-RB- -RB- skrev:
Det går inte att se på bilden om gasen är avstängd. Du skrev att den är plomberad. Var är den det? Det sitter en plugg efter ventilen men det kan ju vara gas fram dit.
Ok, nä. Du har rätt. Alldeles för riskabelt för en amatör att ge sig på. Men lät ju lockande :)
 
För och veta om det är gas eller inte i röret så släpp på pluggen och vrid sakta på vredet. En märker direkt om det är gasol eller inte. Släck ciggen först bara!
 
Killinallan Killinallan skrev:
För och veta om det är gas eller inte i röret så släpp på pluggen och vrid sakta på vredet. En märker direkt om det är gasol eller inte. Släck ciggen först bara!
Gah, låter spännande....
 
Det är när grannarna håller startar trådar som denna och överväger att starta vinkelslipen som man är glad att man bor i villa.
 
  • Gilla
Stefanj50 och 6 till
  • Laddar…
Meddela gärna om du hittar någon firma som kan göra detta (till vettigt pris). Har samma problem hemma men med en ledning som sitter ca 140 cm från golvet... Vill gärna få in en kyl där och behöver lite mer yta :rolleyes:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är när grannarna håller startar trådar som denna och överväger att starta vinkelslipen som man är glad att man bor i villa.
Förlåt, men jag har inte startat en konstig tråd. Jag ställde en vettig fråga om priset på att kapa professionellt. Tur att du bor i hus så jag slipper sura grannar som dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Steppen och 3 till
  • Laddar…
O Olivia Mikaelsson skrev:
Meddela gärna om du hittar någon firma som kan göra detta (till vettigt pris). Har samma problem hemma men med en ledning som sitter ca 140 cm från golvet... Vill gärna få in en kyl där och behöver lite mer yta :rolleyes:
Självklart!
 
Jag hade fixat det själv, är många här som är rädda för sin egen skugga.

Vågar du inte så får du nog betala vad det kostar.
 
Oavsett vem som ska kapa så måste du kontakta förening/fastighetsägare och säkerställa att det inte är gas i röret.

Är det ok att kapa så gör du det själv på 10 minuter med en billig bågfil. Varför ens fundera på att betala 4000:- för en sådan sak?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Går det inte att återinkoppla gas? Är det inte så att många tycker att matlagning på gas är suverän?
 
Det ser ut att alla skarvar är gängskarvar, om det är så så går det "enkelt" att gänga ur kopplingarna.
MEN det gäller att veta att det inte är någon gas kvar i rörsystemet.
Sedan gäller det också att fastighetsägaren/BRFen godkänner att delar av rörsystemet demonteras. Det kan ligga (interna) krav på att det är "godkänd" firma som gör jobbet.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Jag fick min gas omdragen i en tidigare lägenhet. Det skedde utan att gasen stängdes av. Gaskillen drog isär en koppling och gängade snabbt i en förberedd ny koppling med en avstängning. Du borde kunna få in en efter 90graderne vid väggen om du hugger bort lite puts.

Det är väldigt lågt tryck på stadsgasen i Stockholm. Går utan problem att hålla för röret med handen utan att det pyser.

https://www.stockholmgas.se/om-gas/auktoriserade-gasinstallatorer/
 
Bit i äpplet och betala, det är ingen lek med gasmontage, det fordras erfarenhet och auktorisation för att jobba med gas
 
Även om systemet är avstängt och inte används längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.