Vårt nuvarande ganska stora badrum/tvättstuga är halvkaklat med klinkergolv. Vi använder oss därför av duschkabin. I framtiden önskar vi slippa kabinen och istället ha väggfast dusch i ett av hörnen. På väggen ovanför kaklet har vi idag målad väv. Finns det något sätt att få väggfast dusch utan att måsta göra om hela badrummets väggar och golv? Försäkringsmässigt godtagbar lösning är såklart att föredra. Badrummet är ca 30 kvm.
 
Hur gammalt är badrummet? Vet ni om det är våtrumstapet/väv på väggen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nej, jag vet inte vad det är för väv men misstänker att det är våtrumsväv. Jag vet att badrummet är gjort av fackman.

Min dröm är att slippa måsta göra om hela rummet bara för att vi vill ha en dusch i ett av hörnen. Vet bara inte hur det skulle gå till? Problemet är ju att tätskiktet på väggen bara går upp till där kaklet slutar.
 
Om väven är tätskikt i sig är det ju OK att montera en dusch, hur långt upp på vägg går kaklet ungefär? Vattnet vid en dusch hamnar ju ju inte så högt upp.
 
BirgitS
N Nybyggare34 skrev:
Jag vet att badrummet är gjort av fackman.
Men när?
Reglerna har ju ändrats många gånger under åren och det som varit fackmannamässigt tidigare är det inte längre. För några årtionden satte man ofta upp glasfiberväv som man målade men det är ju inte alls ett tätskikt.

Eller gäller det en källare med oisolerad betongplatta som inte behöver ha tätskikt överallt?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.