En vecka senare (jämfört med bilden i #100) så ser det nu enligt bifogad bild. Några kala fläckar, men dessa har jag stödsått så det kommer att ordna till sig. Med tiden kommer gräset också bli tätt och fint, räknar jag med.
 
  • Gräsmatta med några kala fläckar bredvid en trätrall och vit grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Sådär, då har även jag provat skottkärremetoden. Blandade jord och gräsfrön nu ikväll och på med fiberduk. Får stå ute då jag inte har plats någon annanstans.
Ska bli intressant att se hur det blir.
Jag har dock kört med Lord Nelsons Villa Sport (innehåller lite engelskt rajgräs) då vi har mycket barn som springer på gräsmattan och cyklar och allt möjligt, så den behöver vara tålig.
Troligtvis bör den ta sig väldigt fort :D

Ingen aning om vad gräsmattan har för sorter sedan innna, då vi bara ägt huset några år och inte sått själva. Är ganska säker på att det finns en andel rajgräs i den nu också så borde passa med denna sort. :)
 
16 dagar efter jag började förgro gräset ser det ut så här :)
Har breddat gräsmattan lite. Man kan se den gamla gräsmattekanten längst upp i bilden typ.
 
  • Ung gräsmatta med synlig gammal kant längst upp, bredare grön yta efter förgrodd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
När man är klar med blandningen i kärran, skall man röra runt någon gång, eller bara låte det vara?
För om gräset längst upp på ytan börjar titta fram, så borde det som är mitt i jorden ligga några dagar efter i processen?

Skulle man fega och ösa ut blandningen några dagar för tidigt. Så borde det iaf ge en tidsvinst, mot att ha gjort på traditionellt vis?

MVG E.
 
Östlund Östlund skrev:
När man är klar med blandningen i kärran, skall man röra runt någon gång, eller bara låte det vara?
För om gräset längst upp på ytan börjar titta fram, så borde det som är mitt i jorden ligga några dagar efter i processen?

Skulle man fega och ösa ut blandningen några dagar för tidigt. Så borde det iaf ge en tidsvinst, mot att ha gjort på traditionellt vis?

MVG E.
Bara låt det vara! Det som är en bit ner i jorden gror också, så det är bara att ösa ut.
Och hellre för tidigt än för sent.
 
Jag gjorde iordning en skottkärra med matjord, NPK, massor med vatten och rejält med frön i söndags... än så länge inget hänt. Den står i en (välventilerad - läs gammal och lång från vindtät) bod, och har en markduk liggande över sig... Framåt helgen borde det väl med lite tur vara dax att dressa ut det på mina kala fläckar hoppas jag...
 
A Abies koreana skrev:
Varför gödslar du frön?
Gödslar jorden innan sådd - inte fröna.
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
Jord och småstenar i en skottkärra, med spår av användning och en del spillt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skottkärra med en blöt och ojämn blandning av betong och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 4 ser det ut såhär i skottkärran. Inte riktigt redo ännu va?
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
[bild]
[bild]
Dag 4 ser det ut såhär i skottkärran. Inte riktigt redo ännu va?
Ingen kommentar?
 
Svårt att se på bilderna, men ja - vänta. Jag har ibland råkat vänta så att det sticker upp någon millimeter gräsfrö och ändå lyckats, så det är lugnt.
 
mg765 mg765 skrev:
Vid reparationsådd eller nysådd på mindre partier i gräsmattan brukar det ta cirka 14 dagar innan innan de första grässtråna tittar fram, och sedan ytterligare ett par veckor innan det börjar bli hyffsat grönt.

Ett (dåligt) alternativ är att använda gräsfrö avsett för reparation, typ rajgräs. Men med fördel använder man samma gräsfrö som man har i övriga gräsmattan om resultatet ska bli snyggt. I mitt fall finare gräs som bara innehåller rödsvingel och ängsgröe. En nackdel med dem är att de etableras väldigt långsamt vilket ökar risken för att ogräs hinner före eller resultatet blir fläckigt.

Nu gör jag alltid enligt den här geniala metoden, och gräset börjar nu gro redan tre dagar efter sådd och med närmast 100% utdelning! Mycket smidigt och man slipper stå och vattna som en galning i veckor.

Metoden går ut på att förgro gräsfrö i en skottkärra med jord/toppdress i cirka 5 dagar. När man ser det första grässtrået eller roten krattar man bara ut jorden och vattnar som vanligt.

En skottkärra räcker till cirka 10 m2.

Resultat efter 5 dagar i skottkärra och 3 dagar sådd.
[bild]
Hej! Testar att väcka denna tråd. Ska stödså flera partier där gräset farit illa av den mkt blöta vintern. Har fått råd från gräsföretaget som vi köpte gräsrullarna från för 3-4 år sedan att toppdressa med sand för att rötterna ska få en luftigare miljö och därefter så. Så till frågan: kan man göra på samma sätt med sant i skottkärra tro? Eller måste det vara jord? Om man ska blanda sand och matjord eller planteringsjord, vilka proportioner kan vara lagom om man vill få så mkt sand som möjligt i mattan? Tacksam för goda råd!
 
F
N nyss ny husägare skrev:
Hej! Testar att väcka denna tråd. Ska stödså flera partier där gräset farit illa av den mkt blöta vintern. Har fått råd från gräsföretaget som vi köpte gräsrullarna från för 3-4 år sedan att toppdressa med sand för att rötterna ska få en luftigare miljö och därefter så. Så till frågan: kan man göra på samma sätt med sant i skottkärra tro? Eller måste det vara jord? Om man ska blanda sand och matjord eller planteringsjord, vilka proportioner kan vara lagom om man vill få så mkt sand som möjligt i mattan? Tacksam för goda råd!

Du kommer inte så långt med en skottkärra sand ändå så jag hade odlat fröna i jord och lagt ut det när det är dax och istället dressa med sand senare. Jag är också inne på sandderess på den blötare delen av gräsmattan.
 
En kärra dress är inte mycket. Hur stor är gräsmattan? Kör med dress i kärran, ut med det och när det grott och vuxit och klippts, på med sand. En kärra räcker till tunn dressming av 30 kvm när jag gjort det.

mycket sand alltså
 
Hela gräsmattan är ca 100m2 skulle jag uppskatta, ca 30m2 är skadat och behöver stödsås så då låter det ju dom att jag kommer ganska långt med en skottkärra. Ni tror inte att de kommer att gro i sand då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.