ThomasHedberg ThomasHedberg skrev:
Är väl inte alltid så.
Säljaren har ju rätt att sälja huset till den den känner för. Oavsett högsta bud
Fast jo? Har du högsta budet har du ju vunnit budgivningen , sen kan ju absolut säljaren välja o sälja till vem som helst av alla som var med:cool: men tror majoriteten av försäljningar går till högsta bud ändå:)
 
M
P Patzie skrev:
Fast jo? Har du högsta budet har du ju vunnit budgivningen , sen kan ju absolut säljaren välja o sälja till vem som helst av alla som var med:cool: men tror majoriteten av försäljningar går till högsta bud ändå:)
Jag har varit med om flera konstiga försäljningar där jag vunnit högsta bud, men där mäklaren ljög att mitt sista bud kom in försent, men erkände sen att säljaren sålde till bekant. Annan gång va det en domare som sålde sitt hus, och han valde att inte sälja till oss efter att han fick reda på att vi inte va svenska, hade jag haft pengar skulle jag velat stämma honom. Vi tvingade mäklaren att dra tillbaks alla våra bud, men han gjorde det inte förens köparen hade skrivit på kontraktet.
 
Vi budade på ett hus, lade oss på 2,3, motbudaren (fanns bara en) lade sig på samma!
Fattar inte hur mäklaren/säljaren kunde acceptera det.
Vi lade oss, sedan hörde mäklaren (så klart) av sig och sa att vi fick köpa huset, då motbudaren inte fick lån eller nåt.
Vi köpte inte huset.
Ett annat tillfälle var vi 3:a på bollen och blev erbjudna huset, men tackade så klart nej då också, vad har vi budat mot liksom?
Undrar hur 4:an tänkte.. :rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Annan gång va det en domare som sålde sitt hus, och han valde att inte sälja till oss efter att han fick reda på att vi inte va svenska, hade jag haft pengar skulle jag velat stämma honom.
För vad? En budgivning är inte "bindande" på något sätt utan säljaren säljer till vem denne vill. Eller tänker du på någon form av diskriminering på grund av ert ursprung? Tror det skulle vara svårt att nå framgång den vägen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt, det har jag inget statistik på. Frågan är om det stämmer oavsett höjningarnas storlek.

Exempel:
Budgivning 1.
Budgivare A 2.500.000
Budgivare B 2.600.000
Budgivare A 2.700.000
Budgivare B 2.800.000
Budgivare A 2.900.000
Budgivare B 2.950.000
Budgivare A 2.975.000
Budgivare B 3.000.000

Budgivning 2.
Budgivare A 2.500.000
Budgivare B 2.500.001
Budgivare A 2.600.000
Budgivare B 2.600.001
Budgivare A 2.700.000
Budgivare B 2.700.001
Budgivare A 2.800.000
Budgivare B 2.800.001
Budgivare A 2.900.000
Budgivare B 2.900.001
Budgivare A 3.000.000
Budgivare B 3.000.001

Budgivningen börjar på samma nivå och slutar på (nästan) samma nivå i båda exemplen.
I budgivning 1 tror jag att B oftast får köpa (kanske 99.1% av gångerna)
I budgivning 2 tror jag det är betydligt större sannolikhet att säljaren väljer budgivare A.
Om jag var budgivare i exempel 2 och säljaren kom tillbaka till mig och erbjöd mig att köpa efter att jag förlorat budgivningen skulle jag bli väldigt skeptisk! Jag skulle starkt misstänka att Budgivare B var en bulvan!

Jag skulle då säga "om ni inte vill sälja till Budgivare B, så ignorerar vi ALLA hans bud, och mitt bud är då istället 2.500 000 kr".
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Småbud triggar bara igång fler intressenter att buda. Är man intresserad lägger man ordentliga bud, hade detta dilemma när jag köpte mitt hus, blev en långdragen budgivning pga av att ena budgivaren småhöjde hela tiden, jag tröttnade och ringde mäklaren och ställde ett ultimatum, eftersom vi bara var 2 budgivare ringde jag mäklaren och sa att jag lägger till 25.000 om ni stänger budgivningen, accepterar inte säljaren det lägger jag inte upp budet utan kollar vidare istället och säljaren får ta det lägre budet. Huset blev mitt
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
För vad? En budgivning är inte "bindande" på något sätt utan säljaren säljer till vem denne vill. Eller tänker du på någon form av diskriminering på grund av ert ursprung? Tror det skulle vara svårt att nå framgång den vägen.
Vad skulle du tro om mäklaren sa att vi vunnit budgivning, bokat tid för kontraktsskrivning och bett om fullständiga uppgifter, sen ringer efter några timmar och säger att säljaren valt att sälja till budgivare 2?

Inte ens mäklaren kunde säga att han är säker på att det inte va diskriminering.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja visst är det så men 99,9 säljer till högsta budet.
Inte säker på att siffran är så hög faktiskt. Jag själv sålde min bostadsrätt till budgivaren som hade näst högsta budet, då den som hade högsta konsekvent hade höjt med småsummor, i mitt fall 5000. Min mäklare tyckte jag nog skulle sälja till den som hade bjudit högst, men jag sa att nej det blir till den som gett riktiga bud inte fjantat runt med småpengar. Så visst tror jag att en majoritet säljer till den som lagt högst bud, men jag tillhör i alla fall minoriteten som inte gjort det och jag känner till flera andra som gjort samma.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Bowman
Det finns alltid en bulvan. Det så sjukt lätt att fuska, således fuskar mäklarna såklart.
Hantverkare med, bilmekaniker med osv osv..
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vem höjer med 1000:- ?
Håller med. Budhöjning på hus känns som att i de prispengarna så är 25.000 mer skäligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Både budgivare 1 och 2 har ju höjt sina bud med minst 5kkr i stöten i det här fallet. Det tycker kanske vissa är lågt. Men jag ser inget problem med det.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Säljaren har rätt att sälja till vem som helst, det behöver inte vara till den som har lagt det högsta budet. Andra faktorer kan spela in. Huruvida det är en bulvan eller inte inblandad är svårt att ta reda på. Den enda som får ta del av budgivningslistan är säljaren, som potentiell köpare har du tyvärr inte den rätten.
 
Det som talar tydligast mot att 2 är bulvan, är att 2 har agerat ensam gentemot 1. Ty 1 kan närsomhelst stanna och då står bulvan 2 där och måsta hoppa av om den inte vill köpa själv. Detta leder då till att 1 är ensam kvar och kan återgå till sitt utgångsbud. Här finns förvisso även en budgivare 3, men denne kommer in först på slutet, så OM 2 är bulvan, så är 3, I SÅ FALL, troligtvis också bulvan plus att säljaren inte har varit intresserad att sälja lägre än 3:s lägsta bud, även om högre verkliga bud hade saknats.
 
M MoveMe skrev:
Vad skulle du tro om mäklaren sa att vi vunnit budgivning, bokat tid för kontraktsskrivning och bett om fullständiga uppgifter, sen ringer efter några timmar och säger att säljaren valt att sälja till budgivare 2?

Inte ens mäklaren kunde säga att han är säker på att det inte va diskriminering.
Självklart är det diskriminerande att välja bort en köpare på grund av etnicitet, kön, religiös övertygelse, sexuell läggning eller vad det nu kan vara. Det är dock irrelevant juridiskt eftersom diskrimineringslagstiftningen bara gäller specifika områden -- i egenskap av privatperson kan du aldrig göra dig skyldig till diskriminering i lagens mening.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.