Har funderat och funderat.. på om jag skulle störa mig på att välja en ”nikotinfärgad” marmorfärgad sten (klinker) till väggen.. gentemot en vit så att säga.:thinking:

Den lite gulare känns mjukare och passar perfekt till mattans marmorering!

Två klinkerplattor mot golv, övre mörk marmorering, undre ljus med marmorering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda störiga är väl alla andra vita nyanser man blandar in.. (ev) handfat, dörrfoder, dörr, fönster, porslin i övrigt..

Men jag har haft plattan (prov) stått bakom vårt vita handfat i en vecka nu.. och det känns ok! :) Trots att de skiljer i färg...

Den känns helt rätt faktiskt..
 
Måste också påpeka - såhär mitt i natten - det åskar, blixtrar och vankas tropisk natt! :surprised:

Första för året!
 
Röd stockros i blom mot vit vägg med tydlig blomskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KORS I TAKET:

Nu har båda hantverkarna hört av sig.. :surprised: chockerande men sant! Den ena var här i lördags och tittade..den andra kommer nu på lördag och tittar.

Det blev lite komplicerat det här, inte helt medvetet.. men pga hur svårt det var att få tag på någon hantverkare! Antingen svarade de inte, hade inte tid förrän nästa år.. osv.

Och när jag frågat en, vill jag eg inte gå vidare till nästa hantverkare innan jag fått besked av första.. jag väljer dem med stor omsorg och ger dem iaf någon månad på sig att svara..

Därför har jag nu en hantverkare till vardera badrum i vardera hus.. och med min "otur" ska de väl göra jobben samtidigt - vilket är ett problem! Nog för att de kan dela utrymmet på gården.. och jag kan stå ut med pinsamheten att jag har "två team" (istället för ett som ska göra bägge).

Men vitsen från början var att badrummet i andra huset skulle vara klart innan vi började med vårt i "huvudhuset" (så vi hade något att använda medan de gör vårt..). Nu är frågan om så blir fallet..

Oavsett är jag glad att de äntligen svarat!
Började kännas hopplöst..
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Nästa hantverkare har varit på plats och kollat, till badrummet i huset.. de kommer och river i mitten av november :)
Nu ska det beställas grejer (till båda badrum) så det inte är pga mig nått sackar efter..
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Håller på och ritar upp kommoden till badrummet, så jag kan köpa hem delarna och sätta ihop dem..

Badrumsmöbler är SVINDYRT, man blir bara hutlöst deprimerad när man tittar på dem.. och ser vad man "får eller inte får" för pengarna.. jag fattar verkligen inte varför de ska vara så dyra! Same shit som allt annat.. (sedan finns det såklart undantag, där det är överlägsen finish, eller kvalitet utöver det vanliga)

Jag kan inte hitta nått som jag tycker motsvarar sitt pris bra.. så då gör vi som vanligt.. vi modifierar ikeas köksstommar :)

Stommarna ser ut att vara likvärdiga med badrummets.. luckorna och tillbehören roligare och fler.. och i den stilen (och storleken framförallt) jag vill ha.. kommer det bli bättre..

Såhär ungefär blir stilen..

3D-modell av en ritad kommod med diskho för badrum, designad för att anpassa IKEA-stommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kostnaden kommer nog göra att OM de inte håller av någon anledning (ska ju inte stå INUTI duschen..) så har vi helt klart råd att byta ut dem om 5 år :)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Badrumsmöbler är aldrig värt pengarna! Ni kanske kan hitta någon gammal kommod/skänk i lagom slitet skick där ni kan montera på ett handfat som passar in i er stil.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller med. Badrumsmöbler är aldrig värt pengarna! Ni kanske kan hitta någon gammal kommod/skänk i lagom slitet skick där ni kan montera på ett handfat som passar in i er stil.
Har kollat länge på blocket och loppisar! Även mätt och funderat på sådant vi har..

Tyvärr har vi lite snålt om plats därinne, kan bara vara 40 cm djupt (max) och det gjorde det hela lite krångligare + att det måste finnas en användbar förvaring i den också (har inte direkt plats för möbler på annat håll därinne, förutom ev ovan toalettstolen).

Men man kanske hittar framöver! :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har shoppat lite till badrummen.. :cool:

Tvättställsblandare Gustavsberg Estetic, vi köpte en vanlig.. (kan komma att bli en till..)
Kromad Gustavsberg Estetic tvättställsblandare med modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från bygghemma.


Samt en.. tvättställsblandare Gustavsberg Estetic hög .. (om vi gör en egen kommod, passar den där.. ifall vi ändrar oss - så passar den i tvättstugan som vi också pysslar med).

Gustavsberg Estetic hög tvättställsblandare i krom mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från bygghemma


Takduschset Gustavsberg Estetic Round har vi också inhandlat nu, 2 st
(fyndade, därför blev det två.. en till vardera badrummet)

Stående takduschset Gustavsberg Estetic Round med överhuvud och handdusch, i kromfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från bygghemma

Tydligen gillade jag estetic-serien, för jag insåg precis nu (när jag skrev texten - de är inte inköpta samtidigt hehe)..
...att duschen kom från samma serie :surprised::)
 
I helgen köpte vi en toalett till källarbadrummet.. det var bra pris för en bra toalett (den hade väldigt goda omdömen).
En Gustavsberg Nautic 5500 (inkl mjuksits) blev det..

Gustavsberg Nautic 5500 toalett med mjuksits, vit finish, fotograferad på en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från bauhaus


Samt ett set "Camargue viken" (56 cm) - en kommod/spegelskåp/handfat!
..oxå till källarbadrummet.

Camargue Viken badrumsskåp med två vita dörrar och spegel samt svart kommod med handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från bauhaus

Tur vi köpte (såg) det i helgen, det var nämligen dubbelt så dyrt idag :oops:
 
Den toaletten är bra, har den på gästtoan. Däremot är mjukstängningssitsen helt värdelös, tar minst 30 sekunder att fälla ner sig, vilket gör att du gärna vill trycka ner den, vilket innebär att vi är inne på vår tredje sits på två år!
 
Jag har en Gustavsberg Artic vilket påminner om den och den är riktigt bra. Jag har inte haft sönder någon sits på 4 år, men visst stänger den långsamt :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Den toaletten är bra, har den på gästtoan. Däremot är mjukstängningssitsen helt värdelös, tar minst 30 sekunder att fälla ner sig, vilket gör att du gärna vill trycka ner den, vilket innebär att vi är inne på vår tredje sits på två år!
Tänkte inte på det, när vi pillade på den på butiken. Men vissa sitsar kan vara lite hmm ”tröga” (eller tvärtom!). Var inne i en vvsaffär för några år sedan och pillade på en ifö tror jag det var med nån hård sits.. som då inte var speciellt mjukstängande.. tror både jag och butiksägaren trodde jag hade sönder wc-n när jag smällde ner locket.. (porslinsits). :rolleyes::oops::surprised:

Han sa bara lite kallt (alltså inte otrevligt..) att det är därför den här nya varianten med mjukstägning är bra, både för barn och vuxna haha ;)
 
Vad är anledningen till att stå kvar och titta på när locket stängs? :thinking:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nån ståkissare kanske inte hade fällt ner efter sig och ibland kan det ju vara brådis när man är på muggen.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
O oas skrev:
Vad är anledningen till att stå kvar och titta på när locket stängs? :thinking:
Det finns väl ingen anledning, men jag gillar iaf inte o spola med locket uppe, men det finns det kanske andra som gör?
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.