Sitter och klurar samt velar fram och tillbaka. 1guidekabel eller 2. Placering etc.
Gammal bild så fäst er bara på byggnader, tomtgräns och det som är målat.

Förutsättningar:
  • 750kvm gräs
  • Ingen automover för tillfället (fri att välja, woho)

Orosmoln:
  • Placering av automover
  • Placering av guidekabel
  • "Trång" passage, märkt X (som i sig faktiskt är ett träd)
Uppskattar passagen till 2-2,5m bortanför X mot tomtgräns och max 0,5m hitom X dvs närmast tänkt laddstation.


I en perfekt värld hade laddstationen placerats närmre garaget och sen lagt guideslingan runt trädet. Jag vill dock inte göra detta av olika anledningar, rätta mig om jag tänker fel:
  • Synlig från väg
  • Varmare plats för automovern
  • inte tillräcklig yta framför laddstationen

Så vad jag kommit fram till är följande:
  • Ja detta funkar
  • Den lilla delen vid garaget kan jag hoppas bli klippt någongång då och då alternativt följa begränsningsslingan ut? (gräset växer supersakta där alternativt bränns)
  • Stödklippa delen manuellt vid garaget.
  • Om det inte funkar så krävs det en automover 2 guidekablar.
Jag är väl mest rädd om automovern irrar sig fast där kring garaget...

Är jag helt ute och cyklar och/eller hur skulle ni tänka?
Tankarna går runt en 315x, 420 eller 430x (jag vill helst ha gps/appstödet)
Luftfoto av en tomt med markupplanering för guidekabel till robotgräsklippare, markerad trång passage och tänkt laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte se nått större behov av varken dubbla guider eller GPS på den där gården. Jag hade valt en Gardena Smart sileno life 750 eller 1000.
Priset blir nästan hälften jämfört med en 315X.
 
Intressant, då är jag på rätt väg med endast 1guide.

Ska kika på gardenas, kan gå upp till 1250.an för att minska klipptiden. Tomten är dock på 1250kvm, (750kvm gräs enligt tidigare nämnt)

Har lite lutning på sina ställen men gardenas på 30% borde räcka.
 
M mxjolle skrev:
Intressant, då är jag på rätt väg med endast 1guide.

Ska kika på gardenas, kan gå upp till 1250.an för att minska klipptiden. Tomten är dock på 1250kvm, (750kvm gräs enligt tidigare nämnt)

Har lite lutning på sina ställen men gardenas på 30% borde räcka.
Nej, en Gardena tjänar du ingen klipptid med genom att gå upp en storlek. Klipparna avverkar lika många m2 per timme men skillnaden är att en större modell får klippa fler timmar per dygn än en mindre.
Att jag velade mellan 750 och 1000 är ifall du inte har mätt upp gräsmattan exakt, men att gå upp till 1250 är helt meningslöst.
 
Om du vill vara säker på att området vid den lilla byggnaden blir klippt så kan du ju dra guiden runt den.
 
G golfgreen skrev:
Om du vill vara säker på att området vid den lilla byggnaden blir klippt så kan du ju dra guiden runt den.
God tanke men nej, där bakom finns inget att klippa ;)
 
G golfgreen skrev:
Nej, en Gardena tjänar du ingen klipptid med genom att gå upp en storlek. Klipparna avverkar lika många m2 per timme men skillnaden är att en större modell får klippa fler timmar per dygn än en mindre.
Att jag velade mellan 750 och 1000 är ifall du inte har mätt upp gräsmattan exakt, men att gå upp till 1250 är helt meningslöst.
Justja... Det läste jag nåt om. Intressant.
 
Hur brett är området vid garaget? Inte just vid passagen vid trädet.
 
Jag kan tänka mig att guidekabeln bara behöver gå mitt på tomtgränsen i övre högra delen. Då far klipparen ut dit om du ställer in områden som skall klippas, men knappast ett behov på den ytan.
Sen använder Automover guidkabel för att snabbare komma hem till laddaren.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Hur brett är området vid garaget? Inte just vid passagen vid trädet.
5m, sen är det säkert 7m långt eller nåt sånt.
 
M mxjolle skrev:
5m, sen är det säkert 7m långt eller nåt sånt.
Jag har ett område som är kanske 15 meter långt och 1,2-1,5 meter brett och det klipper min Gardena utan problem. Den hittar både in och ut trots att guide saknas där.
Men jag funderar på om det kan bli svårare på din gräsmatta när det smalnar av vid trädet och inte är jämnsmalt hela vägen...
 
G golfgreen skrev:
Jag har ett område som är kanske 15 meter långt och 1,2-1,5 meter brett och det klipper min Gardena utan problem. Den hittar både in och ut trots att guide saknas där.
Men jag funderar på om det kan bli svårare på din gräsmatta när det smalnar av vid trädet och inte är jämnsmalt hela vägen...
Precis detta som var min fundering. Äh, jag provar å sen utvärderar. Den lilla stumpen kan klippas med en nätt handjagare om det skulle strula. Det växer inte brutalt där och tanken framöver är väl att ha den ytan till parkering för släp.
 
Om du kan dra kabeln så här så har du löst problemet i alla fall.
 
  • Drönarbild av ett fastighetsområde med markerad rutt för kabeldragning mellan två punkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, nu kommer säkert en konstig fråga. Följer den slaviskt guidekabeln hem eller är den "smart" att känna av laddstationen inom ett visst avstånd så att automovern viker av från guidekabeln?
 
M mxjolle skrev:
Ok, nu kommer säkert en konstig fråga. Följer den slaviskt guidekabeln hem eller är den "smart" att känna av laddstationen inom ett visst avstånd så att automovern viker av från guidekabeln?
Den följer kabeln på varierande avstånd men den följer alltid kabeln. När den kommer inom ett par meter från laddstationen så vänder den på sig och följer kabeln exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.