter och jobbat i bullriga verkstäder "lider" av?
Var sitter det? I örat, eller uppe i hjärnan i något hörselcentrum?
 
Med risk för att glida off topic så fick jag förklarat för mig tidigare att Tinnitus är en benämning som används när du hör pip/brus/tjut etc som inte går att förklara på grund av yttre omständigheter.
Sedan kan de vara baserade på trasiga hår i hörselgången, nervskador, hjärnskador, psykosomatiska problem och så vidare, men allt klumpas ihop under samma benämning.
 
  • Gilla
BobbyOne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.