Ska regla upp en vägg för en vägghängd toa, kommer regla med 45x145

Väggen kommer stå mot en annan reglad vägg med ca 3-4cm mellanrum mellan de liggande reglarna, en lgh avskiljande vägg.

Avloppet måste jag dra i vägg så jag måste jacka ur 7-9cm i alla 4 stående reglar ( cc 600)
Räcker det att göra förstärkningar i tex 15mm plywood som limas och skruvas på varje sida om regeln?
Eller är det bättre att göra hålen precis i mitten av reglarna? Och ev förstärka på båda sidor?
Eller ska man göra bitar i 5-10mm plåt Som förstärkningar istället?
Kan regla cc300 också å, sen blir det 15mm plywood, gips och kakel

Kanske ligger det under fel delforum kom jag på...
 
nzsc
Du skriver att du behöver jacka ur 7-9 cm. Avlopp till wc bör ligga på Ø110 mm.

Vet inte riktigt om jag förstått dig rätt, tror det i alla fall. I så fall kan du göra vilket som. Personligen hade jag tagit hål i reglarna med rördimension som är aktuell i ditt fall.

Du skriver också att det är klinker som ska på. Då säger jag använd plyfa 15 under gipsskivan. Väggen blir stabilare och styvare. Dessutom behöver du aldrig tänka på var reglarna sitter och kortlingarna kan du göra dig av med.

Oavsett vilken lösning du än bestämmer dig för så finns det två saker du absolut ska tänka på.

1) Markera på plyfa och gipsskivan rörets placering så att du av misstag inte skruvar i röret.
2) Tänk på fallet. Lägg inte röret helt vågrätt. Fallet bör vara 1:100 - 2:100 om jag inte minns fel.

Lycka till och hojta till om jag missuppfattat dig! :)
 
Jag förstår inte varför du gör det så svårt för dig. Fäst avloppet mot befintlig vägg och regla upp med 45x70 utanför. Den nya väggen fäster du i golv och tak. Fixturen står på golvet, fäst in den i din vägg samt med kottlingar mot befintlig vägg. Vill du ytterligare förstärka upp (ifall ryssen bombar) kan du på mitten fästa in varje regel i befintlig vägg med kottlingar.

Denna konstruktion bygger 110(avlopp)+70(regel)+15(plywood)=195mm utanför befintlig vägg till utsida plywood. Sen tillkommer gips+kakel.

Din lösning ger 30-40(tomrum)+145(regel)+15(plywood)=190-200mm.

Befintlig vägg kanske lutar något så du kanske behöver släppa typ 10mm om du kör med 70-regel.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
På bef vägg sitter det fördelarskåp som sticker ut 4-5cm, men det kanske går att göra som du Johan skriver... då bef är till en annan och så är jag lite orolig för ljudet som blir i rören vid spolning om man fäster i den väggen men det går kanske att stoppa nån isolering i mellan.

Det är möjligt att jag krånglar till det i skallen, får kika mer noga när jag börjar regla, bästa hade varit att dra avloppet i golvet men jag vill helst inte bila då jag behöver vara väldigt nära bef vägg och det är spacklat på andra sidan
 
Födelarskåpet påverkas väl inte sv om du väljer 70 eller hackad 145? Däremot behöver du regla runt det samt tillse att det blir tätt om det öppnas mot badrummet. Gällande ljud så tycker jag du ska isolera väggen, det gör iaf så att det inte blir en resonanslåda.
 
Nej jag kom på det...
Jo isolering blir det i vilket fall
Det öppnas in i andra lgh men dränering mot badrummet
 
Kom ihåg att du helst ska ha en s.k brandvägg om det är mellan 2 lgh, den konstruktionen ljudisolerar bra.
 
Jodå det blir det
Nu angränsar det ju mot en walk in så ljudet är inte så viktigt men brandskyddet är ju desto viktigare
 
Jag får nog bita i det sura äpplet och köpa en 230mm vinkelslip med diamantklinga och kapa ner avloppet i betonggolvet, kom på att det kommer bli knas med avloppet från golvbrunnen också så det måste ner...

Tänkte köpa billigaste vinkelslipen på Jula och en eller 2 kapskivor.

Tror betongen är tjockare än 10cm så jag kör nog upp ett 25cm brett spår först och provar mejsla ur det, sen kapar jag ett mindre spår för avloppet på kanske 15cm i det bredare.

Finns väl inga billiga vinkelslipar med vattenanslutning antar jag?
 
nzsc
Hyr / låna fräsmaskin. Går smidigt, snabbt och enkelt. Behöver inte vatten till det heller. Kostnaden för att köpa en vinkelslip med två st diamantklingor blir högre än om du hyr eller lånar spårfräs. Tiden det kommer ta dig att spåra med vinkelslip lär bli två gånger än om du kör med spårfräs. Min åsikt efter att ha bilat, fräst, kapat, borrat, mm en hel del! :)
 
Vad för fräs menar du?
Skulle behöva ha dit en riktig golvsåg, men det står i väg i pengar...
Kostar väl runt 100:-/cm och meter så ca 1000-1500 /m och det är väl iaf 4m som ska sågas...
 
Är det värt allting bara för att få en vägghängd toa då?
 
Det är lika illa om jag ska ha en vanlig
Avloppet slutar ca 2m från där toan bilr

Tanken med att dra i vägg var att slippa ta upp golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.