Kommer överta ett mindre hyreshus om ett tag och planerar lite renoveringar...

Entrén till huset är en liten murad utbyggnad från källaren med gjutet betongvalv som källartak entré golv, hoppas ni fattar vad jag menar.

Under valvet är det 2 små rum, en wc och en dusch idag.

Eftersom taket här även är entré plan och ligger helt oskyddat så fuktar det ju betongen ganska bra med följd att taket som är vitmålat med troligen vanlig inomhus plast takfärg nu mer är nästan svart...

Vad tror ni om att slipa taket rent med en flex, sen kakla taket med dom största vita plattorna jag får tag på, tex 60x60, då går det åt max 4 plattor i taket.

Kommer det se dumt ut?
Tips på annan lösning som håller över tid?
Man bör väl ta matta plattor och vit fog?

Entré golvet ska renoveras så småningom, då med tätskikt och klinker men tidigast nästa sommar, taket känns akut då det är hyresgäster som använder både toa och dusch
 
Hittade en bild här på BH som visar ungefär hur det ser ut
Tvåvåningshus med tegelvägg, balkong med smidesräcke samt garageport under balkongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nzsc
Ja, du! Det är ju ditt fackområde! ;)

Förstår dilemmat. Bör det inte räcka och dessutom bli snyggare om du först lägger en våtrumstapet i taket, därefter målar med våtrumsgrund och sedan med våtrumstäck?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag hade nog valt att slipa av det och lämnat det betongrent istället.
 
nzsc nzsc skrev:
Ja, du! Det är ju ditt fackområde! ;)

Förstår dilemmat. Bör det inte räcka och dessutom bli snyggare om du först lägger en våtrumstapet i taket, därefter målar med våtrumsgrund och sedan med våtrumstäck?
Jo det borde ju vara det :D

Iom att det blir fukt från båda sidor så är jag lite tveksam till färg..

Nu blev det iof målat för en herrans massa år sen så det är klart att det kanske håller 10år sen får man göra om igen

Lämna målat är väl också en idé som egentligen vore bäst, men det ser väl lite tråkigt ut...
Ska absolut fundera på det efter gamla färgen är borta
 
Det finns väl en del system med fuktskydd för utomhusbruk.
Kanske ska åtgärda det utvändiga för att få stopp på inträngande av fukt ?
 
T.ex detta system borde kunna fungera... :thinking:

Bild på förpackningar av PCI Secocoral 2K Rapid tillsammans med produktinformation och QR-kod.
 
Jo tanken är att fixa det genom att tätskikta och lägga klinker ute på trappen men det blir senare
 
nino nino skrev:
Jo tanken är att fixa det genom att tätskikta och lägga klinker ute på trappen men det blir senare
Men då är det ju bara att måla taket så länge. (y)

Det bästa är ju att lösa problemet utvändigt istället för en massa onödigt jobb invändigt som kanske ändå aldrig blir bra då problemet ligger utvändigt.
 
Troligen största problemet att ett hörn av avsatsen gick sönder, den biten har jag gjutit i lite grovt.

Ja fast nu har tanken med kakel i taket stått sig fast... :D

Tänker mig att man borrar i små typ decklights 12v i högblankt kakel i taket, borde kunna blir fränt?
 
nino nino skrev:
Troligen största problemet att ett hörn av avsatsen gick sönder, den biten har jag gjutit i lite grovt.

Ja fast nu har tanken med kakel i taket stått sig fast... :D

Tänker mig att man borrar i små typ decklights 12v i högblankt kakel i taket, borde kunna blir fränt?
Ok... bara du inte får problem med att de släpper om du har genomträngande fukt inåt.

Jag hade inte velat betala skadestånd och annat till en hyresgäst som fick kakelplattor i huvudet... hehe
 
Nejdå fix klarar väl fukt
Ska se hur jag gör...

Skulle ju varit betongolja med vitpigment men det finns väl inte
 
nino nino skrev:
Nejdå fix klarar väl fukt
Ska se hur jag gör...

Skulle ju varit betongolja med vitpigment men det finns väl inte
Självklart klarar fixet fukt men jag vet ju inte om underlaget är massiv betong eller där sitter någon puts eller annat på betongtaket för då kan ju det riskera att det blir släpp tänkte jag.
 
Jag antar att det är ren betong utan puts men du har helt klart en poäng och jag ska kolla det innan jag gör nåt

Vet inte om man murade upp själva nederdelen / väggarna sen på ett prefab betong"block" som tak, eller om taket/ golvet / avsatsen är gjutet i ett stycke tillsammans med trappstegen

Tror inte det är brädformat i taket iaf, isåfall är det nog putsat
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Varför inte måla med en öppen färg avsedd för betong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.