L Larsfreddan skrev:
Tack alla som bidragit med saklig information i den här tråden. Jag inser att tråden kanske är död sen länge, men ber om en objektiv uppskattning om hur mycket asbest jag utsatt mig och min familj för. Sarkastiska kommentarer undanbedes.

Vi har bott fyra år i en lgh med grå asbestpapp under fönsterbrädorna, ovanför radiatorer. Jag har inte rört den eftersom jag lärt mig att asbest frigörs vid sågning och borrning. Jag fick igår påpekat att skicket på pappen var dålig och förmodligen läckte mycket fibrer. Då jag har pappen även i barnens rum blev jag mycket orolig och ringde en sanerare som, istället för att lugna mig, bredde på om hur farligt detta var och att det måste saneras direkt. Han menade att värmen och vinden från fönstren drev ut fibrerna.

Pappen är naggad i kanterna och är överlag sliten men vi har aldrig rört den. Vilka nivåer kan jag ha utsatt oss för egentligen? Jag kommer ta bort den men skulle vilja ha en nykter kommentar för att kunna skuta tänka på detta.

Tack!
Omöjligt att veta.
Men inget att grubbla över, det är inget man kan göra nått åt och ni kommer inte bli dåliga pga detta.
Bra att få det fixat dock, är du orolig fram till det saneras så kan du ju måla över det så binds det fast
 
  • Gilla
Larsfreddan
  • Laddar…
L Larsfreddan skrev:
Tack alla som bidragit med saklig information i den här tråden. Jag inser att tråden kanske är död sen länge, men ber om en objektiv uppskattning om hur mycket asbest jag utsatt mig och min familj för. Sarkastiska kommentarer undanbedes.
Ni behöver inte oroa er.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24780577

The media occasionally reports on possible asbestos exposure during demolition of houses in an urban setting. The risk for the development of any asbestos-related cancer in these settings is considered to be lower than for that in occupational exposure. Offermans et al. examined a Dutch cohort of 58,279 workers in the period from 1986 to 2007. They concluded that the risk of lung cancer, laryngeal cancer and mesothelioma increased with exposure to asbestos. The risk of development of lung cancer was higher for anyone with increased years of exposure to asbestos fibre combined with a smoking habit. The study was well conducted, but exact data on fibre concentration and type of asbestos are lacking. We suggest that occasional exposure to asbestos poses hardly any risk for the general population. However, rules and regulations for the removal of asbestos-containing material remain important as asbestos exposure remains a serious health risk, especially in smokers.

Asbestisolerskivor, asbestpapp
Ofta hög asbesthalt, 30-95%. Skivor med hög halt ofta laminerade med plast. Förekommer utan ytskikt i ventilationstrummor. Asbestpappen används ofta tillsammans med plåt eller annat ytskikt, t.ex. golvplattor och akustikplattor.
 
T TheGame skrev:
Omöjligt att veta.
Men inget att grubbla över, det är inget man kan göra nått åt och ni kommer inte bli dåliga pga detta.
Bra att få det fixat dock, är du orolig fram till det saneras så kan du ju måla över det så binds det fast
Tack, men bara så att jag kan få uppfattning: är det sannolikt i vi i flera år legat över eller i närheten av gränsvärdena? Har svårt att få ut något vettigt från webben om hur såna här skivor släpper ifrån sig asbest spontant.
 
Jag tror att dte är extremt osannolikt att denna papp har släppt ifrån sig några mätbara mängder fiber, annat än möjligen vi enstaka tillfällen, det syns ju trots allt skador på pappen.

På bilderna ser det ju inte ut som den skulle vara speciellt svår att få bort. Eller går den ned helt bakom elementet?

Jag skulle plocka bort den själv. Och vidta måttliga skyddsåtgärder. Egentligen är det bara att riva bort den,. Men man kan ju försöka minimera exponeringen. Jag skulle ha andningsmask (av lämplig kvalitet/typ). Jag skulle börja med att blöta pappen. Sedan rycka loss den. Och sedan våttorka alla ytor i rummet.
 
