Och påpekade att jag inte gjort en utstakning av min friggebod som ligger i tomtgräns. Stämmer det att kommunen behöver göra en utstakning innan man placerar ut en friggebod om den ligger i tomtgräns? Trodde friggebod var tuta+köra om allt var OK med grannarna.

De mätte in den fint och den låg tryggt 1.5cm +/- 2.5cm in på min tomt.
 
Claes Sörmland
M maximm skrev:
Och påpekade att jag inte gjort en utstakning av min friggebod som ligger i tomtgräns. Stämmer det att kommunen behöver göra en utstakning innan man placerar ut en friggebod om den ligger i tomtgräns? Trodde friggebod var tuta+köra om allt var OK med grannarna.

De mätte in den fint och den låg tryggt 1.5cm +/- 2.5cm in på min tomt.
Det är bara att tuta och köra. Det är nog dags att sänka skatten i din kommun; inte ska kommunanställda drälla omkring i offentligfinanisierade bilar och slösa bort sin arbetsdag.
 
M maximm skrev:
De mätte in den fint och den låg tryggt 1.5cm +/- 2.5cm in på min tomt.
dålig inmätning :) kan ju ligga på grannens tomt om det är minus 2,5 cm på toleransen
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
M maximm skrev:
Trodde friggebod var tuta+köra om allt var OK med grannarna.
Vems är marken på andra sidan tomtgränsen?
Det är inte kommunens mark, och du "glömt" att begära tillstånd från dem?

För övrigt tycker jag också att 1 - 2 cm från tomtgräns är för nära.
Hur är det med takskägget, då hänger det väl ut över grannens mark?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vems är marken på andra sidan tomtgränsen?
Det är inte kommunens mark, och du "glömt" att begära tillstånd från dem?

För övrigt tycker jag också att 1 - 2 cm från tomtgräns är för nära.
Hur är det med takskägget, då hänger det väl ut över grannens mark?
Exakt så, men det får hänga över upp till 40cm.
Kommunen ringde upp idag, de hade fel. Man behöver inte göra utstakning för en friggebod, bara komma överens med sin granne
 
Villa vista Villa vista skrev:
dålig inmätning :) kan ju ligga på grannens tomt om det är minus 2,5 cm på toleransen
Haha, skrev nog fel. Huset får ligga in på grannens tomt med upp till 2.5cm efter mätningen pga osäkerheten på tomtrörens placering. Så jag har 4cm tillgodo totalt :)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara att tuta och köra. Det är nog dags att sänka skatten i din kommun; inte ska kommunanställda drälla omkring i offentligfinanisierade bilar och slösa bort sin arbetsdag.
Den såg rätt sleten ut, så nog badar de inte i pengar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vilken kommun var detta?
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Vilken kommun var detta?
Lunds kommun
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara att tuta och köra. Det är nog dags att sänka skatten i din kommun; inte ska kommunanställda drälla omkring i offentligfinanisierade bilar och slösa bort sin arbetsdag.
Alla (de allra flesta) kommuner mäter in nya byggnader och klassificerar dem efter typ för att underhålla fastighetskartor/primärkartor och levererar i flera fall även denna datan till lantmäteriet.

I just TS fall så hade kanske de som mätt missat att det var en bygglovsbefriad byggnad, men likväl så ska den mätas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.