Hej!
Har en enplans tegelvilla från 1981.
Vi har fuktproblem i södra delen av krypgrunden. I våras var vi nere och bytte den åldersbeständiga plasten, som för övrigt inte ens täckte hela botten, till ett folie från trygghetsvakten.
I somras grävde vi även bort all matjord (förra ägaren hade rabatt mot huset) på södersidan. Har satt platonmattan och börjat fylla upp med makadam.

Trots dessa åtgärder visar min Telldus fuktmätare i skrivande stund 89% luftfuktighet och 15,4 grader.

Jag har angrepp i blindbotten enligt bild sedan tidigare, det är bara plattorna närmast Södervägen som är angripna.

1, vad mer kan vi göra som inte kostar en årslön?
2, hur ska jag gå tillväga med det microbiella angreppet?
 
  • Mögelangrepp på byggnadens blindbotten med synlig fukt och mögelsvampar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väldigt fuktigt i år (denna sommar), iaf hos oss. Hög fuktighet ute ger hög fuktighet inne & under. Det kan inte torka ut om inte uteluften är torr. Så, det kan vara så att de höga värdena i år, trots insatser, kanske inte är så illa trots allt. Fukt är ett lååångsiktigt problem.

Vad gäller möglet skulle jag inte gjort något nu, utan bara kontrollerat årligen utbredningsområde för att se om det växer till eller inte.

Det finns spaltkilometer skrivet om fukt i krypgrund. Tyvärr är inte alla helt överens, vilket indikerar att det inte är ett enkelt problem, utan ett mångfacetterat. T ex kan man tänka sig att den ansamlade fukten i södra delen inte alls beror på problem där, utan det skulle kunna vara så att fukten kommer från norra sidan, men luften i grunden rör sig från norr till söder och därför manifesteras fukten där. Bara som ett helt hypotetiskt exempel.

Att ha is i magen och utvärdera problemet över tid kan vara en lämplig strategi. Oftast har inte denna typ av fuktproblem ett galopperande förlopp. Genom att utvärdera problemet innan panikartade "skjuta från höften-åtgärder" sätts in så kan många sköna slantar sparas. Är man rädd om sin ekonomi så är en avfuktare det sista man vill sätta in.

Om plast på marken sedan visar sig inte vara tillräckligt, så är det dags att ta nästa steg (markisolering?).
 
Jag har räknat på det och utgår man ifrån att det klimat som du nämner gäller så måste du öka temperaturen till 18,5 grader för att få ner relativa fuktigheten till 75% som är gränsvärde för mögel. Det kan även hjälpa väggar och tak att höja värmen så du inte får onödig kondens på dessa ytor. Sen så är ventilation inget som gör saken sämre heller. Att det är ju i södra delen kan bero på många saker
 
Jag undrar hur krypgrundens ventilation ser ut? Är ventilerna ok eller har de blivit igensatta? I mitt hus blev det problem sedan fg ägare dels byggt ut huset i vinkel (på betongplatta) dels byggt ett trädäck på samma sida. På så vis var all grundventilation igensatt på husets ena långsida. Resultat mögel, juridisk process mot besiktningsman, och sedan göra en undertrycksventilerad grund. Förhoppningsvis är dina ventiler intakta och inte blockerade av växtlighet etc.
Ett billigt sätt att avhjälpa ditt problem om det är på lindrig nivå kan vara att sätta in några lampor som du håller tända sommar -sensommar för att reducera luftfuktigheten. Bäst om du har kvar några gamla glödlampor (värme o lyse i grunden!)
 
thomarv thomarv skrev:
Jag undrar hur krypgrundens ventilation ser ut? Är ventilerna ok eller har de blivit igensatta? I mitt hus blev det problem sedan fg ägare dels byggt ut huset i vinkel (på betongplatta) dels byggt ett trädäck på samma sida. På så vis var all grundventilation igensatt på husets ena långsida. Resultat mögel, juridisk process mot besiktningsman, och sedan göra en undertrycksventilerad grund. Förhoppningsvis är dina ventiler intakta och inte blockerade av växtlighet etc.
Ett billigt sätt att avhjälpa ditt problem om det är på lindrig nivå kan vara att sätta in några lampor som du håller tända sommar -sensommar för att reducera luftfuktigheten. Bäst om du har kvar några gamla glödlampor (värme o lyse i grunden!)
Ena långsidan har trall hela vägen, men en bit är utsågad vid varje ventil.
På andra långsidan hade förra ägaren byggt upp rabatt med matjord som tänkte 2 av 4 ventiler. Detta är åtgärdat!

Står val till kval att prova några fläktar en polare har liggande för att tvinga fram lite cirkulation.
 
Jag kan tänka mig att fläktar är bra men en viss risk om de placeras så att du inte bara blandar runt luften utan också ökar genomströmningen alltför mycket. I så fall kan det bli att du drar in varm fuktig luft (sommarfallet) som kondenserar i grunden eftersom ytorna där är kallare. Då drar du in en massa vatten till ytorna du vill ska vara torra. Dvs var försiktig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.