Som jag tolkar din bild, så går ju utfartsvägen INTE utefter gränsen. Om han har öppnat en ny infart till sin tomt som passerar din lilla triangel, då är det inte OK. Även om det kan tyckas vara en pettitess, borde handla om typ en halvmeter mellan infartsvägen och gränsen.

Samtidigt så är ju detta egentligen bättre för dig, bortsett från att det inbjuder till parkering. Borde du inte kunna få en praktisk lösning med grannen. Och kanske ändra lite, så det blir väldigt tydligt att parkering inte är OK.
 
  • Gilla
rgt och 1 till
  • Laddar…
harry73
H hydrolift skrev:
Borde det inte gå att helt få struket servitutet då granntomten själv gränsar till den enskilda vägen och egentligen inte är i behov av infarten över din tomt?
Nej, det går inte om man inte är överens om det. Skulle grannen inte använda servitutet, då kanske men grannen använder ju servitutet..
Servitutet är ju en rättighet med ett ekonomiskt värde.
Med samma argument skulle man kunna hävda att man får ta över en del av grannens fastighet eftersom han inte behöver det eller använder det. Men så funkar det inte i Sverige.
Det finns länder där man kan annektera grannens mark genom att använda det som sin egen under 10 år, men så är det inte i Sverige (och det tycker jag är bra)
 
  • Gilla
rgt
  • Laddar…
Tack så mycket! I länken som följer är det jag som ställt frågan. https://lawline.se/answers/nyttjande-av-servitut-1 Men jag glömde då att fråga ifall jag kunde spika igen den olagliga nya dragningen. Och just det verkar jag ju kunna göra enligt er här i forumet. Och i din klargörande länk får jag ju fler svar.

Tack så mycket för hjälpen!
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, det går inte om man inte är överens om det. Skulle grannen inte använda servitutet, då kanske men grannen använder ju servitutet..
Servitutet är ju en rättighet med ett ekonomiskt värde.
Med samma argument skulle man kunna hävda att man får ta över en del av grannens fastighet eftersom han inte behöver det eller använder det. Men så funkar det inte i Sverige.
Det finns länder där man kan annektera grannens mark genom att använda det som sin egen under 10 år, men så är det inte i Sverige (och det tycker jag är bra)
Fast njae. Han använder ju inte servitutet. Den lagliga sträckningen har han ju spikat igen med ett plank. Och hans nya olagliga infartshål är ju för smalt för att ta sig igenom med sin bil. Vilket han använder som argument för att stå på min tomt och blocka och lasta. (!)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
R rgt skrev:
Förtydligar en grej: hans olagligen flyttade infart har han gjort så smal att han inte kommer in där med sin bil. Och använder det som argument för att att måste stå på min tomt och joxa med släpet.
Fast det får han inte. Han måste köra in på sin tomt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag tolkar din bild, så går ju utfartsvägen INTE utefter gränsen. Om han har öppnat en ny infart till sin tomt som passerar din lilla triangel, då är det inte OK. Även om det kan tyckas vara en pettitess, borde handla om typ en halvmeter mellan infartsvägen och gränsen.

Samtidigt så är ju detta egentligen bättre för dig, bortsett från att det inbjuder till parkering. Borde du inte kunna få en praktisk lösning med grannen. Och kanske ändra lite, så det blir väldigt tydligt att parkering inte är OK.
I normalfallet ja. Men han är ju inte klok i huvet. Hans olagliga infartshål har han ju gjort för smalt för att kunna köra igenom. Och använder just det som argument för att stå på min tomt. Det är ju det som är så sjukt. Och den lagliga sträckningen av sitt servitut har han själv spikat igen. Och så står han där och blockar. Vem står ut med att be om lov att få lämna sitt hem? Eller köra in till sitt hem?
 
Hur förvarar han sin husvagn? På din tomt eller ställplats annorstädes? Kan ju tycka att klarar man av att hantera en 30 fots segelbåt på tre-fyra turer så borde det vara enklare med en husvagn...
Men jo, servitutet gäller på angiven yta. Så banka ner ett par störar i backen och bind snöre emellan och säg att du ska odla lite grönska på din tomt utanför tjänande området.
 
  • Gilla
rgt
  • Laddar…
Om jag förstått de tätt så har han ju i princip gjort sitt servitutet obrukbart med att göra ett staket där, med en dörr över till dig som han gärna använder för att lasta sin bil och vagn som står på din tomt i närheten av gamla setvitutvägen
 
  • Gilla
va bra de går och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Om du till exempel googlar parkera på servitut så finns flera trådar med snarlik diskussion på detta forum. Finns även detta på lawline

[länk]

https://lawline.se/answers/nyttjande-av-servitut-1 Detta är min fråga jag ställde på Lawline tidigare. Men din länk är tydligare. Tack!
 
Börja parkera på hans nya infart. :)
 
  • Haha
rgt
  • Laddar…
Nä nu var jag lite busig, men jag tolkar det som att du inte känner att grannen agerar rimligt eller bryr sig om de bestämmelser som finns, och frågan är då vilken väg du vill gå här. Att göra allt enligt reglerna går långsamt och kan vara ineffektivt, men att börja ge tillbaks med samma mynt kan ställa till det ordentligt... Går det verkligen inte att prata med grannen alls eller förstår han bara inte vad du menar?
 
  • Gilla
rgt
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Om jag förstått de tätt så har han ju i princip gjort sitt servitutet obrukbart med att göra ett staket där, med en dörr över till dig som han gärna använder för att lasta sin bil och vagn som står på din tomt i närheten av gamla setvitutvägen
Ja. Så är det ungefär. Inte dörr riktigt. Men för smalt för att han skall kunna köra in med sin bil i hans olagliga infartshål.
 
Pytt Pytt skrev:
Nä nu var jag lite busig, men jag tolkar det som att du inte känner att grannen agerar rimligt eller bryr sig om de bestämmelser som finns, och frågan är då vilken väg du vill gå här. Att göra allt enligt reglerna går långsamt och kan vara ineffektivt, men att börja ge tillbaks med samma mynt kan ställa till det ordentligt... Går det verkligen inte att prata med grannen alls eller förstår han bara inte vad du menar?
Häromdagen när senaste lastbilen var här med grejer från Ikea hade vi en rätt sur sms-kontakt. När jag påtalade att han inte fick använda min tomt till avlastningsplats fick jag svaret "Jag vill dig inget illa".

Det var enklare med de gamla landskapslagarna. Där kunde man läsa innantill vad man hade råd att göra så att säga.
 
  • Haha
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Har du en näve daler och några kor så kom man långt på den tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
rgt och 1 till
  • Laddar…
R rgt skrev:
Häromdagen när senaste lastbilen var här med grejer från Ikea hade vi en rätt sur sms-kontakt. När jag påtalade att han inte fick använda min tomt till avlastningsplats fick jag svaret "Jag vill dig inget illa".
Vilket knepigt svar... Men hade jag varit du hade jag sagt åt honom att han nu fakiskt gör mig illa genom att begränsa min rörlighet och tillgänglighet (som med ambulans-exemplet). Försök förklara att det blir mycket dyrare för honom om du börjar driva detta än om han bara plockar bort några spjälor ur planket så han kommer in på sin nya infart (man kan ju bluffa lite här om man vågar tänker jag).
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.