useless useless skrev:
Varför ens fundera på att betala 4000:- för en sådan sak?
Om systemet är i drift och röret trycksatt med gas skulle även jag betala någon för att kapa det på korrekt sätt. Att sätta vinkelslipen i ett "driftsatt" gasrör är väl spännande för min smak. :surprised:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Killinallan Killinallan skrev:
För och veta om det är gas eller inte i röret så släpp på pluggen och vrid sakta på vredet. En märker direkt om det är gasol eller inte. Släck ciggen först bara!
Mja, då märker du om det är gas i röret *nu*. Du märker inte om det beror på en avstängd ventil i andra änden eller en riktig pluggning/urkoppling.
Det vore ju ”mindre bra” om nån några år senare tar fel vred eller bara testar/pillar på vredet och slår på gasen till lägenheten...
 
  • Gilla
Adamel och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om systemet är i drift och röret trycksatt med gas skulle även jag betala någon för att kapa det på korrekt sätt. Att sätta vinkelslipen i ett "driftsatt" gasrör är väl spännande för min smak. :surprised:
Jag skrev ju att TS skulle kontakta förening/fastighetsägare och säkerställa att det inte är gas i röret först.
 
useless useless skrev:
Jag skrev ju att TS skulle kontakta förening/fastighetsägare och säkerställa att det inte är gas i röret först.
Fast det är inte säkert att röret saknar gas bara för att förening/fastighetsägare påstår det. :surprised:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är för disussionen från inlägg #9 och frammåt man betalar 4000kr fär att få jobbet gjort:
-Man chansar inte om risken för skador är för stor. Man anlitar någon som vet. :rofl::rofl::rofl:


///
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Man anlitar någon som vet. :rofl::rofl::rofl:
I teorin ja. I praktiken får man i bästa fall någon med ansvarsförsäkring. :cry:
 
Är det kanske därför priset är 4000:-, dvs typ 1000:- för jobbet och 3000:- till försäkringspremien......:rolleyes: (jag vet den var nog dålig...)
 
Dum fråga men ser ut att vara rör som är gängade i varandra.
Kan man inte skruva av de stumpar man inte vill ha och återplombera?
Ingen kapning med andra ord..
 
När du ser en rörpularfirma med firmabilen i kvarteret kan du ju fråga vad de vill ha för att snabbt kila upp och hjälpa dig att korta ett gasrör. De kanske vill ha en slant för det, men kan bli mycket billigare än det trådstartaren nämde, eftersom de redan är på plats. Är det i en lägenhet trådstartaren bor? Om det är frågan om en lägenhet i flerfamiljsfastighet, ta då reda på om grannlägenheterna i fastigheten har gasspis? Man ska ha respekt för gas. Det finns luktämnen tillsatt till stadsgasen för att man ska kunna lukta gasen, annars är den i stort luktfri tror jag.
 
Ingen kommer ihåg en fegis.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ingen kommer ihåg en fegis.
Sant!
Det hade nog inte blivit en film om KB-mannen om det inte varit för ”finalen”. :)
 
H HannaLL skrev:
Förlåt, men jag har inte startat en konstig tråd. Jag ställde en vettig fråga om priset på att kapa professionellt. Tur att du bor i hus så jag slipper sura grannar som dig.
Ja du ställde en vettig fråga, det började bra. Det var lite senare när det började låta som en bra ide att ta fram vinkelharry som jag började känna att "grannsamverkan" kunde få en helt ny innebörd.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
O Olivia Mikaelsson skrev:
Meddela gärna om du hittar någon firma som kan göra detta (till vettigt pris). Har samma problem hemma men med en ledning som sitter ca 140 cm från golvet... Vill gärna få in en kyl där och behöver lite mer yta :rolleyes:
Hej Olivia! Jag hittade en entreprenör som gjorde jobbet för 1400 kr ink moms. Hör av dig om du fortfarande är intresserad.
Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Och nu till 10 000 kr frågan. Fanns det trycksatt gas i detta rör?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och nu till 10 000 kr frågan. Fanns det trycksatt gas i detta rör?
Yes, det fanns det!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.