Jag bor i en stuga/litet hus med kommunalt vatten.
Vattnet delas med en grannfastighet (stort hus). Det är en nedgrävt PEM-slang som anknyts till en kommunal vattenpunkt och delas på min tomt, för att också nå grannen.

Sedan ett par dagar bakåt så har trycket i kranen blivit konstigt.
Det går fram och tillbaka, normalt tryck en stund, lågt tryck en stund.
Ibland längre stunder med bra tryck och ibland lägre tryck.

Har bara kopparledningar och en liten 30 liters varmvattenberedare i huset. Har aldrig haft detta problem tidigare.
Vad kan det bero på?
 
Ingen som har en aning?
 
Magnus E K
Jag gissar på att det antingen är någon pump i det kommunala nätet som strular (eller att det t ex är något pågående underhållsarbete) eller någon förbrukare nära dig som periodvis tar ut stora mängder vatten. Hos mig (kommunalt vatten i villaområde från 60-talet) har jag noterat ett par gånger att trycket sjunker när någon av de närmaste grannarna kör högtryckstvätt.
 
Förstår jag det rätt att du och grannen delar på samma anslutning till det kommunala? Om så har någon förutsättning ändrats hos dem?
Har de barn som bosatt sig i duschen eller motsv.
 
Jag och två grannar delar på samma pem-slangsledning.
Har pratat med ena grannen som upplever samma problem som mig.
Dessutom så upptäckte jag partiklar och små rostflagor i kökskranens sil...
När jag spolade utan sil i en kastrull så låg det några små partiklar på botten.

Kommunen har varit och kikat vid deras förbindelsepunkt och även lyssnat efter "läckljud". De upptäckte inte något fel och säger att det inte utförts några arbeten på deras ledning.

Jag funderar på om det är något läckage i nån skarv på vår egna ledning, men det förklarar ju inte rostflagor och att trycket går upp och ner?

Ikväll när jag spolade så var det bra tryck, sedan gick det ner kraftigt i ungefär en halv minut för att sedan stegra till fullt tryck igen.
 
Mycket märkligt! Men om även tredje grannen har problem borde det ju sitta längre ut i systemet. Jag skulle knackat på en granne upp och ner utmed vattensystemet och hört om de upplever nått problem.
Det låter ju som en tryckstegrare som slår till när trycket sjunker men sitter den i det kommunala så borde du inte kunna påverka den med att krana lite, möjligtvis om du öppnat en brandpost (om det inte är dimension sugrör i gatan).
Jag tror då mer på det som antyds tidigare att någon anslutit något som suger ut vatten ur ledningssystemet innan er avsättning, en bevattningsanläggning eller motsv, så trycket sjunker medan den går.
 
Kartbild som visar vattenledningssystemet med gulmarkerad punkt och lilablå streckade linje mellan husen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser systemet ut. På den gulmarkerade platsen har kommunen kollat och lyssnat.
Den lilablå streckade linjen påstod de att var våran, men det är den inte.
Det är kommunens och den slutar där mellan husen. På den punkten så kopplar alla hushåll på sina egna rör.
Jag delar rör därifrån med en eller kanske två (lite oklart) grannar.

En annan granne som totalrenoverar sitt hus hade haft en rörmokare där som kopplade bort deras vatten på vår förbindelsepunkt.
Det var precis när våra problem startade.
Jag undrar om han kanske råkat gör något fel?
 
Det är ju bara att felanmäla till kommunen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.