Någon som köpt tomt av Kronofogden? Något speciellt att tänka på?
https://www.kronofogden.se/5.3a41ec6316a5814988a764f.html

Har försökt hitta hur stort man får bygga på tomten och undrar om det är rätt detaljplan jag hittat:
http://karta2.orebro.se/planpdf/1880-P544.pdf

Tolkar det som att det nu är 30% av tomten som får bebyggas vilket skulle skapa utrymme för ett gigantiskt hus. Eller har jag missuppfattat något? Låter nästan för generöst.

Kom gärna med tips och om det finns något som kan vara bra att tänka på.

Mvh Robert
 
Kolla med kommunen vilken detaljplan som gäller och om någon förändring är på gång. Det verkar som om det finns ett bygglov för tomten, det kan du få ut. Tomten är del i ett antal gemensamhetsanläggningar som troligen medför kostnader, försök ta reda på vad som gäller
 
Det står ju i värderingen att nån sökt bygglov på fastigheten, du kan ju kolla upp vad man tänkt bygga?

Annars är ju 30% ungefär 360 kvm, det är ju inte så hopplöst mycket om man räknar in garage och så?

EDIT: 2:a på bollen.
 
Ringde kommunen och de sa att det finns ett bygglov för gruppboende (6 lägenheter) som har överklagats men överklagan har avslagits. Dvs inget bygglov som vi skulle vara intresserade att ta över.

Vi skulle gärna vilja bygga ett hus på ca 200kvm + stort garage + Attefallare. Borde alltså inte bli några problem enligt den infon jag fått fram.
 
Sitter med och projekterar en del gruppboenden och rent detaljplanemässigt så brukar det inte vara problem med att bygga privatbostäder där det är planerat för "vårdboende" men om man vill göra tvärt om så krävs det ny detaljplan. Om det skiljer sig mellan kommuner vet jag dock inte.
 
Mikael_L
R robert77 skrev:
köpt tomt av Kronofogden? Något speciellt att tänka på?
Du måste kasta in 10% av köpebeloppet med en gång, dvs helst ha det på ett kort som du kan använda upp till det beloppet på ett bräde. Kontanter sägs gå bra, men det är ju lite otympligt att hantera för både dig och kronofogden, men jag har fått för mig att det ska funka. Troligen även bankväxel osv. Men var beredd på detta bara, för vinner du budgivningen men kan inte casha på stört så går auktionen om, eller näst högsta budgivare får det eller nåt sånt.

Det kan också bli mer än 10% av budet ifall förrättningskostnaderna överstiger, ty det är minsta beloppet (skyddsbeloppet), men för en tomt är det troligen bara ca 15-25 tusen, och värderingen är ju häraden att budet bör bli över 500.000:- i detta fall.

Sen kan budet förkastas av den som har verkat för utmätningen ifall denne tycker sig få för lite täckning av sina skulder och dessutom prövar även kronofogden ifall budet kan antas, löjligt låga slutbud förkastas, jag kan inte säga något om gränser eller så, men de kan t.ex. välja att försöka med en auktion till.

Jag tror också att det kan bli så att du vinner, betalar 10% och sen om någon dag förkastas budet och du får igen dina pengar, är inte säker på detta, men tror så.

Allt som du undrar över är ju bra att du frågor kronokalle om, ofta har man en möjlighet att ställa dylika frågor före själva auktionen startar.


Här gäller det en tomt, det är ju på sätt och vis bra, tillträdet kan inte direkt hindras av förra ägaren, h*n kan inte så lätt ställa till med andra problem heller.
Köper man tomt med hus så tillkommer det en hel del extra att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.