Staffans2000
Jag skulle gjort som föregående skribent. Men nöjt mig med att blöta ner pappen. Det finns sålunda ingen anledning till oro. Vill du få någon verklig anledning till oro -läs innehållsdeklarationen på maten du ger dina barn. Min yrkesbana startade jag som rörläggare på sjuttiotalet. Redan då var vi medvetna om Asbestens farlighet. Men det var långt före internet, och den hysteri den orsakat. Dvs. vi kännde till farorna, men sprang inte i panik, villt tjutandes -"jag kommer att dö. Mamma!" Så fort vi med Morakniven sprättade upp ännu ett Asbestisolerat rör i en kunds pannrum. Pudrade som nysockrade semlor, muttrade vi mer över den klåda glasfiberisoleringen gav oss, än den närmast obefintliga risken för lungcancer i en avlägsen framtid.

Summan av kardemumman:
Bry dig inte om vad saneringsfirman påstår. För ju räddare den kan få dig, destå högre pris kan den lura dig på. Cui bono?

P.s.
Alla mina gamla kollegor lever fortfarande i högsta välmående.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
L Larsfreddan skrev:
Jag fick igår påpekat att skicket på pappen var dålig och förmodligen läckte mycket fibrer.
Han menade att värmen och vinden från fönstren drev ut fibrerna.
Det är den typen av svar du får om du frågar någon som tjänar pengar på din oro.
Fibrerna vandrar inte runt i materialet som några levande väsen och läcker ut i kanterna.
 
Är det nån som ens fastslagit att det är "asbestpapp" då? Varför skulle man ha det där? Jag tycker det ser ut som gammal hederlig grålumppapp av nån variant.

Och även om det skulle vara asbest i det där så får man komma ihåg att det finns asbest i den vanliga luften helt naturligt också som man inandas varje dag. Den biten är ingen rädd för...........
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det nån som ens fastslagit att det är "asbestpapp" då? Varför skulle man ha det där? Jag tycker det ser ut som gammal hederlig grålumppapp av nån variant.

Och även om det skulle vara asbest i det där så får man komma ihåg att det finns asbest i den vanliga luften helt naturligt också som man inandas varje dag. Den biten är ingen rädd för...........
Nej det är inte testat, bara baserat på vad jag hört av andra och läst. Det ser ut som lumppapper. Det ska ut i vilket fall.

Tack för era nyanserade svar. Hoppas jag kan släppa det här snart.
 
B Brantemark skrev:
Hej!

Jag har tagit del av kommentarerna med intresse. Jag har själv vid ett tillfälle exponerat mig själv och min familj för asbest i samband med en mindre renovering hemma, givetvis mot bättre vetande. Jag har läst i stort sett samtliga epidemiologiska avhandlingar som har publicerats kring mesoteliom och exponering för asbest.

Det mesta har Academia redan konstaterat. Nedan följer lite ytterligare tröstetips som jag själv använder mig av om jag känner mig orolig:

1) Jag har kontaktat närmare 10 stycken av världens främsta forskare inom asbestrelaterade sjukdomar däribland Gunnar Hillerdal, Bengt Järvholm, Maria Albin, Julian Peto, Michel Camus, Brooke T Mossman, Panu Oksa m.fl.

Efter att beskrivit på vilket sätt jag och min familj har exponerats för asbest får jag entydiga svar från samtliga professorer och forskare - risken är en på miljonen eller mindre att vi skulle drabbas av mesoteliom eller lungcancer till följd av vår exponering.

2) De allra flesta forskare som jag kontaktat är också helt på det klara med att en sporadisk kort exponering för antofyllit eller krysotil inte kan tillskrivas någon riskökning för att senare i livet utveckla mesoteliom. De allra flesta tillstyrker att antofyllit är mindre cancerogen än krysotil.

