Hej!


Vi köpte vårat hus 2011. Har bara funnits en tidigare ägare och huset är byggt av VärsåsVillan 1999.
Nu hade jag över en snickare som skulle hjälpa oss med våran Carport som har en del rötskadade plankor inför att vi ska måla om huset.
Det visa sig att det inte bara var Carporten som hade fuktproblem. På ena sidan av vårat hustak så var det stora fuktskador i trät (spontplankorna) under tegelpannorna. Han upptäckte att det hade att göra med att man hade skurit tegelpannorna fel längs med hela sidan, ända upp till nocken. Tegelpannorna var skurna i den nedre delen av pannan och inte övre, vilket gör att regnvattnet rinner rakt ner till sponten. Se bilder för bättre förklaring :)
Vy från marken av röda taktegelpannor felaktigt skurna vid hustakets kant, potentiellt orsak till fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadat hus med felaktigt skurna tegelpannor synliga längs hustaket och rännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu undrar jag, är detta ett dolt fel? Detta är ju uppenbarligen ett byggfel, kan jag som lekman tycka. Kan man ta det med Värsåsvillan fast huset är 20 år? Felet har ju varit från början och de tidigare ägarna tror jag inte kände till detta.
Vad gör man? Har jag någon laglig rätt till ersättning? Går det på någon försäkring? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa läget?

Tacksam för råd!

//Niklas
 
Inte så dolt va? Besiktiga bättre nästa gång, dyr läropeng tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej,

Med tanke på vad bilden visa är det inte dolt. Alltså inte dolt fel.

Tror du har noll att hämta via husbyggaren. Blir nog tyvärr ur egen ficka.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vindskiveplåten är ju felmonterad, det ser man ju tydligt på första bilden, som övriga skrivit går det ju omöjligt att få det till ett dolt fel.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.