Hej,
Varför byggs hus som saknar ordentlig hall med yta för garderob/avhängningsyta.
Vet inte om de tänkte fel men ett hus vi tittar på har trappa ner, precis när man kommer in genom ytterdörr. Väggyta för krokar finns på motsatt sida men annars inget mer. Tanken kom att flytta trappan (det finns möjlighet då det är öppet ner /öppen planlösning en bit in)
Hur svårt är det då, ens görbart att ”täppa igen hålet” efter trappan för att få golvyta och därmed yta att bygga garderob/alkov innanför hall... Är det för stort/riskabelt jobb? Måste man så att säga göra om hela byggnationen av golv i hela den delen av huset eller kan man skarva reglar på något vis?

Någon som flyttat trappa?

Tips önskas också om olika trapptyper, för/nackdelar.
 
Fulkemisten
Den här frågan dyker upp rätt ofta. Trappor skulle jag säga är den tredje krångligaste saken att ändra på i ett hus (de två första är vem som bott i huset tidigare och läget). Det som är viktigt att tänka på är att ofta är huset byggt med en planlösning och ett flöde för persontrafik i åtanke. Om man flyttar på trappan så rubbas ofta detta, jag tror att det är enklare att tänka utanför boxen och kanske fundera ut något annat smart för förvaring av ytterkläder.

Skarvning av reglar och håltagning i bjälklag för ny placering av trappen beror ju helt på många faktorer, men oftast så är det inte så enkelt som man tror. Omöjligt att säga hur det är i ditt fall, mer info behövs, ladda gärna upp planlösning, sektionsritning samt info om material i bjälklag, väggar osv.

Det riktigt krångliga brukar vara att bygga själva trappan, det är svårt att designa en sådan för att den ska bli bekväm och säker att gå i, både upp och ned. Det finns ju färdiga trappor som t ex spiraltrappor men de brukar vara trånga (omöjliga att få upp större möbler via) och branta och inte särskilt bekväma att gå i. Jag tror att man blir mest nöjd med en för utrymmet platsbyggd trappa.

Hoppas det hjälper, inte meningen att verka negativ utan mest att informera om att det är ett stort jobb som riskerar att inte bli bra utan mycket eftertanke.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Att bygga igen ett befintligt trapphål är väldigt enkelt och kräver inga större kunskaper i hållfasthetslära. Att ta upp ett nytt hål och att designa en ny trappa är betydligt svårare. Utan ritningar och konkreta önskemål är det svårt att vara mer specifik. Den största svårigheten brukar vara bristen på utrymme i underliggande plan.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Jag skulle snarare undersöka om det är möjligt att bygga till en "riktig" hall. Vi ratade (=gick inte ens på visningen) flera hus där trappan gick ner innanför ytterdörren så som du beskriver. Huset vi sedan köpte byggdes av de tidigare ägarna – de hade då byggt till en rejäl hall. Funkar kanon.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.