3) Jag har tagit kontakt med tre av Sveriges största asbestsaneringsfirmor. Här kommer lite intressant information:

En person säger att han vid luftmätningar, dagen efter att privatpersoner omedvetet rivit i asbesthaltigt material, endast 2 gånger under 5 år har fått utslag på asbestfibrer i luften. Då har nivåerna i luften varit 0,002 f/ml. Detta är alltså dagen efter att personer rivit badrum, slipat rent fix och fog. Han säger att han aldrig har varit i närheten av att uppnå den hygieniska gränsvärdesnivån i privatpersoners bostäder, trots att människor rivit asbesthaltiga badrum, slipat lim under mattor och dylikt. Så att därmed tro att TS och hans familj skulle ha levt i närheten av gränsvärdesnivån under månader, är inte rimligt. Nivån har troligen sjunkit till neråt 0,001 mycket snabbt.

En annan person tillstyrker även han att han aldrig har uppnått det hygieniska gränsvärdet vid mätning efter att människor rivit i asbesthaltiga material.

4) I de fall som TS beskriver ingår asbest som en komponent tillsammans med andra "fillers". De utgör tillsammans en matrix. I de fall då man bearbetar ett asbesthaltigt material är de flesta asbestfibrer fortfarande bundna till andra icke fibrösa material. Fibrerna är således inbäddade och därmed skyddade från att bli respirabla. Jag har tagit del av studier då man mätt luftburna asbestfibrer efter man slipat på bromsbelägg och bromstrummor. Då uppmättes nivår på runt 0,01 f/ml för den som utförde arbetet och lägre för den som var bystander.

5) Jag har studerat många rapporter där utgångspunkten har varit att undersöka hur byggnadsarbetare utsätts för asbesthaltigt damm när de utför arbeten efter att dålig utförd borttagning av asbesthaltigt material har skett. De flesta rapporter kommer fram till ett tidsvägt genomsnitt motsvarande 0,05 f/ml under en 8-timmar period.

Andra forskare kommer fram till genomsnittsnivåer mellan 0,002-0,02 f/ml i samband med att underhållsarbetare genomför arbeten på asbesthaltiga material.

6) Jag har läst en rapport som heter "Kan man minska asbestexponeringen vid sanering". I detta fall redovisades fiberkoncentrationer i ett badrum där man kakel och klinker samt slipat fix. Vid en simulering kom man fram till att efter en timme var nivån i luften 0,1 f/ml. Ute i trapphuset, var nivån 0,05 f/ml. Då pågick även andra badrumsrenoveringsar samtidigt. Poängen i det här fallet var att badrummen inte innehöll asbest och att man därmed inte vidtog några säkerhetsåtgärder. Det som man mätte i luften var andra partiklar och man gjorde utifrån det en uppskattning av hur hög nivån av asbestfibrer skulle vara i luften.

TS får gärna PMA mig om han vill ha fler supportande tankar. Ingen anledning till oro i detta fall. Även fast ni inte har gjort en regelrätt sanering efteråt.
Jag älskade detta! Tack för informationen. Sakligt och bra. Jag skrattade högt när jag läste att du kontaktat de främsta forskarna inom Mesotelioma. Det kräver trots allt en viss dedikation för detta. Jag saknar ofta källor i sammanhanget så det är skönt när någon kan referera till forskare.
 
  • Haha
TheGame
  • Laddar…
Hej!

Jag vill tacka alla så mycket för er tid ni tagit att svara i denna tråd. Det har gått flera år nu men jag vill iaf tacka alla igen för att ni sprider kunskap om asbest och annat ni skrivit om.

Med det sagt har jag några ytterligare funderingar.

Det har gått 5-6 år sedan renoveringen nu. Det har ju funnits asbest i material. Det enda med säkerhet som hittats har varit krysotil i fönsterbänken men det kan ha funnits mer. B.la säger vår styrelse att det kan finnas eternit i plattorna som sitter på den inbyggda balkongen. Jag har vidtagit vissa åtgärder och bla målat fönsterbänkarna samt plattorna på balkongen. Då jag tagit tejpprov på dem efter det har de inte visat på asbest vilket tyder på att målning ger skydd (omålade fönsterbänkar visade på krysotil).

