B
Skriv en avvikelse så är ju problemet ur världen. Garanti på hans arbete är ju en sak, men felar produkten är det ju inte hantverkarens fel, eller hur? Så får du själv stå för demontering osv om nåt händer.

Rörläggare får ju ut för arbete från grossisterna om produkterna felar. Hade en klänning som sprack, den fick jag byta själv (var söndag) men röris kunde ju ta ut det sen
 
B Boan skrev:
Hade en klänning som sprack, den fick jag byta själv (var söndag) men röris kunde ju ta ut det sen
Bra med en röris som även fixar klänningar...
 
  • Haha
  • Gilla
garvin och 7 till
  • Laddar…
B Blund skrev:
Jag hade personligen valt en fixtur från geberit. Dessa är godkända av säkervatten.
Googla Geberit Fixtur Duofix/fixtur 120 så kommer massor av alternativ upp. Dessa är kompatibla med åtminstne alla IFÖ porslin som finns.
Fortfarande så tror folk att säkertvatten certifierar produkter det gör dom inte. det handlar om att bruksanvisningen ska vara på svenska och att man ska förstå hur installationen ska göras..
 
B
P para skrev:
Bra med en röris som även fixar klänningar...
Hahahah

Jädra auto-correct
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
B
B Boan skrev:
Skriv en avvikelse så är ju problemet ur världen. Garanti på hans arbete är ju en sak, men felar produkten är det ju inte hantverkarens fel, eller hur? Så får du själv stå för demontering osv om nåt händer.

Rörläggare får ju ut för arbete från grossisterna om produkterna felar. Hade en KLÄMRING som sprack, den fick jag byta själv (var söndag) men röris kunde ju ta ut det sen
KLÄMRING!!! Såklart
 
S systemfel skrev:
Fortfarande så tror folk att säkertvatten certifierar produkter det gör dom inte. det handlar om att bruksanvisningen ska vara på svenska och att man ska förstå hur installationen ska göras..
Det är sant. Det besvärliga i kråksången är att många försäkringsbolag likställer Fackmannamässigt utförande enligt säker vatten. Men du har helt rätt man måste inte välja en rörmockare som är certifierad, men om man då gör det får man även räkna med avvikelser. (om det gör som det skall)
 
Men allvarligt. Att det finns rörfirmor som inte instalerar IKEA kan det ju "eventuellt" finnas en förklaring till. Men att hitta en annan röris som instalerar Grohe är inga problem. jag skulle inte orka tjafsa. Byt bara rörfirma
 
Jag har själv en Grohe-fixtur dock en annan modell och den klarar säkert vatten vad jag kan förstå.
När jag läste monteringsanvisningen för din fixtur förefaller det som att den skall fästas med skruv i golvet vilket inte känns 100.
Kontakta återförsäljaren och fråga om inte det ingår montagearmar som fästes i väggen i nederkant istället för i golvet. Det ingick i min fixtur. Det kan vara så att det ingår i denna också men syns inte på montageanvisningen som finns på Byggahemmas hemsida.
Vidare, den enda vattenkoppling som finns är den som kopplas mot cisternen. Den är helt kapslad och vid ev läckage så rinner vattnet ut via spolknappsattsen. Kopplingen gå även att byta/täta via spolknappsattsen.
 
  • Gilla
Blund
  • Laddar…
Köpte tre st IFÖ sign toaletter för fyra år sedan. Sitsen är kass. Gångjärnen går sönder (IFÖ säljer resrvdelar till gångjärnen. Små plastaxlar som också går av!). En av toaletterna tätar inte längre efter spolning. Efterrinner med missfärgad emalj som följd. Emaljen verkar tunn och har tappat glansen. Välj något annat.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Jag har själv en Grohe-fixtur dock en annan modell och den klarar säkert vatten vad jag kan förstå.
När jag läste monteringsanvisningen för din fixtur förefaller det som att den skall fästas med skruv i golvet vilket inte känns 100.
Kontakta återförsäljaren och fråga om inte det ingår montagearmar som fästes i väggen i nederkant istället för i golvet. Det ingick i min fixtur. Det kan vara så att det ingår i denna också men syns inte på montageanvisningen som finns på Byggahemmas hemsida.
Vidare, den enda vattenkoppling som finns är den som kopplas mot cisternen. Den är helt kapslad och vid ev läckage så rinner vattnet ut via spolknappsattsen. Kopplingen gå även att byta/täta via spolknappsattsen.
Fixturen kan säkert installeras enligt säkervatten riktlinjer. Detta är dock inte samma som att den är godkänd av säkervatten.
Man kan installera nästan vad som helst enligt Branschregler säkervatten. Men har man produkter/byggtekniska detaljer som ej är godkända av säkervatten. Då kan man ej få ett intyg som är avvikelsefritt.
Man kan heller ej få ett "säkervatten intyg" av en Firma som ej är certifierad enligt säkervatten.
Men bara för att man inte får ett intyg betyder det ju inte att hela installationen ej felaktig.
Och samma med en avvikelse, det betyder inte att installationen är felaktig, bara att den inte är godkänd av säkervatten.
Avvikelser är normalt uppkommande vid renoveringar, det är oftast väldigt svårt att göra utan nån form av avvikelse.
Däremot så är det viktigt för beställaren att alla ev avvikelser från Branschregler dokumenteras, då upplysningsplikten om detta föreligger vid försäljning.
 
Daniel.S75 Daniel.S75 skrev:
Problemet är att Rörmockaren måste lämna 10 års garanti på allt han installerar även det du köper. Därav oviljan att sätta upp saker som du köper. Rörmockarens påslag är ju för att täcka för garantitiden han ger på installationen,sen kan väl en del ha lite väl saftiga påslag men det får ju man förhandla om tex 15% påslag eller vad man nu kommer fram till.
Va? Varför skulle han vara tvungen att lämna garanti på material han inte sålt? Den garantin lämnar ju återförsäljaren. Vvs-teknikern lämnar garantier på sitt utförda arbete och det material han sålt, inget annat.
 
Uppdaterar tråden för framtida läsare.

Jag valde ju att fortsätta med denna vägghängda toalett, rörmokarna var tydliga att i sin faktura "exkludera" denna och andra saker de kopplat på för att slippa krångel längre fram relaterat till produkterna jag själv köpt - helt fair!

Toaletten fungerar för övrigt som en dans! Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
B
Daniel.S75 Daniel.S75 skrev:
Problemet är att Rörmockaren måste lämna 10 års garanti på allt han installerar även det du köper. Därav oviljan att sätta upp saker som du köper. Rörmockarens påslag är ju för att täcka för garantitiden han ger på installationen,sen kan väl en del ha lite väl saftiga påslag men det får ju man förhandla om tex 15% påslag eller vad man nu kommer fram till.
det är ju bara friskriva ? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.