lärjungen
Var på Bauhaus och köpte bussningar (se bild nederst) som skall sitta på en liten gängad kran med ballofix. På bussningens nedre del skall sedan en diskmaskinsslang skruvas på (en sån där slang med ett gängat plastlock typ. Beklagar att jag är så dålig på VVS-termer).

För att det INTE skulle bli fel mått hade jag såklart tagit reda på kranens och slangens dimensioner. Kranens gängade del var 20mm och slangens dito var 25mm.

Perfekt. På bauhaus har de bussningar som heter R20 x R25. Står både på prislappen och på påsen. Taget! Köper två så jag kan göra samma sak med tvättmaskinen.

Döm om min förvåning när jag kommer hem och öppnar påsarna. Det visar sig att gängorna som skulle sitta på kranen var 25mm, och gängorna som slangen skulle skruvas fast på var 30mm. Är det nåt fundamentalt jag inte hajar? Varför heter bussningen R20xR25 när den har mått som är 25x30mm?? Är det nåt inom VVS-mått som jag inte fattar eller var påsarna felmärkta? Båda två?
 
  • En hand håller en gängad VVS-bussning i mässing mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…

Bästa svaret

Tabell över nya och gamla beteckningar för rörgängor med mått i millimeter och tum.
Här har du måtten på de olika, en R15/R20 är det som gäller för dig!
 
  • Gilla
whiterabbit och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
ådal ådal skrev:
[bild]
Här har du måtten på de olika, en R15/R20 är det som gäller för dig!
Där ser man! Tusen tack! Gäller att ha koll när man handlar utanför sitt kunskapsområde
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
lärjungen
Finns det för övrigt någon logisk förklaring till R-numrens verkliga mått? Tex att en R15 är 19mm? Känns som godtyckliga siffror, men kan tänka mig att de har en logisk förklaring.
 
Claes Sörmland
lärjungen lärjungen skrev:
Finns det för övrigt någon logisk förklaring till R-numrens verkliga mått? Tex att en R15 är 19mm? Känns som godtyckliga siffror, men kan tänka mig att de har en logisk förklaring.
Det finns en historisk förklaring. Det har att göra med de ursprungliga innermåtten på rören avrundade till mm. Ungefär.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns en historisk förklaring. Det har att göra med de ursprungliga innermåtten på rören avrundade till mm. Ungefär.
Ok. Lite halvt logiskt med andra ord ;)

Men den nya beteckningen (eller "Ansi", vad nu det står för), varför benämns den i inches? Varför inte beteckna den med faktiska millimeter? Känns som det är bäddat för en massa krångel.
 
richardtenggren
ANSI är den amerikanska motsvarigheten till SIS typ, så av förklarliga skäl använder de imperiska enheter.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Det är bara namn utan större anknytning till verkligheten. Som en regel 2 tum x fyra tum som är 45x95 mm. På en halvtumskoppling finns nog inte ett enda mått som är 12,7 mm utan det är kanske snarare innerdiameter på den anslutna slangen/röret. Eller så.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bara namn utan större anknytning till verkligheten. Som en regel 2 tum x fyra tum som är 45x95 mm. På en halvtumskoppling finns nog inte ett enda mått som är 12,7 mm utan det är kanske snarare innerdiameter på den anslutna slangen/röret. Eller så.
Det var så när standarden för rörgänga kom. Men sedan blev materialen bättre och rören mer tunnväggiga. Så nu finns det inget som är 12,7mm när det gäller halvtum.
 
lärjungen
ådal ådal skrev:
Sen finns det övergångskopplingar R15xR20 med packning så slipper du gängtejpa/lina.

[länk]
[länk] (Art. 87-225)
Tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.