Ett par andra prover har emellertid gett utslag på asbest. Det är tejpprov vi pratar om och för varje provsvar använde jag ca 5 tejpbitar a ca 5*1 cm för att försöka fånga upp så mycket partiklar som möjligt i varje prov. De flesta kom tillbaka utan anmärkning och i den skriftliga rapporten var det endast ett prov (av 13) som visade 6 krysotilfibrer (detektionsgräns är 5 st). Då jag sedan pratade med dem i telefon visade det sig att andra prover hade visat spår av mineralfibrer (1-3 st) samt två andra prov visat asbest (ett prov visade en krysotilfiber och ett annat två antofyllitfiber). Eftersom det ligger under detektionsgränsen så var de inte med i den skriftliga rapporten men det fanns noteringar i deras analys om detta. Det här är nästan 6 år sedan renoveringen. Hur ska man tolka det? Det är ju ingen stor mängd men jag blir lite orolig igen att det sprids asbest i lägenheten. Kan man betrakta det som en så pass liten mängd att det är försumbart? Kan det ha kommit utifrån med luften eftersom det finns asbest naturligt i luften eller är det från material i lägenheten? Är det någon som vet om det är vanligt med viss asbest på tejpprover? Bedömer ni att ett luftprov skulle ge utslag pga detta? Jag hittar inga bra svar på nätet om hur man ska tolka provsvaren.
Tack för svar!
 
L Laggagg skrev:
Hej!

Jag vill tacka alla så mycket för er tid ni tagit att svara i denna tråd. Det har gått flera år nu men jag vill iaf tacka alla igen för att ni sprider kunskap om asbest och annat ni skrivit om.

Med det sagt har jag några ytterligare funderingar.

Det har gått 5-6 år sedan renoveringen nu. Det har ju funnits asbest i material. Det enda med säkerhet som hittats har varit krysotil i fönsterbänken men det kan ha funnits mer. B.la säger vår styrelse att det kan finnas eternit i plattorna som sitter på den inbyggda balkongen. Jag har vidtagit vissa åtgärder och bla målat fönsterbänkarna samt plattorna på balkongen. Då jag tagit tejpprov på dem efter det har de inte visat på asbest vilket tyder på att målning ger skydd (omålade fönsterbänkar visade på krysotil).

Ett par andra prover har emellertid gett utslag på asbest. Det är tejpprov vi pratar om och för varje provsvar använde jag ca 5 tejpbitar a ca 5*1 cm för att försöka fånga upp så mycket partiklar som möjligt i varje prov. De flesta kom tillbaka utan anmärkning och i den skriftliga rapporten var det endast ett prov (av 13) som visade 6 krysotilfibrer (detektionsgräns är 5 st). Då jag sedan pratade med dem i telefon visade det sig att andra prover hade visat spår av mineralfibrer (1-3 st) samt två andra prov visat asbest (ett prov visade en krysotilfiber och ett annat två antofyllitfiber). Eftersom det ligger under detektionsgränsen så var de inte med i den skriftliga rapporten men det fanns noteringar i deras analys om detta. Det här är nästan 6 år sedan renoveringen. Hur ska man tolka det? Det är ju ingen stor mängd men jag blir lite orolig igen att det sprids asbest i lägenheten. Kan man betrakta det som en så pass liten mängd att det är försumbart? Kan det ha kommit utifrån med luften eftersom det finns asbest naturligt i luften eller är det från material i lägenheten? Är det någon som vet om det är vanligt med viss asbest på tejpprover? Bedömer ni att ett luftprov skulle ge utslag pga detta? Jag hittar inga bra svar på nätet om hur man ska tolka provsvaren.
Tack för svar!
Du måste lära dig att lita på experterna. Detta skulle ju i så fall betyda att rivningar har gjorts med asbest trots negativa provsvar eftersom att en person har tagit provet på fel ställe. En eternitplatta sägs (utan källa) innehålla 10% krysotil (ibland även amosit när det rådde brist) och resterande del cement. Då kan du ju ha samma otur när du tar prover på kakelfix eller mattlim? Det finns förmodligen fiber där asbest har installerats en gång i tiden som alltid kommer finnas där, eftersom att asbestfiber inte bryts ner. Men om de fiberna du hittar med din tejp är från den installationen eller har blåst in naturligt från någon stenkross i närheten, är omöjligt att svara på. I storstäder finns det mer fiber i luften än i byarna. Dessutom har jag läst studier som säger att det inte går att hitta en lunga som har noll asbestfiber i sig, vilket skulle kunna vara en stor vändning i forskning kring nanofiber. Jag har även hört att asbestprover kan visa positivt när en rivning utan asbest har förekommit. Vart kom då de

