Finns det några husbyggare i Sverige som bygger traditionella hus i solid sten?

Alltså hus i denna stil:
jlNr828.png
b55gabh.jpg
xHYQVpm.jpg

En ganska enkel konstruktion utan någon golvvärme eller element eller liknande, det räcker ju med ved för uppvärmning om huset är litet.
 
Jag tvivlar på att man får bygga sådana hus i sverige med tanke på energiförbrukningeg. Möjligtvis då med en rejäl isolering invändigt. Flytta till england vet jag, där dräller det av såna hus men priserna är höga!
 
M mlkjhr skrev:
Jag tvivlar på att man får bygga sådana hus i sverige med tanke på energiförbrukningeg. Möjligtvis då med en rejäl isolering invändigt. Flytta till england vet jag, där dräller det av såna hus men priserna är höga!
Fast energiförbrukningen bestämmer man väl själv? Om enda uppvärmning man har i huset är vedeldning så är ju inte förbrukningen speciellt hög. Det räcker ju att man håller kanske 13-14c inomhus vintertid, man får helt enkelt ta på sig tofflor och tweedkavaj. Det är ju en del av charmen med gamla fina stenhus, det SKA vara lite kallt och dragigt.
 
Det är ett jäkla jobb men går att göra ,men du lär få isolera 220 + 45 invändigt för att få något som håller värmen, Annars kan du mura med leca och sedan fins det granit dekorsten som är väldigt likt det du efterfrågar,
 
O Ozric skrev:
Fast energiförbrukningen bestämmer man väl själv? Om enda uppvärmning man har i huset är vedeldning så är ju inte förbrukningen speciellt hög. Det räcker ju att man håller kanske 13-14c inomhus vintertid, man får helt enkelt ta på sig tofflor och tweedkavaj. Det är ju en del av charmen med gamla fina stenhus, det SKA vara lite kallt och dragigt.
Krav på hur man bygger i detta landet.... Det kan vara ett tips att läsa på kring byggnormer osv ;)
Massor med krav kring just energi"värde" på huset. Handikappanpassning osv

Underbart
 
O Ozric skrev:
Fast energiförbrukningen bestämmer man väl själv? Om enda uppvärmning man har i huset är vedeldning så är ju inte förbrukningen speciellt hög. Det räcker ju att man håller kanske 13-14c inomhus vintertid, man får helt enkelt ta på sig tofflor och tweedkavaj. Det är ju en del av charmen med gamla fina stenhus, det SKA vara lite kallt och dragigt.
Men det du tycker är ju inte detsamma som myndigheterna tycker. Det finns massvis med regler gällande husbygge så jag tror det blir svårt. Men jag kan ha fel, enklast är väl att gå upp på komunens byggnadskontor och resonera om dina planer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O Ozric skrev:
Finns det några husbyggare i Sverige som bygger traditionella hus i solid sten?

Alltså hus i denna stil:
[bild]
[bild]
[bild]

En ganska enkel konstruktion utan någon golvvärme eller element eller liknande, det räcker ju med ved för uppvärmning om huset är litet.
Appendix Appendix skrev:
Krav på hur man bygger i detta landet.... Det kan vara ett tips att läsa på kring byggnormer osv ;)
Massor med krav kring just energi"värde" på huset. Handikappanpassning osv

Underbart
Det man kan göra är ju att söka bygglov som fritidshus, då slopas väldigt många krav.
 
T
simpa96 simpa96 skrev:
Det man kan göra är ju att söka bygglov som fritidshus, då slopas väldigt många krav.
Får man skriva sig på en adress som tillhör en fritidsbostad i Sverige?

I FInland har det varit omöjligt, men reglerna håller sakta på att luckras upp lokalt. Om man inte officiellt kan skriva sig på fritidsbostaden men bor där permanent så blir man i praktiken bostadslös i myndigheternas register! Sjukt, men så är det. Du kan heller inte kräva någon service i form av t.ex. postutdelning och skolskjutsar.
 
O Ozric skrev:
Fast energiförbrukningen bestämmer man väl själv? Om enda uppvärmning man har i huset är vedeldning så är ju inte förbrukningen speciellt hög. Det räcker ju att man håller kanske 13-14c inomhus vintertid, man får helt enkelt ta på sig tofflor och tweedkavaj. Det är ju en del av charmen med gamla fina stenhus, det SKA vara lite kallt och dragigt.
Energiförbrukningen bestämmer man själv, men inte isoleringen. Du måste bygga ett välisolerat hus. Sedan kan du brassa på med infravärme utomhus á 60000 kWh per år om du vill, det lägger sig ingen i. Det man är intresserad av är att bestämma hur folk bygger, inte hur mycket energi de gör av med.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Får man skriva sig på en adress som tillhör en fritidsbostad i Sverige?

I FInland har det varit omöjligt, men reglerna håller sakta på att luckras upp lokalt. Om man inte officiellt kan skriva sig på fritidsbostaden men bor där permanent så blir man i praktiken bostadslös i myndigheternas register! Sjukt, men så är det. Du kan heller inte kräva någon service i form av t.ex. postutdelning och skolskjutsar.
Ja det kan man göra. Många som hyr ut stugor mm till åretruntboende. OM jag inte minns fel är det ganska begränsad yta man får bygga om det inte ska räknas som småhus för då gäller generella byggnormer iallafall.
 
simpa96 simpa96 skrev:
Det man kan göra är ju att söka bygglov som fritidshus, då slopas väldigt många krav.
Och du tror inte att byggnadsnämnden ser igenom det?
Du får gärna visa hur det går till men med tanke på hur svårt vissa har att få slutbesked i vettiga vanliga byggen (ostädad tomt, exempelvis) så tror jag enbart att den luring går i glesbyggd. Om ens där då paragrafryttarna har mer tid där ;)
 
Appendix Appendix skrev:
Och du tror inte att byggnadsnämnden ser igenom det?
Du får gärna visa hur det går till men med tanke på hur svårt vissa har att få slutbesked i vettiga vanliga byggen (ostädad tomt, exempelvis) så tror jag enbart att den luring går i glesbyggd. Om ens där då paragrafryttarna har mer tid där ;)
Har byggt en "sommarstuga" på 115 kvm med källare åt kund Beror nog helt på vilken kommun man bygger i ja
 
simpa96 simpa96 skrev:
Har byggt en "sommarstuga" på 115 kvm med källare åt kund Beror nog helt på vilken kommun man bygger i ja
Vilken kommun var det i då? :)

Vad hade den för energiklassning och hur skedde slutkontrollen? :)
Nybyggnation har ju krav på klass C som lägst.
 
Tjörns kommun. Anledningen till att bygglovet var för fritidsboende var ej för att komma undan energikrav utan att man inte fick bygga permanentboenden på området, minns inte siffrorna men det var fullisolerat platta med vattenburen golvvärme och 45+170+45 Iso i väggar,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.