Klassiskt problem - varför ska det vara så svårt för så många hantverkare att göra rätt och tätt!? Hört att otäta fönsterbleck i praktiken är ett större problem än enstegstätade fasader.

Såhär ser några av mina ut. Åtgärda med nytt bleck från grunden + överlappande snedsågat foder/list ...eller ska jag nöja mig med att lappa med fog med årlig övervakning av fogens status? Huset är åtta år.
 
  • Otätning vid fönsterbleck med synlig glipa mellan blecket och fodret på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbleck med otät fog vid ett fönster och en vägg som visar dåligt utfört tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert standardformat på blecken, rensa ordentligt och smörj i med värmebeständig silikon, det blir varmt där
 
Vad är egentligen felet enligt dig? Vad jag kan se så är blecken korrekt vikta. Visserligen skulle gärna smygen/fodret fått gått ner en liten bit över kanten, men det är mest en estetisk sak, knappast som att det blir hermetiskt tillslutet på grund av det. Vatten kan tränga in vid regn och kraftig vind som knuffar det över kanten, men det gäller ju även om smygen hade gått ned över.
 
Som synes så går blecket in under fönsterkanten och på sidorna går det inte ända upp. under omfattningen. Omfattningen är inte skuren i 30 - 45 grader nederst så vatten kan rinna av mot blecket, du kan ta en multimaskin och snedkapa snett upp från ytterkant mot vägg och smörja med olja några ggr på ändträt, Sedan silikon mellan plåt och trä. Enda sättet i dagen läge
 
  • Gilla
kalvisen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säkert standardformat på blecken, rensa ordentligt och smörj i med värmebeständig silikon, det blir varmt där
Kanske lite onödigt med värmebeständig silikon men lite svårt att måla över just silikon...
 
K kalvisen skrev:
Klassiskt problem - varför ska det vara så svårt för så många hantverkare att göra rätt och tätt!? Hört att otäta fönsterbleck i praktiken är ett större problem än enstegstätade fasader.

Såhär ser några av mina ut. Åtgärda med nytt bleck från grunden + överlappande snedsågat foder/list ...eller ska jag nöja mig med att lappa med fog med årlig övervakning av fogens status? Huset är åtta år.
Ingen katastrof alls, ser bra ut efter 8 år. Enklast är är att göra en droppkant på fodret/listen med latex/utefog och måla den. Komplettera det med mjukfog i skarven plåt/foder så håller det tills du säljer huset eller byter fönster (med underhåll).

Silikon är inte så lämpligt....
 
  • Gilla
kalvisen och 1 till
  • Laddar…
Är plåtslagare och ser inte vart det skulle vara fel
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Är plåtslagare och ser inte vart det skulle vara fel
Plåten ser helt rätt ut, men optimalt så låter man fodret gå över plåten så att vattnet inte kan komma in mellan plåt och panel. Men det är ingen katastrof på något sätt, ser friskt ut efter 8 år.
 
Väldigt olika nivå på vad man tycker är bra, andra postar bilder på badrum med plattsättning from hell och undrar om det är okej ändå :)
Men täta med butyl eller utefog hade jag gjort, om något alls.
 
Jag tycker inte det ser så farligt ut.
Lutningen är nog tillräcklig och plåten ligger in under "foder".
Vad är det för vägg?
Ser ut som något fibrer på bilderna i vägg och "foder".
En helbild på fönstret skulle ge än bättre överblick på utförande.
 
Sen måste inte allting tätas till förbannelse heller. Trät tål vatten tro det eller ej och så länge det är öppet lite här och var så torkar det. Börjar man täta varenda springa kanske man hamnar i det läget att det kanske aldrig torkar ut helt istället............
 
  • Gilla
Zorax och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag är petig men ibland lönar det sig att vara det. Om det inte regnar så förbannat så tar jag en större bild på fönstret imorgon.

Tack för tipset om att skapa en droppkant med utomhusfogmassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.