Du vet kanske redan att det hela tiden finns cancerframkallande ämnen i din närhet som ligger under detektionsgränser och därför anses som ej existerande?

Jag ska plocka bort skiten på mitt tak nu. Jag har hela taket fullt. Undertak och yttertak.

Det finns MÅNGA hus med eternitkanaler exempelvis. Min förra bostadsrätt hade det. Det rör sig i ventilationen och du andas in det hela tiden, ändå är uppmaningen att låta det sitta kvar?

Du måste prata med någon om detta. Har du mått dåligt i 5-6 år av ditt liv pga detta så är det dags nu. Det är inte rimligt för din egen skull.

Läs Eternithus. En riktigt mysig läsning. Om du bara visste hur många hus som hade asbest i sig.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Hej
Det går att ta ett pumpat luftprov och därifrån räkna asbetsfibrerna och det är nog mest relevant. Om jag minns rätt så finns det också ett gränsvärde för astbesfibrer arbetsmiljö/luften

Jag tror nog ändå risken är liten för att snurrar runt en massa asbest i luften.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hej
Det går att ta ett pumpat luftprov och därifrån räkna asbetsfibrerna och det är nog mest relevant. Om jag minns rätt så finns det också ett gränsvärde för astbesfibrer arbetsmiljö/luften

Jag tror nog ändå risken är liten för att snurrar runt en massa asbest i luften.
Jag använder en riktig firma vid rivning och tar allvarligt på arbetsmiljö så är absolut ingen asbestförnekare, men om en läser länkar längre upp i tråden så kan vi se att det var sällsynt med positiva luftprover även då asbest hade demonterats i stora mängder.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L Laggagg skrev:
Hej!

Jag vill tacka alla så mycket för er tid ni tagit att svara i denna tråd. Det har gått flera år nu men jag vill iaf tacka alla igen för att ni sprider kunskap om asbest och annat ni skrivit om.

Med det sagt har jag några ytterligare funderingar.

Det har gått 5-6 år sedan renoveringen nu. Det har ju funnits asbest i material. Det enda med säkerhet som hittats har varit krysotil i fönsterbänken men det kan ha funnits mer. B.la säger vår styrelse att det kan finnas eternit i plattorna som sitter på den inbyggda balkongen. Jag har vidtagit vissa åtgärder och bla målat fönsterbänkarna samt plattorna på balkongen. Då jag tagit tejpprov på dem efter det har de inte visat på asbest vilket tyder på att målning ger skydd (omålade fönsterbänkar visade på krysotil).

