Har ett sekelskifteshus uppvärmt med direktvärkande el + elstäder. Ska sätta in vattenburet system + jordvärmepump men vet inte var jag ska placera aggregatet. Kan man sätta det i en kattvind på övervåningen? I tvättstugan? Vad krävs förutom el, avlopp?

Mvh C
 
enklast är ju att montera den där du idag har din varmvatten beradare, då värmepumpen även ska vara din nya varmvatten beredare
 
Får jag bara komma med en påminnelse (om än självklar).
Se till att ni inte installerar pumpen vägg i vägg med en bostadsyta där ni kan komma att störas av (o)ljudet.
Vi har en IVT Greenline i pannrummet, som angränsar till det vi idag använder som sovrum. Detta är ingen lyckad kombination, och jag är faktiskt besviken på dom vi anlitade, eftersom fackfolk borde tänka på sådant här - nu när vi själva inte visste bättre.

Den är några år gammal, och förhoppningsvis har pumparna blivit tystare på senare år, men jag ville i alla fall göra er uppmärksamma på det.

Lycka till!
 
Om du inte gör av med VÄLDIGT mycket varmvatten lönar det sig inte att skaffa värmepump som även gör varmvatten.
(Dusch 5 minuter kostar ca 1 kr).
En värmepump som endast gör värme tar mindre plats (80 kg stor som en diskmaskin) och kostar betydligt mindre i inköp.
 
BAS skrev:
Om du inte gör av med VÄLDIGT mycket varmvatten lönar det sig inte att skaffa värmepump som även gör varmvatten.
(Dusch 5 minuter kostar ca 1 kr).
En värmepump som endast gör värme tar mindre plats (80 kg stor som en diskmaskin) och kostar betydligt mindre i inköp.
Va snackar du nu för goja?
det är klart man vill göra billigt varmvatten! det är tilomed så att jag rekomenderar att man köper en värmepump utan beradare o ställer ne stor beradare bredvid. detta ger billigare varmvatten & uppvärmning, samt att pumpen får bättre gång tider vid varmvatten värmning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.