Har planer på att lägga detta tak på mitt garage
http://www.ekonomistal.se/klassisk-takprofil

Enligt instruktionerna på hemsidan ska den läggas på en 25 x 95 regel, utan bärläckt som jag förstår det. Hur blir det då med ev. kondens som rinner på pappen? kommer den inte att lägga sig vid varje regel och inte kunna rinna ner?
Borde man då lägga denna regel med tryckt virke?

Någon som lagt liknande och kan reda ut frågetecknen
 
Kan inte stämma, använder man bärläkt på råspont & papp, så måste man ju ha ströläkt oavsett plåtprofil. Eller måste och måste, jag har hört byggare påstå att just pannplåt kan läggas helt utan läkt.

Men att bara använda bärläkt, så gör man ju bara om man har ett lätt underlagstak t.ex en underlagsväv.
 
Jag har lagt pannplåt av annat märke. Stora fördelen med det är att man med fördel kör helt utan läkt. Sparar tid pengar och ser nättare ut. Har man plåt med rilla blir det luft mellan plåt o papp.
 
Väcker liv i gammal tråd då jag undrar detsamma - vi ska bygga garage och skall lägga tag som bygger så lite som möjligt. Finns det några nackdelar att lägga plåt direkt på papp? Vad är rillans funktion? Att skapa en luftspalt?
 
Det går bra att lägga direkt på papp (eller duk), kolla monteringsanvisningen.
Det finns ju några olika tillverkare här är ex Lindab, Planja har också någon liknande plåt
Även Hornbach och Bauhaus har några egna produkter som liknar.
Fördelen med Planja och Lindab (tror jag) är att man kan få dom kapade i rätt längd.

Rillans funktion är om du lägger på läkt eller om du har duk istället för råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.