Hej, vad innebär det för framtida skadefall när jag vid återställande av vattenskada i badrum fått en avvikelse från byggaren på inkommande servisledning (slang från krypgrund, bsdrum på bottenvåning) ? tänker förhöjd premie, ingen ersättning från bolaget vid ny skada och ej heller garantifrån byggsren. Reglerna måste ha ändrats för detta vsr godkänt 1997.

Tack för alla tips :)
 
Jag tror att konsekvensen kan bli att de inte ersätter om en skada uppstår som beror på just denna avvikelse.

Finessen med att skriva en avvikelserapport, och inte bara gör avvikelsen. Är då har man visat att resten följer reglerna. Om du får en skada, så finns det risk att skaderegleraren vänder i dörren om han ser att badrummet inte är fackmannamässigt utfört. Hsr du då en avvikelserapport, så har fackmannen gjort rätt, men det finns detta undantag. Utan rapporten finns det risk att hla badrummet döms ut.

I praktiken tror jag att det oftast inte är så illa.
 
Fick just kontakt med Folksam och mycket bra information;

i) de tillämpar vid nästa skada en förhöjd självrisk, så jag får ändå hjälp om något smäller

ii) denna regel kom 2005, dvs inga matningar genom golvets tätskikt

iii) jag kommer att be byggaren fälla in matningen i väggen och ta ut slangen en bit upp istället, bra tips!

iv) som byggare kan du inte friskriva dig från garantiansvaret, det är ju intressant att de ändå försöker
 
Hemmakatten
Byggaren har väl inte friskrivit sig från garanti annat än för denna vattendragning.

Har du fått garanti? Det är inte alla som ger utan hänvisar till allmän reklamationsrätt.
 
hej, nej det stämmer det är bara vattenservisen, så resten gäller ju, men jag tänker att det blir prisavdrag när jag säljer huset om det inte är säkrat enligt nya reglerna. lika bra att ta tag i problemet nu när allt är frilagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.