A
Hej vi har ett hus byggt 68 , 1 plans i tegel, krypgrund , uteluftsventilerad. Vi har haft problem med lukt och efter en besiktning från Anticimex visade det på att syllarna är tryckimpregnerade, vilket var vanligt på den tiden. Vi upplever även allergiska besvär i huset . Vi funderar nu på om allergin är kopplat till tryckimpregneringen? Någon som har erfarenhet ? Eller om det är något annat som ger allergin ( klåda i och runt ögonen , rinnsnuva, eksem, huvudvärk ) . Enligt besiktningen finns inget mögel ( inget synligt iallafall, inga prover tagna) men vi funderar på om det kan finnas något dolt mögel i krypgrunden? Erfarenheter ?

Sedan undrar vi också om någon har erfarenhet av hur mkt som kan vara tryckimpregnerat i ett hus från 68 , kan det även vara i ytterväggar, bjälklag osv eller var det vanligast med enbart syllarna ?

När det gäller syllarna har vi läst om doftsmitta, någon som har erfarenhet ?

Vi undrar för vi försöker avgöra om det kan räcka med att byta syllarna och bli av problemet, eller om vi behöver göra mer omfattande renovering och byta i stort sätt hela grunden med bjälklag , trosbotten osv

Kan det finnas andra material eller vanliga problem som kan vara boven i dramat i ett hus byggt 68 ?

Vi har provat med undertryck o avfuktare i grunden, vilket taget bort en del av lukt problemet med allergin kvarstår.


Tack på förhand för svar
 
A
Ingen som har erfarenhet alls kring något av det jag undrar?
 
Anna28 skrev:
Kan det finnas andra material eller vanliga problem som kan vara boven i dramat i ett hus byggt 68 ?
På 50-70 talet var där en eller ett par tillverkare av asfarock skivor ( asfalt impregnerad treetex ) som användes som väderskydd. Dessa lukta kraftigt än i dag. Det finns bara ett sätt att undvika att lukten kommer in i huset är att ha ett svagt övertryck på några mm vattenpelare.

Sök på forumet efter
Lukt i hus
 
Redigerat:
A
L Leif i Skåne skrev:
På 50-70 talet var där en eller ett par tillverkare av asfarock skivor ( asfalt impregnerad treetex ) som användes som väderskydd. Dessa lukta kraftigt än i dag. Det finns bara ett sätt att undvika att lukten kommer in i huset är att ha ett svagt övertryck på några mm vattenpelare.

Sök på forumet efter
Lukt i hus
Stort tack för svar. Vet du om det kan ge upphov till allergi, eller det enbart lukten som är problemet? O vet du vilka tillverkare? Vårt hus är från LB hus
 
Hej,

Byt syllarna. Finns en del info om tillvägagångssättet här på forumet har jag för mig. Jag bytte "meter för meter". Kolla under golvbjälklagen så inte brädorna är besprutade med Cuprinol.. Fick byta dem också samt all isolering i bjälklagen också..

Kan vara så att div byggmaterial är luktsmittat.. Kolla upp "ozonbehandling". Inget jag gjort dock men det verkar fungera..

Hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
Ella Svensson
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
På 50-70 talet var där en eller ett par tillverkare av asfarock skivor ( asfalt impregnerad treetex ) som användes som väderskydd. Dessa lukta kraftigt än i dag. Det finns bara ett sätt att undvika att lukten kommer in i huset är att ha ett svagt övertryck på några mm vattenpelare.

Sök på forumet efter
Lukt i hus
Hej Leif,
Har problem med asfarock som luktar från eluttag, spotlights samt andra genomföringar i väggar och tak. Du verkar påläst. Har du någon bra lösning? Övertryck, hur genererar man detta?
 
Det är inte helt lätt med övertryck eller neutralt tryck i ett hus.
De senaste decenniet har luftproblemen bland hus byggda under 1950-60-70 talen förvärrats på grund av ökad användning av FA (frånlufts fläkt) som går kontinuerligt. Detta gör att lukt tar sig in som du lagt märke till i små öppningar som elkontakten, golvlister o.s.v.
Skulle man sätta en Till luft Fläkt och få några pascal övertryck som skulle löser problemet lukt, men då uppstår ett problem att fuktig luft tar sig ut i dom öppningar där lukten tidigare kom in, och särskilt vintertid kondenseras i väggen med våt isolering som följd och framtida skador.

Prova att tag ett steg tillbaka och använd gamla metoder med ett eller flera fönster i vädringsläge och stänga FA.

Själv använder jag bara FA när spisfläkt är i gång, i dusch rummet som har fa-ventil, dessutom har vi ett takfönster som alltid öppnas vid duschningen.
 
Tack för bra svar. Jag tror inte att det enbart beror på ett undertryck då jag när det blåser +5m/s trycks in rejält med luft genom ex spotlights mm. Håller handen under och känner hur kall luft blåser ner. Funderar på att ta loss takskägget för att se om där finns någon isolerskiva eller om det saknas. Kan omöjligt vara normalt att så mycket lift från konstruktionen ska kunna komma in. Vet du något annat ställe luft trycks in i konstruktionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.