Staffans2000
Att det är kopparrör är inte det minsta märkligt. Det är bara att måla dem i den kulör som önskas.
 
  • Gilla
Christer G.V. och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att det är kopparrör är inte det minsta märkligt. Det är bara att måla dem i den kulör som önskas.
Inget märkligt så men idag när allt pressas och det finns elförzinkade rör och kopplingar för detta som dessutom ser ganska okej ut så är det konstigt att detta inte föreslås för kunden.
Dessa rör kan man montera och ha som de är. Ser helt okej ut till vilken vägg som helst och är neutrala.
 
  • Gilla
Stellemark och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att det är kopparrör är inte det minsta märkligt. Det är bara att måla dem i den kulör som önskas.
Turkos tycker jag passar bra.



;)
 
  • Haha
  • Gilla
Stenmärket och 8 till
  • Laddar…
Är inte ok, gör om gör rätt.
8 timmar med lite restid och fixa material är inte fel för två radiatorer. Sen vet jag inte om dom lär tappa ur för att koppla på koppar rören ur vägen eller om de är mer jobb gjort i andra ändan av rören. Men nästan alla mina vvs kollegor och jag hade lätt gjort de både snyggare och på 8 timmar med lite extra jobb som inte syns på bilden. Men ett gått skratt fick jag iaf, beklagar att de va på din bekostnad. Men är de en bra vvs firma så kommer de lösa sig.

Alla hänger upp sig på rören material eller färg. Håller med om att rör är fulla på väg och där till radiatorer med, så kontrar med varför körde ni inte med golv värme när ni rustat så fint och lagt in nytt golv. Om utseende är allt så blir de svårt att slå golvvärme som värmekälla i ett rum.
Mvh Thomas
 
  • Gilla
jonasm79 och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, vad kan vara orsaken till att sätta radiatorerna så högt?
Alltså när det finns cirkulationspump, och dessutom anslutningen i väggen sitter lägre.
Är det för att montören skall slippa kröka rygg så mycket eller vad?
För rent tekniskt, ur uppvärmningssynpunkt, borde det väl vara bättre att radiatorerna sitter lågt?
Det görs bara i lokaler som har låg uppvärmning för att det skall bli tillräcklig luftcirkulation genom elementet (ostörd luftström). I bostadsrum med normal rumstemperatur finns det ingen anledning att placera elementen högre än normalt.

I offentliga lokaler är det vanligt att elementen är något högre placerade (typ 15-20 cm) för att underlätta städning. Men det är ändå en dm lägre än i detta fall.
 
  • Gilla
jwidh och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Just i källare är det ju inte ovanligt att man ser radiatorer hänga en bit upp på väggen.
Så är det gjort i mitt gamla hus. De på ovanvåningen sitter på lägre höjd under fönstren.
Blir lika förvånad varje gång jag läser att folk inte stämmer av med hantverkare hur de vill ha saker...
Rätt. Men det finns alltid det otänkbara. Ibland kan man bara inte föreställa sig vilken skit som kan komma ut. Skulle du påpeka särskilt för en elektriker att uttagen bör om möjligt monteras med våg- och lodräta kanter?
 
  • Gilla
  • Haha
sofftis och 2 till
  • Laddar…
För mig är det självklart att man skissar lite på ett tänkt resultat. Jag ska dra el i vinter och har en del speciella önskemål ja.. ;)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
För mig är det självklart att man skissar lite på ett tänkt resultat. Jag ska dra el i vinter och har en del speciella önskemål ja.. ;)
Huddingebo Huddingebo skrev:
Just i källare är det ju inte ovanligt att man ser radiatorer hänga en bit upp på väggen.
Så är det gjort i mitt gamla hus. De på ovanvåningen sitter på lägre höjd under fönstren.
Blir lika förvånad varje gång jag läser att folk inte stämmer av med hantverkare hur de vill ha saker...
Absolut, hade jag förstått att man kunde dra rören mitt på väggen i stället för efter golvlisten så hade jag gjort en manual åt rörisen men nu kunde jag i min vildaste fantasi inte ens tro att någon med lite yrkesstolthet skulle dra på detta viset. Inte heller någon av de 3 andra rörfirmorna jag kontaktade förstod hur han tänkt utan garvade rätt ut och frågade om jag verkligen anlitat en firma.

Med elektriker och byggare var det helt annorlunda dom kom med idéer och frågade om jag inte skulle ha det si eller så istället. Men som sagt när man ber någon hänga upp 2 radiatorer under 2 fönster i ett nyrenoverat vardagsrum så tycker dom att lösningen är att dra det mitt på väggen.
 