Ett par andra prover har emellertid gett utslag på asbest. Det är tejpprov vi pratar om och för varje provsvar använde jag ca 5 tejpbitar a ca 5*1 cm för att försöka fånga upp så mycket partiklar som möjligt i varje prov. De flesta kom tillbaka utan anmärkning och i den skriftliga rapporten var det endast ett prov (av 13) som visade 6 krysotilfibrer (detektionsgräns är 5 st). Då jag sedan pratade med dem i telefon visade det sig att andra prover hade visat spår av mineralfibrer (1-3 st) samt två andra prov visat asbest (ett prov visade en krysotilfiber och ett annat två antofyllitfiber). Eftersom det ligger under detektionsgränsen så var de inte med i den skriftliga rapporten men det fanns noteringar i deras analys om detta. Det här är nästan 6 år sedan renoveringen. Hur ska man tolka det? Det är ju ingen stor mängd men jag blir lite orolig igen att det sprids asbest i lägenheten. Kan man betrakta det som en så pass liten mängd att det är försumbart? Kan det ha kommit utifrån med luften eftersom det finns asbest naturligt i luften eller är det från material i lägenheten? Är det någon som vet om det är vanligt med viss asbest på tejpprover? Bedömer ni att ett luftprov skulle ge utslag pga detta? Jag hittar inga bra svar på nätet om hur man ska tolka provsvaren.
Tack för svar!
Ja eftersom det är under detektionsgränsen så skulle jag säga försumbart. Nu pratar du ju om enstaka fibrer så det behöver ju inte alls komma från er renovering från början. Det kan ha spridits med luften från andra byggen, renoveringar, industrier etc. Det är ju beständiga fibrer desutom så de försvinner ju inte utan kan mycket väl ha flaxat runt i 70-80 år.
Kan ha viss förståelse för att man är orolig när det är mitt i en rivning/renovering men nu är det 6 år sedan det renoverades så jag tycker du ska försöka släppa det. Det finns inget du kan göra som kan påverka/förbättra de redan nu omätbara nivåerna. Du säger att det är lägenhet så jag antar att det är någon form av stad och där kommer du alltid ha olika mer eller mindre farliga partiklar i luften. Är du riktigt orolig över hälsan så bör du flytta ut på landet. Och hålla dig borta från rökning
 
  • Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har försökt få svar från de som tagit proverna att ge en slutsats men de menar att de inte är experter utan endast tar prover. Det som jag har svårt att släppa är att man inte vet. Kan man anta att det är vanligt att man hittar asbestfibrer på vanliga tejpprov? Man borde ju rimligtvis även hitta en rad andra partiklar. Och att det hittas mineralfibrer i 6 av de 13 proven om ca 3 fibrer i varje vad kan man säga om det? Jag har uppfattat det som att det är syntetiska fibrer och att de då måste komma från byggmaterial. Jag hade annars en teori om att det ev kunde vara wollastonit och komma från målarfärgen men det trodde inte analysfirman.

Att det hittades antofyllit i köket kan ju ha att göra med gammalt kakelfix eftersom väl just antofyllit var vanligt i det. Det verkar bara konstigt att det finns kvar så långt efter renoveringen och konstigt att det inte hittades i de golvprov som togs under renoveringen (vi tog prover på köksgolvet (materialprov) efter att allt rivits och ca en månad efter att väggen i köket ersatts med nytt kakel). Det borde ju i sådana fall ha legat på golvet till viss del antar jag? Det är all osäkerhet som gör mig orolig och jag har ju uppenbarligen hälsoångest som jag försökt att få hjälp med men det har inte hjälpt. Det enda som skulle kunna hjälpa är att få en sittning med experter och bli undersökt men det får jag inte remiss till. Tidigare gånger vid oro (tex hiv) har jag kunnat ta prov och få definitivt svar om negativt besked vilket gjort mig lugn men i detta fall kan man inte få ett säkert svar. Jag förstår att oavsett så är chansen väldigt liten att renoveringen och de fynd av asbest och pah som gjorts skulle påverka oss ö h t. Jag röker inte och jag arbetar på kontor så utsätter mig inte i arbetet för asbest och andra miljögifter mer än det som finns naturligt i luften. Jag bor i Stockholm och det finns inte industrier i närheten utan endast andra bostadshus byggda vid samma tidpunkt 1968-70. Det som spär på ångesten/oron är att vi lever i samma lägenhet idag och att mina barn och fru bor där också. Jag känner att jag har bidragit till att det finns en större risk för dem att ta skada pga av detta. Tankarna snurrar... Om det finns några källor kring hur vanligt det är med asbest och mineralfibrer på tejpprov så vill jag gärna veta det. Med de fynd som gjorts och mot bakgrund av vad som hänt ska man verkligen inte vara ett dugg orolig? Tack för ärliga svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.