Hej
Jag målar den nya träfasaden på mina gavlar med en brun färg. Jag köpte först 9 liter färg hos Bauhaus och det räckte nästan hela vägen men inte riktigt. När jag behövde mer hade Bauhaus slut på 3-liters färgen av samma märke. Därför åkte jag till Krauta och köpte likadan färg i samma NCS-färgkod. När jag öppnade burken och rörde om kändes färgen annorlunda och efter jämförelse så är det en tydlig skillnad i nyans.
På etiketterna står det lite olika, t.ex. "Metameric changed" på en och bara "changed" på den andra. Det står även CH, RX, och YE med olika värden.
Eftersom NCS ska ange exakt vilken färg det är så borde en av blandningarna vara fel. Vilken?
Etikett på en burk med NCS S 7020-Y60R akrylatfärg, texten visar "Metameric changed" och färgblandningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på brun färgburk med NCS-färgkoden S 7020-Y60R och blandningsinformation från K-Rauta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är 2107 Camilla en färdig kulör? Isåntfall kan de vara så att NCS till den kulören är den närmsta, alltså inte exakt, lite osäker på hur der funkar med pastor i brytmaskinerna, men jag tror Bauhaus och Krauta bryter i samma maskiner iallafall.
 
  • Gilla
Björn Bjäreback
  • Laddar…
Åk tillbaka till K-rauta och reklamera: om du kommer med en NCS-kod och de bryter mot kulörnamn så gör de fel. Kan vara ren okunskap när de knappade på datorn också.
 
  • Gilla
Björn Bjäreback
  • Laddar…
Tack för svaren!
Jag åkte tillbaka till Krauta och fick prata med en säljare som var lite mer kunnig på färg än han jag köpte av. När vi slog in färgkoden på deras maskin fick man två val. Det ena var färgnamnet Camilla och det andra var bara NCS-koden. Då såg vi att blandningarna var olika. Enligt säljaren skulle det inte vara på det sättet och han skulle prata med Beckers om det. Jag fick lämna tillbaka färgburken och fick pengarna tillbaka.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Inte helt "ofärgad" i ämnet... då jag sommarjobbade i "riktig" färgbutik under många år på 90-talet. Det var innan K-rauta ladorna etc dök upp men det fanns färgavdelningar på visa stora coop/obs etc. Fick in en hel del kunder som först försökt komma med kulörrecept till dem men aldrig lyckats få vettigt kulör i slutändan och vägran från dessa butiker att ta tillbaka de felbrutna burkarna... medans vi kunde få en planka med önskad kulör från kundens befintliga fasad och sedan be kunden komma tillbaka dagen därpå så hade vi tagit fram recept och provstrukit med rätt kulör.

Oj vad sur gubbe man känner sig...
 
lopec
Bra att du fick lämna åter! Var nya burken mer rätt i kulör? Sen olika värden blir det givet eftersom det är olika mängder i burkarna, men här verkar det helt åt skogen även om man räknar om till samma total..
 
Nya burken blev helt rätt. Jag ser ingen skillnad mot originalfärgen.
Precis som du säger så blir mängderna annorlunda eftersom den nya burken är mindre. Om man räknar ut blandningen per liter så stämmer värdena exakt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det kan vara bra att veta att NCS koder som allt annat har toleranser så det är inte självklart att färger stämmer exakt överens om de tex är inköpta från olika företag även om skillnader kan vara små.
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.