  • Gilla
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
T Thoridde skrev:
Är inte ok, gör om gör rätt.
8 timmar med lite restid och fixa material är inte fel för två radiatorer. Sen vet jag inte om dom lär tappa ur för att koppla på koppar rören ur vägen eller om de är mer jobb gjort i andra ändan av rören. Men nästan alla mina vvs kollegor och jag hade lätt gjort de både snyggare och på 8 timmar med lite extra jobb som inte syns på bilden. Men ett gått skratt fick jag iaf, beklagar att de va på din bekostnad. Men är de en bra vvs firma så kommer de lösa sig.

Alla hänger upp sig på rören material eller färg. Håller med om att rör är fulla på väg och där till radiatorer med, så kontrar med varför körde ni inte med golv värme när ni rustat så fint och lagt in nytt golv. Om utseende är allt så blir de svårt att slå golvvärme som värmekälla i ett rum.
Mvh Thomas
Tömt var det sedan innan då vi haft en annan röris från samma firma dit i sommar och förberett de nya radiatorerna med rätt kopplingar och tömt systemet i källaren. Så det dessa 2 tomtar gjort är att koppla på, dra rören och hängt upp radiatorerna.

Färgen har jag inget problem med, då den killen som var hit i somras föreslog koppar för att det går att måla lätt och få i den kulör man önskar. Utan det är uppmonteringen och rördragningen som dom dragit på 30cm höjd ovanför vägguttag och nätverk istället för mellan golvsockel och uttag. Det ser helt enkelt inte klokt ut. Och jag var i kontakt med 3 andra firmor idag som dömde ut installationen och ifrågasatte om jag verkligen anlitat en firma
 
  • Gilla
Ponnyfarm och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Huddingebo Huddingebo skrev:
För mig är det självklart att man skissar lite på ett tänkt resultat. Jag ska dra el i vinter och har en del speciella önskemål ja.. ;)
Nära det gäller specialla önskemål, har du rätt. Men här har de falerat monumentalt. De kunde lika gärna sätt elementen framför fönstren. Eller uppe i taket. Eller varför inte liggandes på golvet. Kom på en möjlig montering till - nittio grader ut från väggen, på valfri höjd.
Dvs. Ber du din däckgubbe att montera nya däck, utan vidare specifikationer, kan du på goda grunder förvänta dig just det. Nya däck ur standardsortimentet. Inte de enda kvarvarande exemplaren som specialbeställd till Hitlers sexhjuliga paradmercedes.
Svartvitt foto av en gammaldags paradbil med sex hjul som referensexempel i diskussion.
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 22 till
  • Laddar…
En ok firma gör om det där jobbet, men det behövs en omtapetsering också, hur ställer de sig till en sådan?
 
Ok. Kanske är så som beskrivs.
Läste bara "källare" och tänkte på hur mina satt nere i min källare. Antagligen original sedan 1947.
Samt efter att ha varit på en del visningar i liknande hus. Tänkte att det kanske finns någon vits med det i en källare.
Med detta kanske mer är en "bottenvåning/gillestuga" och då kanske man ska se på det annorlunda.

Det vore väldigt intressant att höra firmans förklaring av vald höjd!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Eller som jänkarna brukar uttrycka det: "Assumption is the mother of all F... Ups".

Men, det är såklart svårt att definiera vad man vill/inte vill ha gjort som lekman, då det ligger i sakens natur att det är mkt man inte känner till.
If you assume, you make an ass of U and me.

/ Fredrik
 
  • Haha
  • Gilla
SiljaUffe och 5 till
  • Laddar…
Du sade att materialet beställdes redan i somras av en annan på firman?
Var elektrikern på plats efter?
Min gissning är att de andra 2 har åkt till jobbet med det material som beställdes och var tvungen att höja allt på grund av det uttaget. De hade säker bara de raka koppel med sig och det var kanske för mycket jobb att byta ut grejorna. Ingen ursäkt klart men så gick det till kanske?
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Nu vill jag flika in att minsta montagehöjden mellan golv & radiator vid nyinstallation enligt vvs-branschens riktlinjer är 200mm. Då snackar vi om minimum måttet. Detta måttet framgår av Teknikhandboken VVS, kapitel: Mått & montering, Radiatorer.

Självklart kan man sätta dom lägre om man kommer överens om ett sådant montage, men 200 minimum är riktlinjerna som skulle gälla vid en besiktning.

I detta fallet hade en rördragning under radiatorerna varit snyggare, men i det stora hela är det elektrikern som grusat vvs-arbetets planer då dom helt i onödan behövt göra en höjning av rördragningen, det framgår tydligt av bilden där rören kommer ut från vägg.
 
  • Gilla
MiWi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.