Hej! Helt ny här!

Jag har stött på ett litet problem, skulle fixa ny innerdörr till mitt hem, huset är byggt 1984 och borde följa standard för innerdörrar (standard infördes 1972 har jag för mig), dörrbladsmåttet är rätt, däremot är gångjärnen lite annorlunda visade det sig eftersom de nya gängjärnen inte tycks ha riktigt samma dimensioner som de gamla, som mellan skruvhålen till exempel. Finns det något sätt jag kan lösa detta på, eller måste det fixas helt ny dörrkarm? Bifogar bild med det gamla gångjärnet överst och det nya underst, samt en bild på gamla dörren upphängd i gamla gångjärnet. Tack på förhand, tar tacksamt emot all hjälp. Ha en fin kväll:)
 
  • Gammalt och nytt dörrgångjärn placerade ovanpå varandra för jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rostigt gångjärn på en vit dörrkarm, överst, och nytt blankt gångjärn nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja dom nya skruvarna hamnar väldigt nära gamla skruvhålen så dom kan lossna.
Fyll igen hålen med trä och vit trälim.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ja dom nya skruvarna hamnar väldigt nära gamla skruvhålen så dom kan lossna.
Fyll igen hålen med trä och vit trälim.
Tack för svar! Jag inser dock att det skulle fungera ifall jag kan byta ut den vita gångjärnstungan och sätta den på det mässingsfärgade originalgångjärnet. Frågan är hur jag gör detta? Går det? Det verkar som det går, men hur får jag upp skyddet högst upp respektive längst ner på mässingsgångjärnet?
 
S
Är en skruv som låser i gångjärnet , stor mejsel och vrid så släpper det , pass på så dörren inte ramlar ut ,
den andra delen sitter kvar med två skruv
 
S skutten11 skrev:
Är en skruv som låser i gångjärnet , stor mejsel och vrid så släpper det , pass på så dörren inte ramlar ut ,
den andra delen sitter kvar med två skruv
Tack för svar, men pratar vi om samma sak? Låter som du pratar om den stora skruven som håller själva dörrbladet på plats på gångjärnet eller? Jag syftar på att byta ut gångjärnstungorna (den del som går in i själva brickan på dörrbladet) mellan de två gångjärnen ovan, fast det var kanske det du menade?
 
S
Ja det kan bli lite olika när man pratar på distans , kanske det går att byta delen på dörren
men har inte gjort det , men frågan är då om det stämmer med det övriga
 
Går det inte att ta den gamla fästbrickan och sätta den på den nya dörren ovanpå den nya fästbrickan?
 
Haha, kul att du föreslår det, jag tänkte på denna lösning idag, får se om jag kan testa detta idag under dagen, borde ju funka:)
 
B BastarB skrev:
Haha, kul att du föreslår det, jag tänkte på denna lösning idag, får se om jag kan testa detta idag under dagen, borde ju funka:)
Fick du till detta, vad blev lösningen? Har samma problem som dig och trodde ju i min enfald att svensk standard innebar att man hade svensk standard på detta.....
 
Ja fast bara för att det finns en standard så finns det ingen lagtext som tvingar en att följa den............det är ju dock bra om man gör det men det är som sagt inget måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.